Hyperbole xx

A

Amica

Någon som vet något om Hyperbole xx?? och kanske rentav har en bild på honom???

Tack på förhand!
 
Ja, den sidan har jag varit inne o kikat på tidigare. Vore ju hemskt trevligt med en bild på honom.
Han hade ett sto efter sig, Hyperia, undan Malaga.
Vore kul att hitta ngt om Malaga.
Ingen som har henne i någon stam??
 
Tack så jätte mycket! Va fin han var! Hade han många framgångar? För jag antar att han tävlades? Kan inget om fullblod o dess stam.. Så det vore kul att höra lite.. men vad jag förstår så var hans pappa, Hyperion, mkt känd?
 
Född i England 1945 hos J.V. Rank. Vunnit 9 löpningar i England, prissumma £10.800. Imp. till Sverige, Flyinge, 1954. I avel i Sverige 1955-1967. Lämnade 4 stamboksförda ston samt 2 remonter eller ackordshästar.

Pappan Hyperion xx tjänade ihop $124.073. Ledande fadershingst i England 6 år totalt. Pappa till 12 champions.

Hittade lite engelsk text om honom; Eight years after Solario's birth, the Chaucer daughter Selene produced a small chestnut colt by Gainsborough. In fact, Hyperion was so small that his principals considered gelding him as a yearling.

"Hyperion had a very interesting pedigree," Abram Hewitt states in Sire Lines. "His sire, Gainsborough was a Triple Crown and Gold Cup winner which already was established as a sire of the first rank. The dam, Selene, was the best female racer of her year, out of a mare which had bred another classic winning filly, but beyond this the paternal grandsire, Bayardo, was inbred with two free generations to Galopin, while the dam was inbred with three free generations to the mare Pilgrimage (crossing inbred strains)."


No discussion of Hyperion's pedigree could be complete without mentioning the record of his remarkable dam, Selene, who was to say the very least, a "stallion mother" as the Germans would put it.

Hittar inte så mycket mer om just Hyperion.

Mvh Åsa
 
Du vet möjligtvis inte namnen på dessa 4 stamboksförda ston???
Tack iaf för lite information!=)
 
Stona heter:
Mira xx 7115, mor till Son of a Gun xx. Den enda som jag enligt stamboken kan säga fört generna vidare från Hyperbole xx.

Vilianne xx 7516, 2 avk. valacker.

Phaedra xx 7621 2 avk. varav 1 stamboksfört sto, Lorelei 9366, som var placerad i msv hoppning, fick ett sto e. Emalj 470.

Farina xx 8134, fick 5 avk, varav 1 stamboksfört to, Ida 11304. Ida fick en avk., Symfonie 13757 som fick 1 avk, en valack.

Mvh Åsa
 
Vilka är mammorna till dessa ston?? Ingen som heter Malaga???

Tack så jätte mycket till alla som har svarat på mina frågor!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag är lite nyfiken på / intresserad av grovfoderanalyser. Skulle ni vilja dela med er av era och skriva var i landet, när de...
Svar
1
· Visningar
487
Senast: sweep
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
781
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Någon som har lust att hjälpa mig, det är inte vanligt i min släkt att ta studenten så jag vet inte riktigt vad jag ska göra Ska vi som...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Bexzor
·
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
558
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp