Hyra hund?

golfbollar12

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på era åsikter om fenomenet "hyr en hund" En bekant till mig hyrde en okänd hund under en helg för ett tag sen.
Verkar nästan lika vanligt som att hyra kaniner, vanligen i syfte att barnen ska få prova på eller bara umgås med djuret.
 
Jag är lite nyfiken på era åsikter om fenomenet "hyr en hund" En bekant till mig hyrde en okänd hund under en helg för ett tag sen.
Verkar nästan lika vanligt som att hyra kaniner, vanligen i syfte att barnen ska få prova på eller bara umgås med djuret.
För mig känns det väldigt märkligt, men det är antagligen för att jag är van att ha hund omkring mig. Kanske till och med vettigt att kunna prova på att ha hund en helg för att se om det verkligen är så som man har tänkt sig. Alla har inte hundar i bekantskapskretsen, konstigt nog. ;)
 
Jag kan tycka att det kan vara vettigt om man etablerar nån form av relation innan. Inte bara åker och hämtar en hund som ska komma till några okända över en helg.
 
Jag vet inte riktigt om vi tänker på exakt samma sorts service, men jag har lånade regelbundet en familjs hundar när jag pluggade och hade mycket tid över. Det var genom en brittisk sida som heter Borrow My Doggy och som går ut på att hundägare ska få avbelastning medan vi som inte har möjlighet att ha hund ska få umgås med hundar ändå. Man betalar ett par hundra per år för medlemskapet (mer som ägare, för att täcka försäkringar), men annars var det kostnadsfritt för båda parter.

I mitt fall möttes vi upp ett par gånger innan jag fick hand om hundarna helt själv för första gången, men jag blev också kontaktad av en person som i princip verkade vilja komma och släppa av sin hund hemma hos mig för att åka iväg helgen därpå (jag sa tack men nej tack). Så som så mycket annat beror det mycket på parterna som är involverade, men när det görs ordentligt ser jag inga problem med det och jag hade underbara dagar med mina lånade vovvar! Jag har flera vänner som använder sidan även idag (jag behöver inte längre eftersom min bästa vän hade den goda smaken att skaffa hund :D) och är väldigt nöjda.
 
Jag kan tycka att det kan vara vettigt om man etablerar nån form av relation innan. Inte bara åker och hämtar en hund som ska komma till några okända över en helg.
Jag har som sagt inte sett det alls så jag har ingen aning om upplägget. Hunden måste vara en hund som lätt accepterar nya människor. Min Ville skulle gladeligen följa med vem som helst, sen skulle han kanske ha lite svårare att komma till ro. Men i övrigt ser jag inte att det skulle påverka honom. ;)
 
Jag skulle älska att kunna göra det. Tycker mycket om att vara hundvakt, men har inte så många att vara hundvakt åt. Är så mysigt att ha hund, men har inte möjlighet att ha en egen just nu.
Men måste såklart vara en trygg hund som gillar folk. Är ibland hundvakt åt en sån liten hund, och hon skulle nog trivas överallt.
 
Tycker det är ett positivt påhitt. Sålänge hyrs ut rätt hundar. Jag har en sån hund som älskar allt och alla och är lite allas hund, hon älskar att hänga med människor som ger henne uppmärksamhet.
Och jag tycker det är lite skevt att vissa sågar detta så mycket samtidigt som dom allra flesta har hundvakt regelbundet, hunden märker ju ingen skillnad förutom att jag gissar att dom som hyr faktiskt verkligen verkligen vill "passa" hunden:)
 
Jag vet inte riktigt om vi tänker på exakt samma sorts service, men jag har lånade regelbundet en familjs hundar när jag pluggade och hade mycket tid över. Det var genom en brittisk sida som heter Borrow My Doggy och som går ut på att hundägare ska få avbelastning medan vi som inte har möjlighet att ha hund ska få umgås med hundar ändå. Man betalar ett par hundra per år för medlemskapet (mer som ägare, för att täcka försäkringar), men annars var det kostnadsfritt för båda parter.

I mitt fall möttes vi upp ett par gånger innan jag fick hand om hundarna helt själv för första gången, men jag blev också kontaktad av en person som i princip verkade vilja komma och släppa av sin hund hemma hos mig för att åka iväg helgen därpå (jag sa tack men nej tack). Så som så mycket annat beror det mycket på parterna som är involverade, men när det görs ordentligt ser jag inga problem med det och jag hade underbara dagar med mina lånade vovvar! Jag har flera vänner som använder sidan även idag (jag behöver inte längre eftersom min bästa vän hade den goda smaken att skaffa hund :D) och är väldigt nöjda.
Vilket bra koncept. Där hade jag velat vara med och låna en hund att få sällskap och motion av ibland. Samtidigt som man hjälper någon som kanske har svårt att gå långa promenader själv eller behöver vara borta från hunden lite för länge ibland. Utan att binda upp sig så omfattande som en varje-arbetsdag-matte.
Kan inte någon sätta upp en svensk version av den sidan? Jag lovar att anmäla mig. :)
 
Tycker det är ett positivt påhitt. Sålänge hyrs ut rätt hundar. Jag har en sån hund som älskar allt och alla och är lite allas hund, hon älskar att hänga med människor som ger henne uppmärksamhet.
Och jag tycker det är lite skevt att vissa sågar detta så mycket samtidigt som dom allra flesta har hundvakt regelbundet, hunden märker ju ingen skillnad förutom att jag gissar att dom som hyr faktiskt verkligen verkligen vill "passa" hunden:)
Vem är det som sågar det? Jag har som sagt inte sett det tidigare. Nu tror jag inte att det är så många som vill betala för att umgås med min Ville, även om jag älskar honom, men han gör sig bäst med hundvana människor. ;)
 
Vem är det som sågar det? Jag har som sagt inte sett det tidigare. Nu tror jag inte att det är så många som vill betala för att umgås med min Ville, även om jag älskar honom, men han gör sig bäst med hundvana människor. ;)
Jag menade inte att det sågades just i denna tråd, var nog lite otydlig har nämligen läst om det lite här och där :)
 
Vilket bra koncept. Där hade jag velat vara med och låna en hund att få sällskap och motion av ibland. Samtidigt som man hjälper någon som kanske har svårt att gå långa promenader själv eller behöver vara borta från hunden lite för länge ibland. Utan att binda upp sig så omfattande som en varje-arbetsdag-matte.
Kan inte någon sätta upp en svensk version av den sidan? Jag lovar att anmäla mig. :)
Det finns, googla så får du träff :)
 
Har aldrig hört talas om liknande.

Alltså. Jag har två hundar som man inte behöver någon som helst hundvana för att klara på ett bra sätt, det räcker med att kunna följa mina instruktioner (mest att de inte får vara lösa och inte får hälsa på främmande hundar ute). Det är inte direkt så att hundvakterna står på rad för att få ta hand om mina hundar. Behövs det hundvakt så måste jag verkligen vara ute i god tid. Och då bor jag ändå i stockholmsförort med folk precis överallt, så det borde ju finnas någon bra någonstans kan man tycka. Med andra ord: eftersom jag inte har speciellt lätt att hitta någon som tar hand om hundarna ens när jag betalar dem för det så känns det inte rimligt att tro att någon plötsligt skulle betala för att få ta hand om dem.
 
Jag hade lätt kunnat hyra hem en samojed att träna lite drag och mysa med några dagar/någon dag när det passar. Då hade jag inte behövt få ångest över att kanske inte ha möjlighet att köpa en egen.
 
Som nämnt tidigare i tråden finns "borrow my doggie" här i UK och jag har vänner på båda sidor som har positiva erfarenheter. :) det är ju inte riktigt att "hyra hund" men fungerar väl mer elle rmindre på samma sätt.

Personligen skulle jag aldrig i mitt liv "hyra ut" mina hundar ens om de var okomplicerade eftersom jag vet att jag förmodligen skulle mörda ansvarig människa om något gick på tok, men när det funkar verkar det vara win-win!
 
Det finns ett företag som hyr ut några av sina draghundar till fjällvandrare som klövjehundar under barmarkssäsongem
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 547
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 752
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 206
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 245
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp