Bukefalos 28 år!

Hysterisk katt i bilen!

P

Pollux

Min lilla siamesbebis fick en inte allt för kul första bilåkningserfarenhet i midsommarhelgen... :cry:

Vi skulle åka 45 mil...gick inte att ordna kattvakt, så vi var tvugna att ta med båda katterna till midsommarfirandet i Norrland. Vår äldre katt är resvan och säger inte ett pip på hela resan.

MEN lillla nyförvärvet fick totalpanik så fort bilen startade! Ändock hade jag varje kväll i en veckas tid innan avresan tagit med henne till bilen och låtit henne undersöka den, även med motorn igång. Hon tyckte att bilen var jätteläskig men uppförde sig ändå hyffsat normalt under dessa inspektionstillfällen.

Men när det väl blev avfärd på riktigt så gick det inte lika bra direkt...Kissen for runt som en dåre i buren, tokskrek, klöste hysteriskt överallt i buren, försökte pressa ut benen (helst alla samtidigt) genom burgallret, tuggade frenetisk på gallret och bet så illa att en hörntand (som tur var mjölktand) gick av i spetsen och rev upp tandköttet en bit med blodvite som följd :cry:
Och så hyperventilering med öppen mun, tass-svett och ångest...

Jag trodde att hon skulle lugna ner sig men när jag väl insåg att det inte skulle gå över, hade vi hunnit så långt att det var längre väg tillbaka om vi skulle vända.

Det gick inte att ha henne i knät heller, hon var totalt okontaktbar och var farlig att ha lös då hon kastade sig åt alla håll. Jag försökte klappa henne under hela resan men det hjälpte inte mycket.

Jag kände mig som världens sämsta matte som utsatte henne för detta. :(

När vi väl kom fram blev hon dock snabbt pigg och glad igen. Men hon luktade skumt efteråt, ungefär som ammoniak, "räddkattlukt".

Så skulle vi åka hem efter ett par dagar. Jag hade grym ångest över att behöva upprepa skräckfärden igen. Som tur var hade lillan jagat runt syrrans katt i tre dagar och var ganska trött, dessutom åkte vi mitt på dagen när hon har sin sovstund. Tack vare en trött katt gick resan hem mycket bättre. Hon orkade helt enkelt inte bry sig allt för mycket utan sov större delen av hemresan.

Finns det något hopp för att min lilla siamesfröken ska kunna tycka att det kan vara, om än inte direkt kul, så i alla fall acceptabelt att åka bil? Jag har pratat med min veterinär som mer än gärna skriver ut lugnande åt henne, men man vill ju helst slippa droga katten.

Är det någon här som har haft en bilrädd katt som blivit omvänd?
 
Sv: Hysterisk katt i bilen!

Min ena hanne var som din första gången jag åkte hem-hem å hälsade på föräldrarna (40 mil). Men han blev bättre å bättre ju oftare vi åkte. Nu senast testade jag å ha bägge missarna i samma bur å då sov bägge HELA resan, inga problem alls. Så det finns hopp;)
 
Sv: Hysterisk katt i bilen!

Åksjuk? Katter mår ofta dåligt i bilar, och då kan de ju bli väldigt stressade.
Mina har blivit bättre med tiden, och bäst är de om de får åka tillsammans. Då sover de hela resan, och säger inte ett pip. Testa det om de är bra vänner annars (men ha med en extra bur om det inte funkar)

Annars är det bara åkträning som gäller. Åk korta turer till trevliga resmål, ta ut katten, pyssla, beröm och ge den lite godis, åk hem igen.
 
Sv: Hysterisk katt i bilen!

Mina katter är tysta när dom åker i samma bur, har en rädd och en cool lugn, så samma bur, på golvet bakom förar/passagerarsätet med en tröja el dyl över, ser hon "ut" börjar hon så som din katt gjort direkt. Jamar gör hon hela tiden tills man kör över ca 130 km/h, vet inte om de har nått med vibrationerna i golvet från motorn eller nått som får henne tyst ;)
 
Sv: Hysterisk katt i bilen!

Tack för alla svar! Det verkar som om det finns hopp i alla fall.

Åksjuk vet jag inte om hon är. Mera totalpanik.
Visst är det så att åksjukepiller för människor inte ska användas på katter?

Än så länge kan katterna inte åka i samma bur. De är bra kompisar, men gammelkatten är fortfarande skeptisk till att ha henne nära in på sig. Jag provade att stoppa in dem i samma bur, men då blev gamlingen skitsur och stressad. Förhoppningsvis kommer det att funka så småningom.

Är det någon om har provat lugnande på sin katt?
 
Sv: Hysterisk katt i bilen!

Finns speciellt åksjukepiller för katter.

Min katt får panik om hon ser ut genom fönstret, beteer sig precis som din, sen lägger man nått över så hon inte ser ut och hon är lung men skriker ;)
 
Sv: Hysterisk katt i bilen!

Min lilla Balinestjej betedde sig ungefär på samma sätt som du beskriver. Förstökte ta upp och lugna henne men det funkade inte heller. Märkte att katten blev värre så fort den fick min uppmärksamhet eller fick syn på mig. Det som till slut hjälpte var att täcka hela transportburen med jackor så det blev helt mörkt och hon inte såg någonting. Verkar som de jagar upp sig av alla stimulin och synintryck runtomkring. När vi täckte över buren jamade hon några gånger till men sommnade snart och sov resten av vägen. Enda gångerna hon vaknade och jamade igen var när bilen stannade eller om jackan gled av.
 
Sv: Hysterisk katt i bilen!

Du har ingen möjlighet att åka tåg med katterna istället?
Mina gillar inte att åka bil, tar väl 2-3 timmar innan de lugnar sig och då är matte lika svettig och nervös som dem. De skriker, hyperventilerar, får ut tassarna och river på bilklädsel mm :mad:
Har mina i samma bur och det är hanen som är oroligast men mina är syskon och vana vid varandra
Försökte med handduk över buren i somras då vi åkte Gbg - Sthlm men de lyckades få av den och man börjar inte pilla med handdukar när man kör på E4:an
Mina gillar inte hastigheter över 50 km/h :crazy: så det är tur att de inte åker bil så ofta
 

Liknande trådar

Katthälsa På lördag ska katterna åka hem till mina föräldrar och bo där i två veckor. Det kommer gå bra, förutom en detalj: resan dit. Det är...
Svar
19
· Visningar
1 031
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp