Bukefalos 28 år!

Hyra stall och hyra ut stallplatser, vad tänka på!

Boerperd

Trådstartare
Jag kommer hyra ett stall kallt och hyra ut stallplatser med full skötsel.
Vad ska man tänka på med försäkringar och annat som man inte tänker på i första hand?
Bra länkar till avtal?
Annat som ni har kommit på allt eftersom och som man kanske ska undvika?

Tacksam för alla tips!

//M
 
Sv: Hyra stall och hyra ut stallplatser, vad tänka på!

Börja med att uppdatera dig över alla regler som finns kring detta. Hur många hästar ska du ha i stallet?

Jag själv hade liknande planer och pratade med kommunen och jordbruksverket för att stämma av så att min blivande verksamhet var ok och för att ta reda på hur jag ev skulle deklarera osv.

Nu var min tanke att ha stall med under 5 hästar och utan vinst, så det blev ju väldigt enkelt egentligen. Men ska man ka en lönsamhet och fler hästar än så ställs ju mer krav.

Viktigt med bra kontrakt såklart, att du garanteras stallet en längre tid om inget speciellt inträffar så att alla inte behöver flytta plötsligt för att stallägarna vill ha egna hästar i stallet eller liknande. Och noga med sånt som rör skador och slitage av stall, hagar, staket och andra byggnader. Vem som ansvarar för försäkring av gården etc.
 
Sv: Hyra stall och hyra ut stallplatser, vad tänka på!

Stallet har 3 boxar och en spilta, så jag kommer under det magiska 5 strecket!

Tack för annat tänkvärt!

Fler ideer, tack!
 
Sv: Hyra stall och hyra ut stallplatser, vad tänka på!

Putt Putt!
Det måste ju finnas fler saker man ska tänka på, så enkelt kan det ju inte vara!

Klausuler i kontrakt eller nåt?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 034
Senast: Oknytt
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
948
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
735
Senast: valy
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 759
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp