I-Phone tråd!

Ava22

Trådstartare
Kunde vara lite kul nu när den etablerats på marknaden. Själv skulle jag köpa den igår i Telia-affären i stan, men då var den slut och restad hos Apple, men jag hoppas den kommer in snart.

Iaf, tänkte det kunde vara kul att man listade upp alla bra apps man har, tipsa om dem. Det finns så otroligt många så det kanske är bra om folk har testat och kan tipsa om de som de tycker bäst om som inte följde med telefonen från början.

Så, lista upp de ni har, vart ni fick tag på dem (om ni jailbreakat eller inte) och vad de innehåller om de inte säger sig självt!

Sv: I-Phone tråd!

Har en 32GB, icke jailbreakad (känns inte som det är värt att dumpa garantin på sånt).

Ännu så länge kör jag bara gratisapp:ar.

Tankomat - knappa in mätarställning o hur mycket du tankat så får du snittförbrukningen
Västtrafik - tidtabeller och sånt
BBK- Bredbandskollen
eniro o hitta.se- jag föredrar hitta. Otroligt lätt att lägga till i adressboken eller få en detaljerad vägbeskrivning.
eBay
Hemnet - kul att snabbt kunna hitta saluobjekt där man befinner sig
Facebook
Facesynk - synkar dina kontakters användarbild från FB-> iPhone
eBuddy - hotmailklient
SF Bio
Tasteline - Recept
iTranslate
Convert Units - konverterar mått o andra enheter
Aftonbladet
SR Poddradio
Blocket
Google + Google Earth
Åsså några spel
och några guider för Iphone

Det finns massor av app:s o jag har inte hunnit sätta mig in i alla ännu.

Tips:
Se till att ha din telefonbok i Outlook för det funkar inte att föra över via blåtand. Jag bytte operatör o SIM-kort när jag bytte så det har varit gott struligt att få in alla kontakter.

Idag har den kommit så jag ska ner till stan lite senare och köpa den.

Nej jag hörde att blåtandsfunktionen kunde vara bättre. Men det är ny mobil förförsta gången på 4-5 år, så det ska bli spännande!

jag kör remote (för att fjärrstyra itunes), fungerar för itunes på såväl mac som pc... så du kan byta låtar på datorn utan att behöva klicka på den, gott om man har "partaj" eller liknande och vill slippa fyllon på datorn.. går via wlan så inget bekymmer.. den är gratis.

sedermera så har jag en vnc klient för att fjärrstyra servern.. riktigt bra, kostar däremot 75spänn har jag för mig..

Har även provat TOMTOM gpsmjukvara.. ett riktigt bra program, bästa gpsen på iphone, däremot kostar den minst en tusenlapp, har kartorna i telefonen så man slipper datatrafiken (Främst utomlands, i sverige är det skitsamma då man har fri surf ändå).

det är de applikationer jag har installerat som jag ärligen kan säga är bra, i övrigt så tycker jag mycket är skit.

alla kontakter osv flyttar automatiskt när du kopplar den i din mac, så det är bara att tuta och köra..

nackdelen med bluetoothen är att den inte nyttjas fullt ut som man kanske skulle kunna önska i vissa sammanhang, men vad använder man bluetooth till egentligen? mest för headset och det fungerar den utmärkt till..

kontakter mailas ändå och synkar sig automatiskt då man förslagsvis kör mobileme.

Jag funderar på, visst borde det gå att koppla laptopen (pc) till mobilen och använda mobilen som modem?

Nackdelen med alla apps är att det finns så måååånga och det är svårt att sålla vilka som passar. Men den 22 går numret över till mobilen och jag kan börja använda den på allvar!

Är det nån som köpt nått skal/skydd till den? Är ganska orolig över skärmen, repor och sånt. Vill kunna använda den ett par år utan att vara superrädd om den...

Jag har ett hårt case till den, ser ut som en liten bok. Sen är jag så fånig så jag har ett leopardmönstrat "påklistringsskydd" oxå.
De som känner mig, vet om min vurm för leopard :rofl:

Det finns även skyddplast speciellt för iPhonen, bl.a. NetonNet har sådan för ca 300:- (som vanligt när det gäller nischade produkter är de inte billiga)

Såg idag att Swedbank har en app som är lättanvänd och smidig för överföring, typ telefonbanken.
Hittade oxå en Photoshop-app

tomten:

Säger till dig som jag sa till min bror igår: Bara för att man köper en iPhone måste man inte köpa en mac!!
Har man PC och inte tidigare haft sin telefonbok i Outlook så är det inte lika enkelt som ni vill påskina.

Blåtanden på iPhonen är ganska löjlig då den inte förenklar utan försvårar. Men konstigt nog går det att ansluta mitt blåtands Nokiaheadset till iPhonen :o

iphone går att använda som modem ja, såväl med som utan sladd? fungerar utmärkt att ha telefon i bröstfickan och använda som modem via bluetooth.

sedermera så använder jag inte något cover/fodral eller dyl.. inte gjort det heller under alla åren.. (importerat innan de kom till sverige) och aldrig haft problem med varesig repor eller andra otyg med skärmen.. klart en telefon blir repig och sliten då man använder den varje dag och ofta.. men skärmarna har jag då klarat mig utan repor på..

Tjôta:
det har jag inte påstått.. däremot så har jag kört mac bra mycket längre än iphone funnits på marknaden..
jag har aldrig synkat en iphone med annat än mac, därav mitt svar av hur det fungerar på en mac.. där allt fungerar felfritt och utan krångel.

mobileme fungerar även i windows och på webben om du inte visste det.

sedermera så fungerar swedbanks ordinarie hemsida utmärkt i safari på iphone med dosa.

jag har flera bluetoothheadsets som jag kört med min utan problem..

Förvisso funkar Swedbanks sida i Safari men vill man inte släpa med en extra dosa så funkar deras app utmärkt. Det händer 1000 gånger oftare att jag behöver föra över pengar mellan mina konton när jag inte är hemma, än att jag behöver betala en räkning.

Nä, du skrev ordagrant:
när du kopplar den i din mac,

Vilket jag tolkar, som att du menar, att det är en självklarhet att har man en iPhone så har man automatiskt en mac.

iPhonen går att använda som modem, men via blåtand bara om datorn också har det :idea:

Har man inte lust att betala för MobileMe (79 euro/år) så är det inget alternativ, dessutom kräver det fortfarande att du har den infon du vill ha dit på din dator i ett format som Apple accepterar.

Huruvida skärmen blir repig eller inte beror ju ganska mycket på hur omild behandling man utsätter den för.
Därför föredrar jag att ha extra skydd. Jag kör petroleumtankbil vilket innebär att jag ofta befinner mig på mycket dammiga platser såsom bergskrossar och asfaltsverk. Då behövs extra skydd. Har man däremot ett kontorsjobb och kan ha nallen i bröstfickan hela dagen är det en annan sak.

Senast ändrad:

*KL*

Gillar inte de inbyggdra ringsignalerna så jättemycket, så jag hittade en sida där man kan lägga upp egna signaler, eller dra hem det som redan finns på sidan, och det finns mycket! Och det funkar superbra.
Audiko heter sidan.

nackdelen med att jailbreaka... Garantin försvinner. Vågar inte göra det så snabbt efter jag köpt telefonen, garantin på själva telefonen är 12 mån från inköp (dumt eftersom bindningstiden är 24 mån)

bindningstiden är upp till köparen.. min är obunden.

däremot så vet jag att i andra fall är garantitiden 1år, men man har därutöver 2 års reklamationsrätt.

appropå jailbreakandet, skulle telefonen gå sönder (skalet eller så) så kan du alltid uppgradera den via itunes till senaste iphone OS och således är den inte jailbreakad längre och de kan inte se något..

fast jag skulle fortfarande låta bli att jailbreaka.. behöver du göra det är det inte en produkt för dig.

Ny och ny app, men det finns en som heter 12 days. Varje dag under 12 dagar får man nått att ladda ner gratis, det har varit låtar och igår var det TP-spelet :)

behöva och behöva. kan jag så ska jag. så har det alltid varit. hur mysigt som helst med 5 ikoner i bottenraden tex-

Vilka vill du ha i bottenraden då? Det går ju att flytta ikonerna från sidorna och platserna så det går att ordna ganska bra ändå=)

15591.png

Jag köpte en igår! Numret porteras den åttonde så innan dess så är det ju bara lite grejer som funkar.

Apps hittills är mest de intressanta från topp 50 free. Något frågesportspel, facebook, spotify, wikipedia. Funderar på swedbank också!

Just nu kämpar jag annars för att få in alla kontakter från nuvarande mobilen. Det tar ju lite tid...

Liknande trådar

Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag... 21 22 23
Svar
450
· Visningar
35 649
Övr. Barn Jag måste bara ventilera då jag inte har någon att prata med. har pratat med min sambo men många gånger förstår han mig inte.. Jag...
Svar
5
· Visningar
1 749
Senast: Sol
·
S
Träning Vet snart inte vad jag ska ta mig till... Det började redan i höstas med att min häst då och då bara vände och försökte gå hem igen då... 2 3
Svar
52
· Visningar
4 096
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur