Gillar Axkid Movekid jättemycket, men barnen har varit större när vi bytt till den så jag kan inte uttala mig om huruvida huvudet faller fram när de är mindre (har/har haft Britax Max Way som andra stol direkt efter babyskyddet, den räcker dock inte hela bakåtvända tiden).
Klippan Opti håller också hela bakåtvända tiden, men kan bli för mycket lutning när barnet blir större (jag behövde köpa lutningskilen som till just den stolen minskar, inte ökar, lutningen).
Be Safe Stretch har jag nog bara hört gott om, men har aldrig provat själv. Kräver en del plats i bilen har jag förstått. Det är väl den enda, tror jag, som man kan ändra lutningen på under färd utan att den har isofix? Isofixstolar har ju annars inte så hög maxvikt, så de räcker inte hela bakåtvända tiden.
Har du Androidtelefon laddar du ner appen Clinometer och mäter lutningen mitt på bilbarnstolens rygg, på insidan där barnet ska sitta. Har du iphone finns det någon inbyggd app för att mäta lutning. Mät när stolen är helt färdiginstallerad. Ju större barnet blir, desto mindre lutning eftersom det är säkrare. Bebis som nyss bytt från babyskydd behöver nog ca 30-35 graders lutning (inte mer än 35).
Magneter för stolens sele är inget jag har saknat. Brukar dra ut selen maximalt när jag tar ut barnet och lägger axelremmarna ut åt sidorna, får väl dra fram dem ibland om de åker med bakom barnets rygg när jag sätter i barnet men det har jag aldrig tänkt på som jobbigt. Självåtdragande förankringsband låter nice, men jag har installerat olika märken och modeller av bilbarnstolar på samtliga platser i flera olika bilar och har aldrig haft självåtdragande band så njäe... Jag skulle inte betala extra för det. Men visst får man rycka, slita och dra för kung och fosterland — jag brukar se det som ett träningspass! Brukar dock fuska också med att först dra åt allt jag har när stolen framför är lite längre bak än vad den egentligen ska vara. Sedan drar jag fram stolen framför till att det läge den ska vara i, och då dras ju banden åt ytterligare så det sitter så in i bänken.
Sova på dagen behövde mina sluta med strax innan de skulle fylla 3. Egentligen var de trötta på dagen då med, men det gick bara inte att få dem att somna på kvällen om de sov minsta lilla tupplur på dagen. De sprattlade runt i sängen långt efter att vi vuxna lagt oss, och somnade inte förrän runt midnatt. Funkar inte när de ska upp till förskolan dagen efter... Men det där är så olika för alla, jag vet flera vars barn kan sova en liten stund på dagen även efter 3 års ålder utan att det påverkar nattningen alls. Sedan fortsätter de flesta barn att somna i bilen även om de egentligen slutat sova på dagen, speciellt när de åker bil sen eftermiddag. Min sexåring kan fortfarande somna i bilen.
Ääh vad mycket jag skriver. Men hade jag haft plats i bilen så hade jag nog kört på Stretch (uteslutet med tre barn och två vuxna i en femsitsig bil). Ont om plats, så som vi har nu, hade jag egentligen velat köra på Movekid eller den nya motsvarigheten rakt av. Nu har det blivit andra märken och modeller genom åren så vi har lite blandat, varav bara en Movekid (upptäckte tyvärr den guldklimpen sist av alla vi köpt). Jag har svårt att tro att huvudet faller fram OM man lyckas få till tillräckligt med lutning (finns lutningskil till den med, som tvärtemot Klippan är till för att öka lutningen).
Om du inte redan gjort det, läs info på
NTF och utförliga recensioner av stolarna på
Dyrbarlast.