I stallet möts olika kulturer

I höst har Umeå ryttarförening startat projektet Integration i stallet, för att få tjejer från andra kulturer att intressera sig för ridsport.
– Jag hoppas att det här är början på något som får betydelse för de här flickorna, säger Anette Olofsson som är initiativtagare till projektet. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.umeatidning.se/artiklarna/reportage/637-i-stallet-moets-olika-kulturer
 
Ett utmärkt initiativ! Visst kan man fundera över varför det endast gäller flickor, men typiskt sett är det i den åldern mest flickor som rider, och då tror jag, att detta integrationsprojekt har störst möjlighet att lyckas, om man vänder sig till flickor.

Att det sedan vore trevligt om fler pojkar rede är en annan sak. Att man inte kan hjälpa alla, får aldrig vara ett argument för att inte hjälpa någon.
 
Varför skulle det vara större chans att tjejer som inte håller på med hästar börjar göra det ä killar som inte håller på med hästar? Bara för Att det är fler tjejer än killar som rider betyder inte det att tjejer som inte rider helst vill börja rida, struntprat!
 
Jag tror nog att det har att göra med att det finns fler arenor för pojkarna. Flickorna har ofta svårare på den punkten. Att bara ta med flickor gör att man ger dem en arena där de får chans att utvecklas utan att bli dömda av män och pojkar som flickor i gemen blir i hela vårt samhälle idag, utom just i stallet.
 
Varför skulle det vara större chans att tjejer som inte håller på med hästar börjar göra det ä killar som inte håller på med hästar? Bara för Att det är fler tjejer än killar som rider betyder inte det att tjejer som inte rider helst vill börja rida, struntprat!

Jag antar, att detta är en frivillg aktivitet. Enligt artikeln är det sammanlagt tio flickor från tre olika skolor. Flickorna är nyanlända till Sverige. Det handlar alltså om att hjälpa nyanlända att integreras och få svenska vänner. Redan det ställer krav på dem som anordnar detta.

Varför skulle man komplicera det hela genom att samtidigt tillfoga en genusaspekt? Jag vet inte hur gamla flickorna är, men kanske är de i den ålder där flickor leker med flickor och pojkar med pojkar. Då skulle det vara mycket svårt att lyckas med integrationen. Hur skulle det upplevas för nyanlända pojkar att erbjudas något som de facto är en flicksport i den åldern?

Jag skulle inte ha något emot ett projekt för att få fler pojkar att rida, men det handlar inte om nationalitet. Det är en annan fråga.
 
Det är ju samhället som säger att det är en "flicksport". Det är Sverige. Om de gör detta med nyanlända dessutom så är det ju ännu viktigare att göra det med blandade kön för att bryta detta.
 
Det är ju samhället som säger att det är en "flicksport". Det är Sverige. Om de gör detta med nyanlända dessutom så är det ju ännu viktigare att göra det med blandade kön för att bryta detta.
Nej det är därför flickorna får möjligheten att göra detta annars sitter de åter utanför.
Tyvärr är det så att i många kulturer så umgås inte könen och det är flickorna som får ta smällen för det. Får de en möjlighet att komma ut i samhället i ett kvinnligt sammanhang så kan de börja integreras. De kommer inte integreras hemma vid köksbordet. Att blanda könen kan man göra vid ett senare tillfälle.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp