Bukefalos 28 år!

Hyra container

Lupin

Trådstartare
Kan man fortfarande det? Hur gör man i så fall, vem hyr ut containers? Vi har så mycket att rensa och röja och det börjar bli lite tjatigt att fylla lilla Audin med så mycket som får plats åt gången och köra till återvinningsstationen. Vi har inget drag och som det ser ut lär det inte bli något heller... Vi skulle iofs kunna planera in och hyra en mindre lastbil på nån mack, leja bort sonen till någon villig och ta en rejäl omgång. Men det känns lockande att få ha en container stående en vecka och kunna slänga i ditten och datten vartefter (tex när sonen sover mitt på dagen). Jag vet att man kunde göra så förr, men går det idag? Jag vet absolut inget om kostnader eller vad som krävs eller hur man gör, så jag tar tacksamt emot förslag och tips! :laugh:
 
Sv: Hyra container

Ja, man kan hyra det i olika storlekar. Vi hyrde en jätte stor och kastade allt i den, glas, trä, järn mm. Vi hyrde då den största som fanns. Den kostade ca. 3000 kr att tömma.
 
Sv: Hyra container

Jag hyrde för en del år sedan från nuvarande(?) Sita i Ä-holm. Då kostade det 800,- om materialet var sorterat, i mitt fall var det trä och beslagen behövdes inte tas bort om sådant fanns. Hyrde även en container till blandat avfall och tror att den gick på runt 1 500,-. Nu är det några år sedan så priserna har förmodligen gått upp, men du har iallafall ett hum om vad det kan kosta.

Var normalstora container.
 
Sv: Hyra container

Var det hyra + kostnad för att tömma, eller var 3000 kr totalkostnaden?
 
Sv: Hyra container

Har för mig att Sita har hand om soptömningen på vår ort, så det är kanske de vi ska kontakta? Är det pris per vecka? Det lär ju bli blandat i vårt fall, fast inget farligt. Glas och sånt kör vi alltid separat. Går det att låsa containern (med eget hänglås tex)? Jag vill inte få den fylld i förtid av "ambitiösa" grannar i så fall, haha. :crazy:
 
Sv: Hyra container

Det finns containrar som är stängda på, vilket blir mer och mer vanligt och jag är mest förvånad över att inte alla är det...
 
Sv: Hyra container

Vår brf brukar hyra frå Ragnsells. Jag minns inte vad det kostar, men det är en grundkostnad och sedan en kostnad för tömning som baseras på vikten på skräpet i containern.

Ska den stå utanför er tomt så behövs det (troligen) tillstånd från polisen. Det behöver i alla fall vi när vi parkerar den på gatan utanför porten.
 
Sv: Hyra container

Vi får plats med en container på vår uppfart/parkering (eller vad man ska kalla det), utan vidare, så den biten slipper vi. Vår gata är ganska smal dessutom så det hade nog inte varit speciellt populärt med en stor container utanför. Men tack för tipset! Det är sånt man lätt glömmer bort att kolla upp.
 
Sv: Hyra container

Då får vi be om en stäng och låsbar, för jag misstänker att den skulle fyllas med andras skräp rätt fort. Varför är folk såna egentligen? För att inte tala om att vissa saker säkert skulle försvinna ur containern dessutom. :p

Jag har även funderat på gårds-loppis på uppfarten, men det är kanske för mycket bök och stök? Alternativt ingen action alls? Vet inte ens om det är värt besväret. Just nu är jag så trött på alltsammans att jag bara vill slänga allt rakt av. :cool:
 
Sv: Hyra container

Ja, totalkostnaden. Den var på 40 kubik.

Oki, tack. Det skulle helt klart vara värt den kostnaden att bli av med alltsammans och slippa köra tusentals småvändor. Det kostar ju att ligga som en jojo fram och tillbaka med.
 
Sv: Hyra container

Har för mig att Sita har hand om soptömningen på vår ort, så det är kanske de vi ska kontakta? Är det pris per vecka? Det lär ju bli blandat i vårt fall, fast inget farligt. Glas och sånt kör vi alltid separat. Går det att låsa containern (med eget hänglås tex)? Jag vill inte få den fylld i förtid av "ambitiösa" grannar i så fall, haha. :crazy:

Sita i Ä-holm har hand om containerna i NV Skåne. Ohlssons (det var kanske de jag hyrde hos :o) har också sitt "container kontor" i Ä-holm. Sedan finns det några bolag i Hbg också. Ring och hör vilka som är mest förmånliga.

Jag hade öppna containrar, men de borde ha stängda också, då det blivit allt vanligare med sådana. Det kan man nog välja. De stängda kan man använda hänglås på, iallafall de vi har på jobbet. Vi hade 3 dagar på oss att fylla containern.
 
Sv: Hyra container

Tack för alla tipsen. :) Jag trodde man fick ha den en vecka, men man kan kanske hyra containern olika länge? Jag ska ringa och höra mig för i alla fall. Sen får vi planera in det till ett lämpligt tillfälle och slänga, slänga, slänga! :banana:
 
Sv: Hyra container

Tack för alla tipsen. :) Jag trodde man fick ha den en vecka, men man kan kanske hyra containern olika länge? Jag ska ringa och höra mig för i alla fall. Sen får vi planera in det till ett lämpligt tillfälle och slänga, slänga, slänga! :banana:

Man kan säkert få ha dem en vecka eller t o m längre, det kostar nog bara lite mer. Jag tog det som ingick i grundpriset, containern i tre dagar och så tömning. De har kanske ändrat villkoren sedan jag hyrde också.
 
Sv: Hyra container

Jag tror det är olika grunderbjudande på olika storlekar.

För några år sedan körde jag liftdumper och krokbil (lastbil som lyfter eller drar på en container). oftast när man ställde ut de större skulle de hämtas efter 2 dagar de mindre dagen efter (eller t.o.m. samma dag). Men vissa hade den stående flera dagar.

Här i Göteborg vägs lastbilen med container när man kör in på tippen, dessutom kollas det vid tömning att det inte är med otillåtet materiel t.ex asbestplattor, tegel, elektronik, kyl/frys, spis, gips, slipers och stora trädrötter (deponi, räknas som miljöfarligt avfall). Väger ekipaget mer än normalt eller det finns otillåtet materiel i så debiteras kunden det.

Läs alltså igenom pappren om vad som får slängas i containern så att du slipper få en otrevlig överraskning.
 
Sv: Hyra container

Jag har kollat runt lite på nätet och även läst på mig lite om vad man får och inte får slänga i hyrd container. Det fåtal elektronikprylar vi har att slänga kör vi gärna bort till återvinningen själva, sen är det mest gamla textilier (en hel del...), böcker, enstaka mindre möbler, gamla tallrikar och kastruller etc, madrasser, däck på fälg mm.

Jag ska höra mig för vad som är ok att slänga eller inte, innan vi hyr in en container. Vem vet, det kanske blir att vi hyr en mindre lastbil och åker bort på återvinningen med möget och sorterar själv trots allt.
 
Sv: Hyra container

Hej hej, du får inte slänga i däck, elektronik och farligt avfall i en cont.
Och hyr av il recycling förresten :angel:
Jag vet dock inte hur dom är där du bor men dom är jätte bra i örebro, där jag jobbar hahaha
 
Sv: Hyra container

Det är mycket man inte får slänga i, så jag vet inte om det är lönt att hyra en container. Vi har inte bestämt oss ännu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp