I händelse av kris

Inte svar till någon särskild nu, men jag har läst en del som avfärdar risken för krig i Sverige som helt osannolik eller att det skulle föranledes av en "varningsperiod" vilket ger tid till förberedelse.

Jag kan inte påstå att jag oroar mig för scenariot, men det är nog inte helt otänkbart att ett expansionistiskt Ryssland väljer att utmana (ett alltmer vacklande) NATO genom att ockupera ett eller flera av baltländerna precis som man gjort med Krimhalvön. Skulle det ske så skulle Sverige automatiskt dras in i konflikten, dels för att vi har en skyldighet som EU-medlemmar att ställa upp med försvar, även om det är luddigt uttryckt i stadgarna och dels för att vi har ett partnerskap med NATO vilket antagligen kommer att medföra att flera länder kommer att, på något sätt, vilja utnyttja svensk infrastruktur för att bedriva väpnad konflikt med Ryssland. I det scenariot så vore det inte otänkbart att Ryssland (med förhållandevis små medel) skulle göra ett blixtanfall mot Gotland för att dels förvägra NATO ön, samt för att själva kunna gruppera luftvärn och stridsflyg där. Det i sin tur skulle med största sannolikhet, för att lamslå svensk förmåga att svara, kombineras med någon form av angrepp på vår infrastruktur, troligtvis i form av attacker mot el- och telenät (antingen med hjälp av specialförband på plats, eller kryssningsrobotar från östersjön) då vi helt enkelt saknar adekvat skydd för att värja oss mot sådana angrepp.

Att främmande makt skulle ockupera Sthlm, Malmö och Göteborg med marktrupp däremot förefaller ganska orimligt. Men även utan främmande trupp på fastlandet så skulle nog långvarigt strömavbrott i kombination med avsaknad av fungerande kommunikation leda till upplopp och plundring ganska omgående. Vintertid kommer folk att frysa ihjäl, andra kommer att svälta och man ska nog heller inte förlita sig blint på att vi kommer att kunna ta emot hjälpsändningar hur som helst från t.ex andra EU-länder.

Vårt samhälle, med dagens teknik, är så otroligt mycket mer sårbart än vad det var för bara 20-30 år sedan. Butiker har knappt egna lager, allt sker just-in-time och är datoriserat. Det finns inga livsmedelslager att tala om (det var frivilliga civila som donerade mat under bägge våra två senaste stora skogsbränder t.ex, då varken kommun, landsting eller stat kunde stå för det), likadant med persedlar.
Skulle vi mot all förmodan utsättas av massiva bombanfall så har vi definitivt inte skyddsrum så att det räcker åt till alla heller, då många stora skyddsutrymmen i centralorterna används till helt andra saker idag och sannolikt inte lätt kommer att kunna återställas.

MSBs utskick där man rekommenderas att klara sig själv i 72h är dessutom bara ett sätt för samhället att köpa sig tre dygn där man inte akut behöver hantera en svältsituation. Har försörjningen inte löst sig på tre dygn (i en storstadsregion) så lär den inte vara löst på en eller två veckor heller.

Om man orkar googla så gjorde DN, SvD eller SVT (minns inte) ett skriftligt reportage om en man som fick berätta om sin tid i det belägrade Sarajevo. Det finns mycket intressant att läsa om hur vardagen fungerade där och då, allt från vilka varor som var eftertraktade vid byteshandel, till hur man var tvungen att säkra sig själv och sin grupp från kriminella, desperata människor och krigsherrar.
 
@MacGyver Hur många år har du preppat?
Hela livet, typ, eftersom jag är av gammal bondesläkt så fanns det alltid råvaror och tillgång till ved och uppvärmningsmöjligheter, verktyg och ett "klara dig själv-tänk". Uppväxt i villa med stor trädgård och källare så fanns alltid ett överflöd av matvaror, dessutom kunde min mamma konsten att konservera det mesta. Jag har ju växt upp med att inte få något serverat utan ville jag ha nåt fick jag fixa det själv så för mig är det inget konstigt alls att ha grejer och livsmedel på lager och även råvaror i form av metaller, virke och annat så jag kan skapa precis vad som helst när som helst och kan laga, fixa och bygga om. Jag ser aldrig till enbart ett användningsområde när jag köper maskiner, dom ska enkelt kunna ingå i andra konstruktioner också och byggas in eller byggas ut.

Den här ska tex. bli vädringsspärr för ett topphängt fönster till mitt nybygge, bara slå ur niten, vända skenan och nita tillbaks den så att haken hamnar åt rätt håll och en träskruv i karmen som passar i haken spärrar fönstret i valfritt läge. Den fanns redan i lager så då är det bara att ta och använda.
9587701350430.jpg
 
Vårt samhälle, med dagens teknik, är så otroligt mycket mer sårbart än vad det var för bara 20-30 år sedan. Butiker har knappt egna lager, allt sker just-in-time och är datoriserat. Det finns inga livsmedelslager att tala om (det var frivilliga civila som donerade mat under bägge våra två senaste stora skogsbränder t.ex, då varken kommun, landsting eller stat kunde stå för det), likadant med persedlar.
Delvis KL
Jag saknar tillräckliga utrikespolitiska kunskaper för att ens grovt bedöma hur sannolikt just det exemplifierade orsaksförloppet är, men jag tror att det är uppenbart att det åtminstone inte är uteslutet.
Hur som helst är ju beskrivningen av sårbarheten inte mycket att dividera om, det är helt enkelt så det ser ut och jag tycker inte att man behöver vara alarmistisk för att påtala det.

En faktor som lätt glöms bort är att vi idag jämfört med för bara kanske 20 år sedan har ett samhälle där betydligt större del av viktiga funktioner utförs, och ansvaras för, av kommersiella aktörer. Näringslivet har även större direkt inflytande över samhällsbyggnad. Sådana aktörer kan av förklarliga skäl ha andra bevekelsegrunder för sina beslut och prioriteringar kring verksamhetens resiliens och robusthet än ett övergripande ansvarstagande för samhället Sverige.

Den som på riktigt är intresserad av samhällets utveckling i perspektivet riskhantering kan förslagsvis hoppa över zombiefilmer och börja med...
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/26186.pdf
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/27186.pdf
 
hur man var tvungen att säkra sig själv och sin grupp från kriminella, desperata människor och krigsherrar.
Just det där är något folk inte tänker på och där sker det ju också en hel del i vardagen just nu när IT-bedragarna länsar lönekonton och bankkonton. Jag brukar tjata om "lägg inte alla ägg i samma korg", snor nån plånboken ska det inte innebära katastrof, det måste finnas back-up så man hjälpligt kan överleva tills nästa lön men folk är ju vana vid att leva ur hand i mun eftersom det "alltid ordnat sig" men det där kan förändras över en natt. Det enda man kan vara säker på är att ingenting är riktigt säkert.
 
Det här med att kylan snabbt skulle bli ett problem vintertid, har man bara en bostad så har man ju skydd mot vind och nederbörd och det är ganska lätt att klä sig så man klarar sig då?
 
Det här med att kylan snabbt skulle bli ett problem vintertid, har man bara en bostad så har man ju skydd mot vind och nederbörd och det är ganska lätt att klä sig så man klarar sig då?


ett oljefat ngr plåtrör så har en kamin med rysk skorsten ut genom närmaste fönster...
 
Det här med att kylan snabbt skulle bli ett problem vintertid, har man bara en bostad så har man ju skydd mot vind och nederbörd och det är ganska lätt att klä sig så man klarar sig då?
Absolut, för oss förhållandevis friska och aktiva. Sen fryser ju värmesystemen sönder högt och lågt, men det kan man tillåta sig att kalla sekundärt. Fast min spontana gissning är att hemtjänstberoende ensamboende äldre skulle dö som flugor utan värme i februari, även med tak över huvudet.
 
Absolut, för oss förhållandevis friska och aktiva. Sen fryser ju värmesystemen sönder högt och lågt, men det kan man tillåta sig att kalla sekundärt. Fast min spontana gissning är att hemtjänstberoende ensamboende äldre skulle dö som flugor utan värme i februari, även med tak över huvudet.
Jo, jag menade för förhållandevis friska. Jag hade strömavbrott knappt en vecka en vinter, och det var ju kallt men med tanke på att man har skydd för nederbörd och regn så gick det ju fint ändå.
 
Kom på att jag har fyra ständigt full-laddade powerbanks just för att slippa stå handfallen om elen skulle gå. Där jag bor nu har det varit flera strömavbrott under hösten p g a att man grävt av kablar vid byggen, det är fullt av byggen häromkring. Hittills har jag sluppit vara strömlös längre än 5-6 timmar men man vet ju aldrig vad som kan hända.
 
Jag är rätt nöjd om jag kan klara mig i 72h. När jag bodde på landet så hade jag en låda med basvaror o.s.v. konserver att koka på kaminen. Extra mobil som jag laddade med jämna mellanrum.

Hade aldrig klarat mig några längre stund, hoppas i framtiden på gård och då tänker jag att ser till att klara mig längre. 1- 2 månader på vintern eller på sommaren, framförallt om man har djur som man har ansvar för.
Att preppa för ett par år eller längre är jag inte intresserad av, framförallt innebär det att jag blir tvungen att lägga om hela min livsstil.
 
Det här med att kylan snabbt skulle bli ett problem vintertid, har man bara en bostad så har man ju skydd mot vind och nederbörd och det är ganska lätt att klä sig så man klarar sig då?
Du har aldrig varit i ett hus vintertid som bara stängdes och låstes där värme och vatten bara stängdes av, det hör jag det. Och, jo, det blir problem snabbt för det som finns i rören kommer att delvis översvämma delar av fastigheten, det är nämligen inte så att vattnet fryser i hela kåken samtidigt utan kopplingarna drar först och sen rinner resten ut på golven. Ska man kallställa en fastighet gäller det att få ut allt vattnet och då måste ALLT vatten bort.
 
Du har aldrig varit i ett hus vintertid som bara stängdes och låstes där värme och vatten bara stängdes av, det hör jag det. Och, jo, det blir problem snabbt för det som finns i rören kommer att delvis översvämma delar av fastigheten, det är nämligen inte så att vattnet fryser i hela kåken samtidigt utan kopplingarna drar först och sen rinner resten ut på golven. Ska man kallställa en fastighet gäller det att få ut allt vattnet och då måste ALLT vatten bort.
Exakt. Men folk vet inte sånt. Tänker bara att det är att klä på sig och inte på att allt kommer frysa sönder eller inte fungera i kylan.
Min bristvara är tyvärr vapen. Skulle gärna se till att ha ett bra gevär hemma iaf.
 
Exakt. Men folk vet inte sånt. Tänker bara att det är att klä på sig och inte på att allt kommer frysa sönder eller inte fungera i kylan.
Min bristvara är tyvärr vapen. Skulle gärna se till att ha ett bra gevär hemma iaf.
Det är myndigheterna som lurat i folk att det bara är att klä på sig och då löser sig allt, troligen för att folk inte ska få panik. Hade det varit så enkelt hade jag inte eldat en pinne här utan lekt michelingubbe vintertid.

Apropå vapen, det finns många sorters vapen man kan använda om man måste och som inte innefattar skjutvapen, som hästmänniska har man ett bra vapen, ett bra spö och en skrämmande attityd kan få den tuffaste skummis att fly för livet. :devil: Ett annat bra sätt är att göra sig osynlig och sen dyka upp öga mot öga inom armlängds avstånd, dieseltjuven som snokade här ömsom sprang och ömsom snubblade runt när han flydde härifrån när jag dök upp mitt framför näsan på honom med ett "å vad fan gör du här" i kolsvarta natten. :laugh:
 
Det är myndigheterna som lurat i folk att det bara är att klä på sig och då löser sig allt, troligen för att folk inte ska få panik. Hade det varit så enkelt hade jag inte eldat en pinne här utan lekt michelingubbe vintertid.

Apropå vapen, det finns många sorters vapen man kan använda om man måste och som inte innefattar skjutvapen, som hästmänniska har man ett bra vapen, ett bra spö och en skrämmande attityd kan få den tuffaste skummis att fly för livet. :devil: Ett annat bra sätt är att göra sig osynlig och sen dyka upp öga mot öga inom armlängds avstånd, dieseltjuven som snokade här ömsom sprang och ömsom snubblade runt när han flydde härifrån när jag dök upp mitt framför näsan på honom med ett "å vad fan gör du här" i kolsvarta natten. :laugh:
Jag har andra vapen men inget lika effektfullt som ett bra gevär. :D
 
Du har aldrig varit i ett hus vintertid som bara stängdes och låstes där värme och vatten bara stängdes av, det hör jag det. Och, jo, det blir problem snabbt för det som finns i rören kommer att delvis översvämma delar av fastigheten, det är nämligen inte så att vattnet fryser i hela kåken samtidigt utan kopplingarna drar först och sen rinner resten ut på golven. Ska man kallställa en fastighet gäller det att få ut allt vattnet och då måste ALLT vatten bort.

Nej, jag skrev inte heller om översvämning etc utan just kylan. Har sovit i stugor i minusgrader så... När det var strömavbrott i lägenheten hade vi väl ett par plusgrader.
 
Exakt. Men folk vet inte sånt. Tänker bara att det är att klä på sig och inte på att allt kommer frysa sönder eller inte fungera i kylan.
Min bristvara är tyvärr vapen. Skulle gärna se till att ha ett bra gevär hemma iaf.

Men vad ska jag göra åt det i lägenheten? Kan inte göra upp en brasa liksom?
 
Men vad ska jag göra åt det i lägenheten? Kan inte göra upp en brasa liksom?
Hade iofs värmare förut, typ gasol? Minns ej. Men jag använde den inte ens när det var strömavbrott och skulle det bli det länge här skulle jag nog inte vara kvar hemma. Jag tvivlar ändå på att det är mitt ansvar om saker fryser sönder.
 
Vi har en liten stuga på tomten med kamin, ved har vi också, så vi behöver inte frysa iallafall.
Vi har en brunn med vatten, kvaliteten är jag dock osäker på.
Mat har vi så vi klarar oss på i bra många månader, fördelarna med att jämt köpa in årsbehovet av potatis och att ha köpt en massa torrvaror i form av bönor och linser.

Hästarna lär klara sig vintern ut de med. Vinterns foder finns hemma och vi har ett gäng med batterier till aggregatet så stängslet fungerar, men det lär bli svårt att ladda batterierna när de tar slut och då vet jag inte hur länge de håller sig på rätt sida ?
 
Men vad ska jag göra åt det i lägenheten? Kan inte göra upp en brasa liksom?
Jodå, bryt upp parketten bara och elda med den, den ska ju ändå brytas upp så du kan odla potatis i vardagsrummet :up: för det gjorde ju varenda utlänning när jag var barn.;) :D
Visst är skrönorna kul att följa? :laugh:
 
Jag är inte särskilt orolig, i vårt hus klarar vi utan problem en vecka utan el, skulle det vara ett mer långdraget problem som uppstod skulle vi packa ihop det som behövs och ta oss de 1,5 km till svägerskan, de har ännu bättre resurser med ordentligt köksspis och bakugn, jordkällare och kakelugnar i många rum. Självklart ordentligt utedass. ;) Tillsammans skulle våra sammanlagda kunskaper klara oss väldigt väldigt långt, där är jag inte det minsta orolig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp