I/me i engelskan vs. jag/mig i svenskan

Men vad är det för vän? Sluta använd den som källa för den vännen har helt fel.

En enkel googling gav ett betydligt bättre resultat än din vän.
https://www.ecenglish.com/learnenglish/lessons/whats-difference-bewteen-i-and-me

Tror nog ändå att min vän har en poäng i vad han skriver, då "the upper class" tenderar att vara högre utbildade och mer noga med att språket är korrekt i både skrift och tal, varför de ofta ses som "snobbiga" när de talar vad vi "dödliga" kallar Oxford english
 
Senast ändrad:
Men vad är det för vän? Sluta använd den som källa för den vännen har helt fel.

En enkel googling gav ett betydligt bättre resultat än din vän.
https://www.ecenglish.com/learnenglish/lessons/whats-difference-bewteen-i-and-me

Jag har fått samma svar från en amerikan. Jag frågade varför de inte använder I och me som vi använder jag och mig (de som använder det korrekt) och han sa att det ska användas rätt men det görs sällan. Precis som här.

Det hade gått så långt som @Pegasus63 säger, att det är ”lite för mer”. Lite som det blivit i Sverige också.

Vilket jag har väldigt svårt att förstå då det lärs ut i lågstadiet. Iallafall när jag var ung. Det kan ju knappast vara ett tecken på låg utbildning då. Möjligtvis i andra länder men här går det inte att skylla på det.

Lyssnade för övrigt på en bok härom veckan där författaren var journalist och hela tiden använde jag och mig helt fel.
 
Tror nog ändå att min vän har en poäng i vad han skriver, då "the upper class" tenderar att vara högre utbildade och mer noga med att språket är korrekt i både skrift och tal, varför de ofta ses som "snobbiga" när de talar vad vi "dödliga" kallar Oxford english

Jaså? I sverige har det väl traditioneĺlt varit medelklassen som varit noga m språket. Till den grad att de blrjade uttala det mesta så som det stavas. Men kan så klart skilja mellan länder.
 
Jag prövade med grammasly som accepterade båda versionerna (på engelska)

Kanske OT men vill bara påpeka att grammarly har som villkor att de får spara all text du skriver in i din webbläsare och använda till olika saker inklusive ge till tredje part. Ifall du (eller ngn annan användare) inte visste.
 
Jag har fått samma svar från en amerikan. Jag frågade varför de inte använder I och me som vi använder jag och mig (de som använder det korrekt) och han sa att det ska användas rätt men det görs sällan. Precis som här.
Fast det gör de ju inte. Det är ju inte många amerikaner som säger "Me went to the store" eller "Mom picked I up from the train station". De använder ju rätt uttryck, även om det inte är medvetet.

Däremot är det korrekta att säga "Lucy and I are coming to the party tonight", men många säger "Lucy and me are coming to the party tonight". Men i de allra flesta fall säger ju faktiskt både engelsmän och amerikaner helt rätt.
 
Fast det gör de ju inte. Det är ju inte många amerikaner som säger "Me went to the store" eller "Mom picked I up from the train station". De använder ju rätt uttryck, även om det inte är medvetet.

Däremot är det korrekta att säga "Lucy and I are coming to the party tonight", men många säger "Lucy and me are coming to the party tonight". Men i de allra flesta fall säger ju faktiskt både engelsmän och amerikaner helt rätt.

Det var i det andra exemplet jag menade. Precis som i Sverige är de dåliga på att säga det vi är dåliga på att säga korrekt. ”Han är lika lång som mig” till exempel.
 

Liknande trådar

Avel Det kan vara intressant att diskutera om treårstestet på Flyinge där det var en hollänsk domare som dömde enligt deras linjära system...
Svar
11
· Visningar
1 839
Senast: Flippeti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp