Hysteriskt het häst!

caradan

Trådstartare
Vad kan man göra åt en 20 årigt hbl som är så het att han trippar på tåna och om man travar med honom och tar en föhållning så bockar han på direkten??? (enl ägaren så har han varit så i alla år)

Han vill inte det, har stårr i ett år nu men han bara förfaller, blev jätte glad i dag då vi tog fram sadeln.

jag tycker det är en dum ide´att pensionera honom, gamla hästar mår bra av att vara igång så mycket som möjligt!
då håller ju sig leder och liknande fräcsha.

Min häst var het/superpigg när jag köpte henne, fick hon inte dra iväg som hon ville kunde hon sparka bakut eller göra nåt annat krumsprång. Hon hade inte blivit riden regelbundet på nåt år.
Jag ändrade dels kraftfodret på henne, hon är väldigt pigg av sig själv så en massa energi av fodret blev ännu värre fast det var korn hon fick.
Sen lät jag henne få trava av sig, att sitta och hålla in henne gjorde bara saken värre (om hon inte ville skritta överhuvudtaget fick jag leda henne de först 10-15 min som uppvärmning). Efter ett tag hade hon lugnat sig när hon och när hon insett att hon faktiskt får komma ut på ridturer regelbundet är hon inte alls lika stressad...

Jag håller med Skruttan. När jag fick min foderhäst så var han tokhet den första tiden, just pga att han hade blivit riden så sporadiskt och samtidigt fick för mycket foder. I trav och galoppen var han värst och försökte man ta en förhållning så bet han sig fast i bettet och "drog". Men inte långt efter att han blev riden regelbundet varje dag (vilodag = skritta ut, han tål inte att stå still och inte röra på sig) så blev han genast mycket lugnare då han förstod att han får röra på sig ofta och galoppera mycket (då han älskar detta). :banana: Det räcker med att han rids lugnare i en vecka för att hans beteende ska komma tillbaka och då blir han även mycket nervigare och busigare.
Så det bästa är väl att försöka få din häst att röra på sig varje dag på ngt sätt. Kanske longera innan som ngn skrev och sedan rida honom ordenligt. Försök få honom att arbeta och inte bara kuta. Volter kanske också? Hoppas det löser sig :)

Har han inte ridits på nåt år är han uppenbarligen fylld av överskottsenergi - han jobbar för lite helt enkelt. En häst som "bara" är 20 kan gott jobba på! :D Släpp honom (i ridhus eller paddock) först och låt honom rasa av sig det värsta, longera en stund och sitt sen upp & rid så borde han vara något lugnare.

När min polle är extremt het ger jag honom lite uppgifter. Jag rider sidvärtes, ställer och böjer han, rider serpentiner mellan träden osv. Markarbete i skogen alltså... :) lycka till!!!

Ta bort kraftfodret, se till att ge honom regelbunden och jämn motion och kontrollera att han inte har ont nånstans... Det är mina bästa tips! Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 242
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 077
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 153
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka