Hyr ut transport

vinkelina

Trådstartare
Börja vara jäkligt trött på att låna andras transporter. För här finn det ingen som hyr ut.

så jag funderar på att köpa en och hyra ut den (måste ju så klart själv kolla vilka dagar jag behöver den)

Men vad bör jag tänka på. En bra försäkring så klart. Kontrakt där det står att man måste betala för skador man förorsakar.

Sv: Hyr ut transport

Anledningen till att så få hyr ut är pga går det sönder blir det dyrt..VÄLDIGT dyrt..pga att man måste inprincip bli påkörd bakifrån för att försäkringen ska täcka öht..Hadde en vän vars häst fick panik i transporten och tog sig ut via skötardörren.släpet var försäkrat men det hjälpte inte..tror slutnotan hamnade på mer i reparationer än vad släpet var värt.och under tiden stod den som lånade ut släpet utan släp i ca 3-4 månader.. som jag förstått det täcker inga försäkringar insidan av transporten öht..Blir man påkörd eller transporten stulen osv går dock försäkringen in och täcker upp.

Efter den resan lånar jag mycket ovilligt ut min hästransport öht..Jag har svårt att tro att folk som lånar transport går och har 5 siffriga belopp i fickan om nått skulle hända..

Det var ändringar i min hästtransportsförsäkring i år. De täcker numera även skador som hästen orsakar! :banana:

Du bör nog läsa det finstilta.Jag kan lova dig att någonstanns där står det "försäkringen täcker skador på insidan om...
Jag förstår försäkringsbolagen samtidigt..det går inte att ha en försäkring som täcker insidan fullt ut.varenda kotte skulle ju använda försäkringen så fort nått blir repigt osv..det går ju bara inte ..då skulle vi få premier som hette duga :eek:

det beror nog på vilket försäkringsbolag man har, vettex att svelanda täcker skador som hästen orsakat OM både hästen och transporten är försäkrad hos dem.

Ringde just Länsförsäkringar och de har nu ändrat sina avtal så att även insidan av kärran är försäkrad.. De kommer dock att vara restrektiva då det är slitage och det inte skall räknas som "skada"..

Blir mycket slitage när man lånar ut kärror. Lånade själv en kärra för någon månad sen, hästen knäckte frambommen och jag fick fara till generalagenten sent fredag kväll/natt och hämta ny bom då ägaren skulle ut och tävla Lördag morgon..

Jag lånade ut min förra transport en gång (eller hyrde ut men fick inget betalt i slutänden???) fick hem den uppsparkad inuti... Då låg den redan på annons för o säljas så jag fick ju förklara för köparen varför den inte såg ut som på bilden i annonsen... Det var en gammal kärra värd 10papp men den var i fint skick ändå...

Aldrig att jag skulle hyra ut min nya kärra- jag lånar knappt ens ut den till min medryttare när hon drar mina hästar i :grin: Så jag förstår alla i din närhet som inte vill hyra ut :angel:

Fast det blir kanske en helt annan sak om man har skrivna kontrakt och det är mer som ett företag än hyra ut till "kompisens kompis". Men skriv nogrannt i kontraktet och var alltid med hyraren o besiktiga kärran innan den åker iväg på sitt uppdrag så ni är överens om statusen.

Att ha egen kärra e guld, lycka till med planerna!

Ska du ha kärran i uthyrning kommer du inte att kunna försäkra den, det är helt olösligt. Premierna lär ligga ungefär i samma nivå som nyinköp av transporten.

Därtill kommer att du behöver redovisa inkomsten på något sätt (företag?), risken är stor att något händer med släpet (folk är inte rädda om sådant de lånar) och i slutänden står du ändå utan släp för att någon annan skadat det.

Det finns firmor som hyr ut släp på långtidshyra. Jätte bra sätt att "äga" transport. Då ingår allt. Sen kan de hjälpa dig med kontrakt för att du själv ska kunna hyra ut släpet och kunna få liteinkomst på ditt släp.
Det är inte speciellt dyrt heller, och allt ingår även reperationer, besiktning och skatt, försäkring och vinter hjul. Hyr man ett nytt släp så kan man även fritt byta modeller och sen kan man tillgodogöra sig en del av det man betalat i hyra om man vill köpa ut släpet sen.

tyvärr finns de inga sådana firmor här omkring... INGEN lånar ut sina transporter och INGA företag hyr ut dem. Tror de finns en affärside här, bara man lyckas formuera alla kontrakt rätt.

tyvärr finns de inga sådana firmor här omkring... INGEN lånar ut sina transporter och INGA företag hyr ut dem. Tror de finns en affärside här, bara man lyckas formuera alla kontrakt rätt.

Du får ta kontakt med släpfirmorna om de vill ha någon återförsäljare och köra den vägen, många kör ju försäljning/uthyrning och då kan man ju säkert få hjälp av huvudkontoret med allt det juridiska;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 783
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 893
Senast: 13579vas
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
652
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 659
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka