I foderkammaren!

Sv: I foderkammaren!

Våran foderkammare ser förfärlig ut jämförese med din, och alla andras. Våran är i ladugården, som ligger avskilt från stallet (ca 5meter, inte så jobbigt). Där finns det kanske 6-8 st oljefat, varav 3 kanske är fyllda med havre. I en liten blå plasttunna har vi betforn. Vill man ha havsalger finns det i en liten spann. Allt foder ingår i hyran. Alla tar havre, betfor och ev. havsalger då. I ladugården står också två shettisar, vilket gör att det blir mindre plats. men det är ändå väldigt tor lada. Vi har även vatten här inne.
Jag har extra linfrön och e-vitamin, de har jag i en spann på en bänk i stallet. Spänner har vi våra egna eftersom det finns vissa i mitt stall som aldrig diskar ur efter sig, och jag har tröttnat på att alltid göra det åt andra. Så jag har blåa hinkar, och en annan har vita. Har även blå grimma, blått täcke osv. för lätthetens skull ;)

Höet har vi en bal under taket till ladugården, och kassarna hänger även där.

Har ingen bild, eftersom jag inte fattar hur man lägger upp dem :angel:

Vad bra det blev:)
Visst är de bra!

Lite små bara, kanske skulle kontakta Ikea och be dem ta fram en större variant för oss hästfolk också;)

Det är INTE enkelt att hålla ordning i foderrummet när det är många hästar (med olika ägare....):crazy: Det enda som funkar är faktiskt att ha begränsingar på hur mycket varje häst får ha i foderkammaren... Ofta är det ju så att några har nästan ingenting, mens andra fyller halva rummet med grejer till 1 häst.... Eran foderkammare ser ut att vara ganska liten också, och då är det inte så mycket mer man kan göra...:smirk:

Men en sak tyckte jag var lite skumt..... Jodopax, läder olja, sårsalva och sånt skall inte stå "öppet" nära foder!! Sånna grejer bör bo i sadelkammaren... Det finns ju risk för att nått läcker ut, och nu kan det ju komma i kontakt med fodret.... Om man skall ha mediciner, såpa eller sånt i foderrummet, så bör det vara i stängda (även låsbara, när det gäller mediciner) skåp, och om nån flaska skulle gå omkull så får det inte rinna ner i nått som hästarna skall äta....:angel:

Har ingen bra bild men vi har en gamaldags sädesbinge. I den sätter vi bara ner säckarna och vi får i allafall plats med typ 8 st (minst) samt hinkar och annat. När locket är stängt används den som arbetsbänk och det är hur smidigt som hellst. I och med att vi har fodret i sadelkammaren är det skönt när det likom inte syns.

Ja, det kanske du har rätt i!
Dock bedömmer jag inte den risken som hög, och skulle det mot förmodan hända ser man/ känner på lukten att det läckt ner i fodret.
Men jag vill ändå fixa något slutet åt flaskorna, ser mkt mer städat ut!

Tyvärr är vår sadelkammare lika liten som foderkammaren, och där inte ryms dessutom en diskbänk, så jag vet inte vart flaskorna skulle få plats där...
Får klura på ngt;)

Kl.

Vi har en hörna i sadelkammaren som foderutrymme. Betfortunnan står bredvid vasken i tvättstugan (vi tar ändå vatten till det där så..).
Sen har vi ett varsitt litet bord/bänk där vi förvarar småburkar och flaskor med tillskott etc.

Så här såg det ut förra vintern:
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Stallet/TavlaNya041.jpg?t=1170196010

Nu är grejerna bakom dörren borta samt det grå skåpet som är ersatt av en vit garderob, samt att alla småburkar och pytsar är undanstädade/organiserade.
Den stora blå tunnan och en av de stora gröna tunnorna har flyttat ut då vi inte behöver dem.
Den lilla blå hundmatstunnan är mineraler i, en av de gröna innehåller havre/Krafft blandat och den lilla svarta Fibergi.

Lägg märke till hur snyggt spannarna är staplade, storleksordning :rofl: Hehe, så fult :p

Jag får nog ta ett nytt kort i morgon för det är mkt finare nu för tiden ;)

Kan du inte sätta flaskorna i såna där blåa plastbackar som finns på IKEA? Kostar bara 10:-/st har jag för mig. Finns tyvärr inga lock till dom men de funkar ju till flaskorna iaf. Sen kan man ju köpa något billigt litet medicinskåp till medicinerna?

Vad plåttrigt det såg ut.
I vårt stall har vi 12 hästar /just nu 14 st med fölen)
Längs ena väggen har vi tunnor med foder ståendes, ovanpå dessa har vi 2 hyllor som går längs hela väggen. På den undre hyllan ställer alla sin kvällsmat och på den övre står morgonhinken. Alla har en egen plats stor som en stor hink. Mkt lättöverskådligt. På kortsidan har vi 2 hyllplan där man kan ställa sina vitaminer o dy. Brevid har vi även ett bord där morgon o kvällspassaren ställer den svällda betforen i separata hinkar. På den andra långsidan har vi en stor gemensam lår för betfor.
Golvet sopas av varje kväll efter kvällsfodringen.

Liknande trådar

Hemmet Hej! Efter jag sett att många här på Hem & Hobby har mkt bra smak på inredning så tänkte jag passa på att rådfråga er ;) Det är...
Svar
11
· Visningar
2 093
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21