Hyra häst ? :S

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare katitzi_sassa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 461
K

katitzi_sassa

Hej ,jag kanske ska hyra häst till sommaren och har lite frågor
1.om man hyr en häst,betalar man för hovslagare och sånt?
2.om häsen blir sjuk ,betalar man för det då?
3.jag e runt 13 då ,e jag för ung?

Jag e inte så gammal men i såna fall står hästen hos min granne som har hästa.Hon har haft häst hela livet och om jag får problem kan jag fråga henne:Jag har ridigt sen jag ungefär var 6 och kan rätt så mycket och har just nu en liten skötponny.ni kan också tipsa mig och ge råd:d

Tacksam för svar //hästälskaren:love:

Sv: Hyra häst ? :S

För att börja från början så är det skillnad på att hyra en häst och betala ägaren för att du får ha den och ha en häst på foder.
Om du hyr en häst så är det som att hyra något annat. Vilket innebär att ägaren fortfarande har huvudansvaret för hästen. Så om det inte är rent slarv från din sida ska ägaren t ex stå för veterinärvård om det behövs. Likadant om hyr hästen för att rida den ska ägaren se till att den går att rida om inte ge dig en annan häst eller pengarna tillbaka. När man hyr brukar hyran vara ganska hög, speciellt under sommaren när många vill ha häst.

Om du kan hitta en häst att ha på foder så blir det i princip du som får stå för allt för hästen. Även då veterinärvård och hovslagare om det blir aktuellt. Men i gengäld så får du låna hästen gratis eller för en mindre summa.

Om du är för ung eller inte beror helt på dig som person, hästen och din granne. Eftersom hon har känt dig så länge så är det nog bäst att du frågar henne om hon tror att du klara av det.

Om det finns någon/några vuxna i stallet där man stallar upp hästen så är det ju lugnt, oftast. Beror ju på hur duktig du är, för om dom vuxna märker att du är för oansvarig så blir det ju till slut att dom säger till. Iallafall, man måste ju alltid kunna få tag på någon om något händer och så får man ju tänka på att när man hoppar/rider ut ska man helst ha med sig någon. Tänk om du ramlar av och bryter armen på hoppasset, vad händer då? Så man kan aldrig vara för försiktig.
Plus engagerade föräldrar som bryr sig om och vet om det stora ansvaret. För det är ju ett extremt stort ansvar att ta hand om en häst ( sommar som alla andra årstider ). Då gäller det ju att ha sina "kontakter" och du har ju din granne som kan det där (verkar det som) så borde det vara lugnt, och dessutom har du ju ridit ett tag :)

Jag håller absolut med Masse, om du är för ung beror ju på hästen och dig själv som person! Som "första häst" ska man alltid ha en för snäll istället för en för pigg och ung :)

Jag tror jag ska börja med att hyra häst Har ni några andra tips om att hyra häst?Jag har fundrat lite på att rida på ridskola för just nu rider jag på privat stall där jag rider western.Men jag vill även lära mig lite engelsk ridning tex hoppa,dressyr och rida ut lite i skogen eftersom vi inte kan göra det i skogen vid vårt stall .Men e det en bra sak om jag ska hyra häst?Jag tänkte att eftersom det inte finns så många westernhästar som kan tänkas hyras ut :P //katitzi_sassa (förlåt om jag stavar fel,jag e inte bäst XD)

Ni kan gärna fortsätta ge tips om att hyra/köpa häst :P:p:d:D;):laugh::)

När jag var i din ålder så ville jag ha häst till vilket pris som helst.
Jag försökte att få skaffa sommarponny men mina föräldrar vägrade och det är jag sjukt glad över idag, för jag skulle aldrig kunna ha tagit det ansvar som det innebär. Och då har jag ridit i stort sett hela mitt liv. (Det mäter ju inte hur kunnig man är men ändock)

Man tror att om man hyr en häst så innebär det mindra ansvar. Det är ju bara att sköta om den lite, rida och ge mat. Men det är du som kommer ha allt ansavr och med det kan det innebära att du måste sätta samman en foderstat (om nu inte bara betet räcker för just den hästen du hyr), kunna grundläggande akutvård om du är själv i stallet och kunna fatta ganska stora beslut som rör hästen.
Nu kunde du ju få hjälp av tjejen du tänkte ha hästen hos, men det är fortfarande du och dina föräldrar som har det grundläggande ansvaret. Det är ett ganska stort ansvar.

Du skulle inte kunna tänka dig att bli medryttare eller liknande?
Då kansek du får betala en summa men du slipper det övergripande ansvaret mer än då du har hand om hästen (tex vid ridning/skötsel)..

Med risk att låta elak, men jag har gjort misstag när jag var kring den åldern och det fick en häst lida för, tråkigt nog. :cry:

Hej'!

Asså jag fattar ansvaret!
jag frågar efter tips och de andra har sagt att det är ok :D
alla e olika inom ridning.Du kanske inte var lika utbildad som jag är(inget kaxigt menat :P).För jag rider typ alla dar i veckan ^^ (love it)

Men tack för kritiken och svaret ^^

//katitzi_sassa ^^

(not)

Du ska aldrig förlita dig på var folk på ett internetforum säger! Det kommer bara att leda till snedsteg.

Ska man ha en häst är det inte ridningen som avgör. Det är all annan skötsel runt omkring hästen som har betydelse. Jag har skött och ridit hästar i hela mitt liv och idag, när jag är 17, så känner jag att jag kanske skulle kunna ha ansvaret för en häst (dvs, köpa häst).
Är man 13 så tror jag ärligt talat inte att man kan hantera det utan hästkunniga föräldrar.

Det är inget illa menat det jag utan jag går efter vad jag upplevt både av egen erfarenhet och av andra runt omkring mig.

Jag skulle hur som helst ha provat på att vara medryttare några dagar i veckan, då har du i princip samma känsla som att hyra en häst. :)

nene jag klarar det inte..... -__-

*Men om jag inte ska lita på nån på ett internetforum så ska jag inte lita på dig heller....

//Katitzi_sassa

Haha, nej det är sant.
Men sen har jag inte uppmuntrat dig till någonting heller och det är skillnad emot vad de tidigare har skrivit.

Huh??? fatta inte (jag e trög) :P

Du verkar ofta vara inne på bukefalos:P:banana:

Du är tretton år, ingen kommer vilja hyra ut en häst till dig utan att dina föräldrar har huvudansvaret.
Och hur ofta du rider spelar ingen roll när det är allt utom just ridningen som är viktigt när man hyr häst.
Om man nu inte rider så dåligt att hästen skulle bli skadad/sönderriden av det..

Asså jag blir så sur på sånna som tror att jag inte vet ansvaret men det gör jag visst !!!!!!!!!
asså jag är inte tre år :mad:
Asså jag vet vad jag gör och jag har redan ringt pch kollat med den som äger hästen jag kanske vill hyra och den kan ju visst hyra ut!!!
Så tro inte att jag e tre år för ni känner inte mig och vet inte hur långt jag har kommit i skötsel :mad:
Du kanske är asdålig på hästar ,vad vet jag och min tränare undrar till och med om jag inte ska köpa häst snart Jag BLIR SÅ SUR!!!!
DU VET INGENTING!"!!!!!

Jag tar bara imot snälla svar och inte såna kränkande svar :mad:

Jag mena bara thundra :mad: men inte er andra :P love you <333333:laugh:

Detta är ett diskussionsforum. Lägger du upp en tråd är det för diskussion, inte medhåll.

Att bli otrevlig och offensiv när man får svar som passar är inte god netikett, jag ber dig därför hålla en trevlig, mogen ton.

Lovis
moderator

Asså jag blir så sur på sånna som tror att jag inte vet ansvaret men det gör jag visst !!!!!!!!!

Man vet inte ansvaret fören man står där med en häst.. Knappt då.
Om du läser trådar här inne så märker du att folk har tonvis med frågor om allt möjligt, ingen blir någonsin fullärd.
Det är superbra att du frågar, bättre att fråga än att gå i ovishet. :)

Det du ska tänka på är att det finns många saker som kommer ta upp din tid när du blir äldre. Du är bara tretton år nu och går i.. ehm.. sjuan? (Urdålig på allt hålla koll) Ju högre upp i klasserna du kommer desto mer kommer du få att göra även förutom skolarbetet. Hur mycket du väljer att satsa på skolan kommer att visa sig på hur mycket tid du kan lägga på hästen.
Har du tiden? Inte bara nu för tillfället utan längre fram också.
Har du orken? Du kanske måste hjälpa tjejen i stallet med utsläpp på helgerna kanske? Jag vet själv hur tufft det kan vara att gå upp mitt i smällkalla vintern, redan innan det har ljusnat, för att kila ner till stallet och släppa ut djuren. :p
Har ni råd? Vet dina föräldrar hur mycket det kostar? Nu kan ju det bero på hur mycket ni kommer att behöva stå för. Men jag kan tänka mig att det bli hovslagare, foder, kallhyra, träningar, tävlingar, viss utrustning osv. Det kan kosta en slant, och inte en så liten slant heller.
Om du ägaren inte tänker stå för veterinär, försäkring och liknande så får du räkna med att det kan bli hiiimla dyrt när olyckan är framme..

Det är allt bra att tänka två, tre gånger innan man beslutar sig. Många dolda saker kan krypa fram som man inte alls tänkt sig i början.
Men det är allt bra härligt med en kuse! :love:

Och ja, jag är ganska ofta inne på Buke. :angel:

Tack! jag vet ansvaret och det är därför jag vill pröva över nån sommar så jag vet hur det är och kolla om jag orkar lägga ner all min tid ^^
Men ibland blir man trött över att höra :du är för liten ,du fattar inte ansvaret blablabla men tack endå

Jag är 14 nu, ville oxå ha häst när jag var 12-13.
Nu vet jag att jag aldrig skulle klara av det.
Den ska skos, Tas hand om när den är sjuk, vacc, avmaskas, tänderna ska fixas osv. Det är massor..

Jag får så mycket "kritik" så jag tar bort den här (om det går :P)

Men hur ska du kunna lära dig utan att få kritik? Att kunna ge och få kritik är bland de viktigaste sakerna här i livet och jag tror ingen säger något här för att vara taskig mot dig.
Finns inget som säger att du inte skulle kunna vara mogen för din ålder och kunna ta ansvar. Jag tror det är ganska få som i din ålder skulle klara av det stora ansvaret det innebär att ha häst, och då tycker jag inte det är konstigt att folk påpekar det i den här tråden.
Jättebra att du har hjälp av föräldrar och granne, men som någon sky_fly sa så måste du ställa dig de viktiga frågorna.
Att bli sur över att folk ger välmenande tips och råd hjälper dig ingenvart. Försök ta till dig det som sägs istället och var lite självkritisk.
Till och med när jag och min sambo skulle skaffa vår första egna kattunge, som kan tyckas vara ett mycket enkelt ansvar, så var vi tvugna att gå igenom många frågor innan. Ska man ha ansvar över ett djur, om det så är en hamster, så måste man tänka igenom det noga. Som sagt, alla svaren jag läst här är inget annat än välmenande.

Lycka till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 476
Senast: Edla
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 250
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 137
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån... 2
Svar
28
· Visningar
6 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka