Hyra ut sitt stall? Erfarenheter?

Bukefalos 30 år!

finapina

Trådstartare
Med saknad och sorg ser jag mitt stall, hagar, bete,ridbana och bete stå tomma och outnyttjade.Det är bara 4-5 år sen vi fixade allt och vi hann använda det i 2 år, så i väldigt bra skick.Ganska mkt fina ridvägar finns.
Jag vet inte om jag är redo att skaffa ny häst själv än, men jag leker med tanken att det skulle kännas bra om det användes.Funderar om jag ev skulle, för att känna på, prova hyra ut det nästa sommar. Tänker att jag kunde stå för viss service (noga reglerat i kontrakt)typ morgonfodring vb, fylla på vatten och enklare daglig koll av hästarna om ägaren/ägarna vill ha ledigt en dag. Vad har ni för tankar om själva idén att hyra ut? Finns det behov tror ni? Någon som gjort det?
Detaljerna måste finslipas, det vet jag.

Med saknad och sorg ser jag mitt stall, hagar, bete,ridbana och bete stå tomma och outnyttjade.Det är bara 4-5 år sen vi fixade allt och vi hann använda det i 2 år, så i väldigt bra skick.Ganska mkt fina ridvägar finns.
Jag vet inte om jag är redo att skaffa ny häst själv än, men jag leker med tanken att det skulle kännas bra om det användes.Funderar om jag ev skulle, för att känna på, prova hyra ut det nästa sommar. Tänker att jag kunde stå för viss service (noga reglerat i kontrakt)typ morgonfodring vb, fylla på vatten och enklare daglig koll av hästarna om ägaren/ägarna vill ha ledigt en dag. Vad har ni för tankar om själva idén att hyra ut? Finns det behov tror ni? Någon som gjort det?
Detaljerna måste finslipas, det vet jag.
Det låter som en klok idé att hyra ut stallet och hagarna om du vill att platsen ska användas och underhållas, men inte är redo att ha egen häst just nu.

Eftersom det ofta finns hästägare som tyvärr ser stallplatser som "avstjälpningsplatser" är det verkligen viktigt, som du skriver, att ha ett noggrant kontrakt som tydligt reglerar vad som gäller – ansvar för hästarna, skötsel, djurvälfärd och vad du som stallägare står för i service.

Det kan också vara bra att göra en ordentlig bakgrundskoll på de som vill hyra, kanske kräva referenser från tidigare stall eller hästägare. Att ha en bra dialog från start och vara tydlig med vilka regler som gäller kan förebygga missförstånd och problem.

Ett tips är också att vara öppen med att du gör regelbundna kontroller, så att alla vet att stallet och hästarna är i trygga händer.

Att börja med kortare hyresavtal eller prova-på-perioder kan ge dig möjlighet att känna efter hur det funkar innan du bestämmer dig på längre sikt.

Lycka till – det kan bli jättebra när man sätter tydliga ramar!

Till rätt person kan det bli jättebra. Jag hade hyrt ut det till 1 person, som är betalningsansvarig, ansvarig för underhållet etc. Gärna att den personen har flera hästar själv. Sen får dom ju ta in hyresgäster om dom vill, men dom ansvarar för dom så att säga.
Ja, precis – det låter som ett sunt upplägg med en huvudansvarig hyresgäst som i sin tur får ta in andra om hen vill, men har det samlade ansvaret. Jag har bara förstått att man som stallägare inte riktigt kan friskriva sig helt från vissa saker, även med tydligt kontrakt.

Till exempel har man som fastighetsägare alltid ett visst ansvar för att anläggningen är säker (el, stängsel, byggnader osv), och om man själv är delaktig i fodringar eller tillsyn kan man också bli medansvarig enligt Jordbruksverkets djurskyddsregler. Dessutom har man ansvar för att gödselhantering och liknande följer miljökraven – där kommunen eller Länsstyrelsen kan bli inblandad.

Men med rätt person och ett tydligt avtal där ansvarsdelningen är klar, så tror jag absolut att det kan funka bra!

Både jag och en vän till mig hyr stall på det sättet du tänkt dig. Min vän hyr ett med fem boxar, har två egna och hyr sedan ut de andra tre boxarna i andrahand. De hyresgästerna köper eget hö och strö, stallet sköts kollektivt. Stallägaren hjälper till att lyfta upp balar på loftet, skottar, halkbekämpar och kör undan gödselcontainer. Fungerar utmärkt!

Själv stod jag i åtta år i ett litet stall med två boxar där jag gjorde all service själv. Stallägaren körde fram hö, körde undan gödselstack och skottade. Det fungerade sådär eftersom stallägaren inte var superengagerad i så mycket mer än att samla in hyran-som hela tiden höjdes (40% på tre å🙄). Efter min flytt kom det inga nya hyresgäster på de villkoren så där står tomt.

I mitt nuvarande stall (där jag tidigare varit vanlig inack) är det sex boxar. Jag hyr hela stallet och har en liten verksamhet med utbildning/rehab. Har en superdeal där jag bara betalar för de boxar jag använder. Då ingår en höbal/box/månad. Köper halm på gården som strö. Jag sköter allt med hästarna själv. Min stallägare (som är fantastisk!!) ser till att staket är tiptop, röjer, putsar hagarna, skottar och sandar på vintern, kör undan gödselstacken, ser till att det alltid finns hö och halm. Dessutom är ALLT så rejält och riktigt byggt! Nu ska även ventilationen förbättras ännu mer i stallet och jag har verkligen inget att klaga på. Trivs otroligt bra!

Så mitt tips är att självklart ta referenser, hyr gärna ut till någon med egen verksamhet och gör en deal ni båda tjänar på. Att vara gniden är ofta att vara dumsnål även om en naturligtvis inte ska skänka bort saker/tjänster. Men att skapa goodwill är en bra grund för långt samarbete-från bådas håll.

Häromkring är det vanligt att hela stall hyrs ut. Hade nog inte haft med någon "hästservice" initialt utan kanske erbjudit det längre fram i så fall, annars kan det nog bli lite otydligt gällande vem som gör vad.

Det är nog bra att hyra ut till en person som blir ansvarig (och sedan själv tar in inackorderingar om stallet är stort nog).

Jag har stått i stall där stallägaren hyrde ut boxar men inte hade egen häst och där det inte fanns någon "ansvarig" och när det blev tjaffs så blev det.. ehh.. svårlöst. Ingen hade ju mer rätt än någon annan och stallägaren var inte intresserad av våra konflikter.
(I övrigt, köra fram foder, skotta osv sköttes mycket bra).

Jag har stått i stall där stallägaren hyrde ut boxar men inte hade egen häst och där det inte fanns någon "ansvarig" och när det blev tjaffs så blev det.. ehh.. svårlöst. Ingen hade ju mer rätt än någon annan och stallägaren var inte intresserad av våra konflikter.
(I övrigt, köra fram foder, skotta osv sköttes mycket bra).
Så är det på gården där jag hade lilla stallet. Finns ett större stall om sju boxar där. Det är det dyraste i byn, sköts kollektivt men utan en tydlig ansvarig. Dessutom med en stallägare som är så konflikträdd att hen kör in hö efter 22 på kvällen så ingen ska vara där och prata (ve och fasa) med hen 🙈. Definitivt det stall som fungerar sämst i krokarna och här finns ett flertal.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka