I händelse av kris

Dom behöver inte bomba ett skit, några välplacerade fjärrutlösta laddningar på väl valda "elmotorvägar" ute i obygden sänker kraftnäten för lång tid framåt och ingen el = kaos. Det är nog inte många som egentligen vet hur sårbar vår moderna civilisation är och utan el faller infrastrukturen i vardagslivet ihop som ett korthus. Ju mer insatt man blir desto läskigare blir "scenariot strömlöst land", myndigheterna kommer att stå handfallna om det händer för slår "vem-det-nu-än-är" mot kraftförsörjningen slår dom ut landet för ganska lång tid.

Som omvärlden ser ut så måste man vara förberedd och beredd på att det otänkbara är en realitet, det är inte fråga om OM det händer utan NÄR.
Det är väl enklare än så en laddning strimlad aluminium över ngr fördelningsstationer skapar väl ljusbågar så stationerna förstör sig själva. Och de allra flesta har inga elverk hemma. Och utan el, ingen värme, inget vatten, inget ljus eller matlagningsmöjligheter för de flesta. Jag har diesel hemma, bensin så jag både kan vara mobil och hämta hem ved och såga den. Men som sagt, ju bekvämare ett samhälle är, ju sårbarare blir det.
 
Jag skulle inte klara mig särskilt väl vid kris. Jag hanterar inte kriser på ett bra sätt och jag är verkligen ingen prepper. Jag ser hellre till att vi inte har nån anledning att preppa.. Inte för att jag gör så mycket åt varken ena eller andra hållet, men jag väljer att tänka bort hela scenariot som en extrem situation som inte kommer drabba mig. Skygglappar, javisst! :angel:
 
Tror det skulle gå åt helvete för mig i en större kris!

Jag och min sambo pratar ibland om det här, fast ur ett zombieperspektiv :p Då är vi ganska överens om att det hade varit typiskt mig att snubbla och på så vis bli attackerad av zombies. Under tiden hade min sambo hittat ett lämpligt skåp att sitta och ha ångest i. Detta hade varit våra öden i zombieapokalypsen!
 
Vi är förberedda enligt broschyren de skickade ut och mer därtill. Har t.o.m. satt in kamin.
En vattenrenare står på önskelistan.

Det vi är sämst rustade på är kattmaten. När specialkosten tar slut, 4-6 veckor, så ryker den ena missen när den blir för dålig.
 
Tror det skulle gå åt helvete för mig i en större kris!

Jag och min sambo pratar ibland om det här, fast ur ett zombieperspektiv :p Då är vi ganska överens om att det hade varit typiskt mig att snubbla och på så vis bli attackerad av zombies. Under tiden hade min sambo hittat ett lämpligt skåp att sitta och ha ångest i. Detta hade varit våra öden i zombieapokalypsen!
Min partner och jag hade stängt in oss i varsitt skåp med respektive ångest. Båda i den mycket goda avsikten att inte projicera ångest på den andra.
 
Krisberedskap är för övrigt ett område där jag tycker att Ignorance is bliss är alldeles fantastiskt passande.
Ju mer man vet om begränsningarna i samhällsfunktioners robusthet, desto mer lockande är det att sticka huvudet djupare i sanden och tänka att "det är lugnt, kriser och katastrofer händer inte". :D
 
Det är väl enklare än så en laddning strimlad aluminium över ngr fördelningsstationer skapar väl ljusbågar så stationerna förstör sig själva. Och de allra flesta har inga elverk hemma. Och utan el, ingen värme, inget vatten, inget ljus eller matlagningsmöjligheter för de flesta. Jag har diesel hemma, bensin så jag både kan vara mobil och hämta hem ved och såga den. Men som sagt, ju bekvämare ett samhälle är, ju sårbarare blir det.
Dagens fördelningsstationer är ganska stabila mot sådant men visst, alla är inte moderniserade och vi kan vara säkra på att dom som vill oss illa har väldigt god insyn i kraftnätet. Slår man mot försörjningslinjerna är långvariga avbrott en realitet för V och H-bågar finns inte på lager utan måste tillverkas innan dom kan bytas ut och faller ett gäng sådana i backen blir det förvridet skrot av dom. Dessutom står dom långt ut i tjottahejti och är obevakade så vill nån släcka landet så brukar jag säga att det räcker med ett gäng gubbar med bågfilar så är sverige strömlöst för lång tid framåt och det är inget skämt för det behövs faktiskt inte mera.

Felet med folk är att dom tror detta är en skröna, jag skulle gladeligen påstå att det var en skröna men tyvärr så är det en realitet.
 
Jag skulle inte klara mig särskilt väl vid kris. Jag hanterar inte kriser på ett bra sätt och jag är verkligen ingen prepper. Jag ser hellre till att vi inte har nån anledning att preppa.. Inte för att jag gör så mycket åt varken ena eller andra hållet, men jag väljer att tänka bort hela scenariot som en extrem situation som inte kommer drabba mig. Skygglappar, javisst! :angel:
Du är inte ensam, dom flesta människor kör "strutsen" och sen när det går åt helvete på ett eller annat sätt så litar dom på att "nån annan" ska ta ansvar för dom men se, Nån Annan kommer inte och då är det för sent att vakna upp ur dvalan och dra huvudet ur sanden. Är man inte beredd det minsta då är man död.
 
Dagens fördelningsstationer är ganska stabila mot sådant men visst, alla är inte moderniserade och vi kan vara säkra på att dom som vill oss illa har väldigt god insyn i kraftnätet. Slår man mot försörjningslinjerna är långvariga avbrott en realitet för V och H-bågar finns inte på lager utan måste tillverkas innan dom kan bytas ut och faller ett gäng sådana i backen blir det förvridet skrot av dom. Dessutom står dom långt ut i tjottahejti och är obevakade så vill nån släcka landet så brukar jag säga att det räcker med ett gäng gubbar med bågfilar så är sverige strömlöst för lång tid framåt och det är inget skämt för det behövs faktiskt inte mera.

Felet med folk är att dom tror detta är en skröna, jag skulle gladeligen påstå att det var en skröna men tyvärr så är det en realitet.
Man såg vilka svårigheter stormen Gudrun förorsakade. Lag sedan till att förflyttningar av tungt material, bränsle o persontransporter kommer att försvåras pga att vi inte förmår bibehålla luftherravälde...
 
Man såg vilka svårigheter stormen Gudrun förorsakade. Lag sedan till att förflyttningar av tungt material, bränsle o persontransporter kommer att försvåras pga att vi inte förmår bibehålla luftherravälde...
Även om vi bibehåller luftherravälde, ta scenariot storskalig terroristattack mot infrastrukturen med elförsörjning som focus, så blir det betydande problem när transportapparaten ska tankas. Var kan vi göra det när elen inte finns och reservkraftverken sålts ut som skrot för många år sen? Ska vi tanka i Norge eller???

Vi har en väldigt begränsad drivmedelsbuffert numera och raffinaderierna är inte självförsörjande på el vilket vi redan tidigare sett så landet lär ha rätt stora problem under lång tid och att då inte lagra upp så man är självförsörjande till viss del är så dåligt så det finns inte.

Apropå vattenfrågan så är det en icke-fråga, hela landet består av sjöar och vattendrag, ved finns i överflöd, kokkärl likaså så vad är problemet? Även om vattnet smakar bäver så är det fullt drickbart efter kokning och det behövs ingen vattenreningsutrustning alls så lägg dom pengarna på vettigare grejer istället.

Den som har pool eller spa-bad har vatten som är direkt drickbart redan eftersom det klorerats, när jag renoverade vattenpumpen tog jag vatten ur mitt spa-bad till mat och kaffe eftersom det var enklast. :D
 
Även om vi bibehåller luftherravälde, ta scenariot storskalig terroristattack mot infrastrukturen med elförsörjning som focus, så blir det betydande problem när transportapparaten ska tankas. Var kan vi göra det när elen inte finns och reservkraftverken sålts ut som skrot för många år sen? Ska vi tanka i Norge eller???

Vi har en väldigt begränsad drivmedelsbuffert numera och raffinaderierna är inte självförsörjande på el vilket vi redan tidigare sett så landet lär ha rätt stora problem under lång tid och att då inte lagra upp så man är självförsörjande till viss del är så dåligt så det finns inte.

Apropå vattenfrågan så är det en icke-fråga, hela landet består av sjöar och vattendrag, ved finns i överflöd, kokkärl likaså så vad är problemet? Även om vattnet smakar bäver så är det fullt drickbart efter kokning och det behövs ingen vattenreningsutrustning alls så lägg dom pengarna på vettigare grejer istället.

Den som har pool eller spa-bad har vatten som är direkt drickbart redan eftersom det klorerats, när jag renoverade vattenpumpen tog jag vatten ur mitt spa-bad till mat och kaffe eftersom det var enklast. :D
Du ser ju vad som händer med drivmedelspriserna i Centraleuropa, nu när flodpråmarna inte kan köra med fullt lass pga lågt vatten stånd..och detta utan andra komplikationer.
 
Dagens fördelningsstationer är ganska stabila mot sådant men visst, alla är inte moderniserade och vi kan vara säkra på att dom som vill oss illa har väldigt god insyn i kraftnätet. Slår man mot försörjningslinjerna är långvariga avbrott en realitet för V och H-bågar finns inte på lager utan måste tillverkas innan dom kan bytas ut och faller ett gäng sådana i backen blir det förvridet skrot av dom. Dessutom står dom långt ut i tjottahejti och är obevakade så vill nån släcka landet så brukar jag säga att det räcker med ett gäng gubbar med bågfilar så är sverige strömlöst för lång tid framåt och det är inget skämt för det behövs faktiskt inte mera.

Felet med folk är att dom tror detta är en skröna, jag skulle gladeligen påstå att det var en skröna men tyvärr så är det en realitet.
Det är betydligt enklare att göra som i Ukraina, vilket redan gjorts här med, ta över styrningen av kraftverken och näten. Operatörerna i Ukraina kunde bara se på när någon annan lekte med grejerna. :crazy:
 
Ett problem kan vara att sjukvården kräver gott om rent vatten för att överhuvudtaget fungera.
Exakt, men där finns andra resurser att ta till och då stryper man vattnet till övriga konsumenterna. Som ptivatkonsument av vatten är vattenfrågan en icke-fråga och tom. Östersjöns bräckta vatten är direkt drickbart, jag använder det själv rakt av ibland utan att bli det minsta sjuk MEN gör inte te på det bara vad ni gör, det smakar fan. :yuck:
 
I stan klarar vi oss bra ändå, bara ta tunnelbanan eller bussen! (skämt :D)

Det väldigt sorgliga är ju att det finns sådana som faktiskt tror att man kommer klara ett längre strömavbrott eller motsvarande bra just för att man har tillgång till tunnelbana, sin mobiltelefon och flera snabbmatsrestauranger i närområdet.

(minns en "Fråga fem" för några år sedan med en tjej som svarade just det på en fråga om hur hon skulle klara ett strömlöst samhälle)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp