Hyra för hästgård?

Skogsfröt

Trådstartare
Undrar vad en rimlig kallhyra skulle vara för denna gård i Småland?

Boningshus 4rok (renoverat större torp) flera eldstäder och gamla fina trägolv.
Luftvärmepump/eluppvärmning, fiber och stor trädgård med bod och potatiskällare.

Stall 7boxar ca (9-10kvm) och en shettisbox, två sadelkammare (eluppvärmning), spolspilta och stort foderutrymme.

2ha åkermark,belyst ridbana 25*50m med hinderpark.

Ridklubb och flera ridhus inom 1mil. Max 1km till sjö med badmöjligheter med häst.
2km från mindre stad och 7mil till två större städer.
 
Här omkring hade du fått betala 8000-10000 kr i kallhyra för huset och 500-1000 kr/box. Förmodligen närmare 1000 kr/box med tanke på ridbanan vilket verkar vara mer eftertraktat än bra hagar. Finns möjlighet att arrendera mer mark? 2 ha till så många hästar blir inte mycket till hagar.
 
Finns det fler objekt för uthyrning kolla dessa för att jämföra. Vet inte hur prisläget ser ut i Småland. Ligger ju ganska långt från en större stad (finns det ens stora städer där 😅) intressant kan ju även vara hur pass lång tid det tar. Ska man åka småvägar länge eller motorväg nära, går det att åka kommunalt

Är åkermarken hagar idag eller finns det annan mark som inte är klassad som åkermark där det kan gå hästar?
 
Skylle gissa på att du kan få max tiotusen beroende på var i Småland, men låter ju som mitt i skogen skogen på din beskrivning :)
 
Skulle också tippa på max 10000 om det ligger ”ute i ingenstans”. Mer om det ligger så det finns kollektivtrafik osv. Jag har visserligen ett mindre hus och bor inte ensam på hården samt saknar ridbana men mer mark och en mil till hyfsat stor stad och min hyra ligger omkring det.
 
Tvivlar på det i småland faktiskt. Väldigt off där och ingen särskild brist på hus att köpa och hyra ens i närheten av växjö tex.

Här är det stor brist på gårdar att köpa och hyra. (Flera mäklarfirmor som har problem då det inte kommer ut några gårdar till försäljning)
Gården ligger mitt i mellan jkpg och Växjö
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp