Hyresgäst vill inte flytta...

superstar

Trådstartare
Vi har ett litet stall hema med sex boxar, en egen häst och fem inackorderingar.
Varje hyresgäst har skrivit på ett kontrakt där det står att vardera part har en månads uppsägningstid. Nu är det en tjej som inte fungerar så bra här i stallet, plus att hon själv vill flytta, och dessutom har jag en annan person som vill ha boxen i stället...

Den 5 januari berättade jag för denna hyresgäst att det vore bra om hon hittade ny stallplats innan 1 februari. Hon sa att det förstod hon självklart. Den 1 januari frågade jag hur det gick med letandet av ny stallplats, och nej det gick väl inte så bra, men då sa jag klart och tydligt att 1 februari måste hon vara härifrån. Hon sa att jaja, det är lugnt.

Idag är det den 12e januari och jag frågade hur det gick för henne och hon sa "Neej, jag vet faktiskt inte om jag kan hitta något tills den 1 feb..." Jag svarade att jag skulle tänka på om jag kunde lösa det på något annat sätt, men... Jag vet inte vad jag ska göra..

Det står ju i kontraktet tydligt och klart att vi båda har en månads uppsägningstid var. Jag gav henne nästan två månader, vad gör jag om hon inte flyttar? Vad kan jag göra?

Tacksam för svar.

//Lilla jag :bump:
 
Du sa att "det vore bra om hon hittade ny stallplats".

Det låter inte som en formell uppsägning för mig.

mandalaki
 
Är hon medveten om att hon är uppsagd från stallplatsen?
Tala om för henne att den första Feb. så ska boxen vara urstädad och alla saker borta för det kommer en annan dit då!
Hittar hon ingenting själv och du vill hjälpa till så kan du ju alltid kika på lediga stallplatser som du kan skicka henne till.
Runt uppsala så finns det ju en hel del så det ska nog inte vara ett problem.
 
Du lär nog prata lite mer i klartext, att göra helt klart av vad du vill, det är svårt att säga åt någon men som hyresvärd så är du ju tvungen till det, klart och tydligt.
 
Det första jag (som värd) skulle börja med är en skriftlig uppsägning av hyresavtalet. Daterad och underskriven av båda parter. Då kan inte något missuppfattas.

Sen vet jag inte exakt vad som gäller vid uthyrning av stallplats. Men om vi tar en lägenhet/lokal så kan inte hyresvärden kräva att en hyresgäst ska flytta hur som helst eftersom hyresgästen har besittningsskydd. Men som sagt så vet jag inte hur det är med uthyrning av stallplats.

Om hon inte flyttar måste du kunna göra på precis samma sätt som vid uthyrning av lokal/lägenhet, ansöka om avhysning till Kronofogdemyndigheten. Men då bör man ju ha en skälig anledning. Inte något som att hon inte fungerar i gänget.
 
Jag håller med, dessutom är det frågan om väl kort uppsägningstid. Om inget annat avtalats så tror jag inte man lagligt kommer undan med mindre än en (kalender)månad.
 
Jag hade bråttom när jag skrev inlägget igår, ska uttrycka mig lite mer i klartext nu..

Först så sa jag den 5e december att "det vore bra om hon flyttade" och precis som ni säger är det ju ingen formell uppsägning, men den första januari sa jag tydligt och klart att den första februari ska hon vara ute.
Anledningarna till att hon ska vara ute är för det första att jag har andra på kö, och eftersom denna hyresgäst ändå sagt åt mig att hon kollar efter annat så är det ju mer lönsamt för mig som hyresvärd att ha någon som vill stanna längre, i stället för henne som vill hitta något annat.
Dessutom står det som tillägg i kontraktet att jag som hyresvärd ska erbjuda helinackordering (inkl. mockning, fodring, in/utsläpp mm) de helger och lov som hyresgästen önskar. Men nu har det blivit mer och mer att hon ringer var och varannan dag (även vardagar) och vill att jag ska ta hand om hennes häst, ibland ringer hon inte förren sent på eftermiddagen när vi håller på och tar in hästarna..

Jag har pratat med henne om detta och sagt att jag inte har tid, och att hon därför måste hitta något annat. Hon säger att det inte finns boxplatser, men jag har visat henne massor av annonser, men sen säger hon att hon har ringt och varje gång har hon olika undanflykter till varför den inte var något bra...

Är jag kanske för snäll? Ibland känns det som det eftersom jag inte klarar av att säga till henne ordentligt igen... :confused:

//Lilla jag :bump:
 
Vill du bli av med henne så måste du vara hård, det är inte lätt men... Stallplats lär hon hitta om hon vill, det finns ju ganska gott om dom runt i ert område. Men det kanske också är en prisfråga o andra saker som gör att hon har svårt att hitta rätt. Men är man uppsagd så får man väl ta vad man hittar så länge och det är inte ditt problem utan hennes!
Så släpp nu det snälla och bli den bestämde!!
Lycka till!
 
Ert kontrakt, gäller det med bara en månad i taget?
Normalt är väl att man skriver kontrakt som gäller för kalenderår, säsong e dyl.
Uppsägningstid för sådana kontrakt gäller innan det datum då kotraktstiden går ut. Efter det datumet (t ex en månad innan kontraktstidens utgång) brukar kontrakten automatiskt gälla för ny period. Man kan alltså inte säga upp dom "en gång i månaden".

Har du, enligt kontraktet, rätt att säga upp när som helst med en månads varsel, skall du absolut göra det skriftligt. Lämna över uppsägningen i vittnens närvaro och försök få mottagandet underskrivet av hyresgästen. Alternativt rekommenderat brev med mottagningsbevis.
Notera även i uppsägningen vad som sker, om hyresgästen inte flyttar ut senast angivet datum.

Ta också reda på vilka rättigheter och skyldigheter du har, när det gäller avhysning. Det är ju inte bara att magasinera en häst! ;)

LIA
 
Hyreskontrakt brukar gälla löpande, men med möjlighet till uppsägning när som helst med så lång varsel som kontraktet anger. Arrenden och liknande brukar däremot gå på kalenderår.
 
Uppsägningstid gäller generellt en kalendermånad och uppsägningar skall ske skriftligt.
Har du sagt upp din hyresgäst den 1/1 så har hon rätt att stå kvar hela februari ut om ni inte i erat kontrakt formulerat om en uppsägningstid på trettio dagar..
 
Idag är det den 12e januari och jag frågade hur det gick för henne och hon sa "Neej, jag vet faktiskt inte om jag kan hitta något tills den 1 feb..." , men... Jag vet inte vad jag ska göra..

Tala ut skägget människa!b Vill du att hon ska flytta så måste du ju uttrycka dig så det inte kan misstolkas!
 
Jag har nyligen sagt upp min sisa hyresgäst. Detta skedde helt enligt avtal dvs: skriftligen med mottagarbevis, 30 dagars uppsägning, dvs 30 dagar från uppsägningsdatumet. Säger jag upp hyresgästen den 14 januari skall hon vara ute den 14 februari. Jämfört med en månads uppsägning då man har rätt att flytta nästa månadsskifte. Hur har du det i kontraktet?
Vill du att hon ska flytta så får du stå för det. Sluta vela människa och visa att du är en seriös hyresvärd!!!
:devil:
 
Nej, hyreslagen kan inte tillämpas vid uthyrning av stallplats när skötsel ingår i avtalet. Hyr man ut där ingen skötsel/service eller annat ingår kan man tillämpa hyreslagen presis som när man hyr en lägenhet...alltså med samma regler. Så besittningsskydd finns inte då man upplåter vissa tjänster i samband med uthyrning.
 
Arrenden (jordbruks) brukar, om jag inte minns fel, ha ett uppsägningsdatum någon gång i mars månad. Detta för att nästa bonde skall hinna sköta jorden inför kommande säsong.

Finns det någon norm för hur box-hyreskontrakt skall/kan vara utformade?
Själv skulle jag aldrig ställa in min häst i ett stall med risk att godtyckligt bli uppsagd efter en månad. Mer framförhållning än så kräver åtminstone jag.

LIA
 
Jag har inte sett någon norm för hyreskontrakt för box mer än de färdiga kontrakt som finns att köpa. För bostäder regleras det mesta i hyreslagen.

Jag å min sidan skulle inte vilja skriva på ett hyreskontrakt som binder mig till ett helt år eller liknande. Jag kan ju byta arbete och behöva flytta eller komma på kant med stallkamrater och inte vill jag då behöva betala hyra längre än nödvändigt. Friheten att säga upp ett hyresavtal var månad är inte bara till last för hyresgästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 410
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 376
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 166
Senast: Bee
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glass
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp