Hygrometer - hur läsa av?

C

cerrox

Stallägaren har satt upp en hygrometer i stallet för att se luftfuktigheten, det är ju en mätare från 0-100%, men hur ska den ligga? Hur många % luftfuktighet får det vara? Åt vilket håll är bäst? Osv... förklara gärna för mej. ;)

Sv: Hygrometer - hur läsa av?

www.djurskyddsmyndigheten.se finns följande att läsa om häststallar:

-------
Stallklimat
I ett häststall ska klimatet vara anpassat till djuren och till djurhållningsformen.
I ett värmeisolerat stall får den relativa luftfuktigheten under vintern inte överstiga 80 % såvida inte stalltemperaturen understiger 10 °C. I sådana fall får den numeriska summan av stalltemperaturen och relativa fuktigheten inte överstiga 90. (Exempel: Om stalltemperaturen är 5 °C får fuktigheten inte överstiga 85 %, 5 + 85 = 90).

I ett oisolerat stall får den relativa fuktigheten inte överstiga uteluftens relativa fuktighet med mer än 10 procentenheter.

Hästarna får endast tillfälligtvis utsättas för luftföroreningar som överstiger följande värden:

Ammoniak 10 ppm
Koldioxid 3 000 ppm
Svavelväte 0,5 ppm
Organiskt damm 10 mg/m3
ppm = koncentration av ett visst ämne mätt i miljondelar

I mekaniskt ventilerade stallar ska det finnas nödventilation.

Sv: Hygrometer - hur läsa av?

I ett oisolerat stall får den relativa fuktigheten inte överstiga uteluftens relativa fuktighet med mer än 10 procentenheter.

Det är tur att det står så här annars hade regeln varit omöjlig att följa!

Speciellt vintertid kan fuktigheten utomhus bli mycket hög och ibland når den 100%(http://www.smhi.se/foretag/m/ml_fukt_dygn_ar.htm). Värmer man upp luften sjunker den relativa fuktigheten, det är därför det blir torrt inomhus på vintern. Kyler man varm luft så ökar istället den relativa fuktigheten. Man har antagligen mer problem att följa regeln ovan under sommaren!

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 488
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 916
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 584
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 649
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025