I tankarna att skaffa en Rottis..

Linduzz

Trådstartare
Jag & Sambon skall skaffa hund nästa år, vi har redan bestämt oss för rasen alltså Rottweiler, då det är bådas drömhund sedan länge, och vill att allting blir rätt från början =)
Och har ju en hel hög med frågor..
Först å främst, har varit inne på Rottweiler klubbens hemsida men blir inte riktigt klok för jag vill ju naturligtvis hitta en bra kennel! Men vart hittar man det? Vad ska man speciellt tänka på?

Tik, hane? Det om något kommer vara skit svårt att bestämma sig för.

Jag vill börja ställa ut på utställningar, men hur går det till? Aldrig någonsin varit på en utställning för jag har inte haft en hund som varit godkänd för det. (Den förra var en husky som var tänkt att göra det med, men ena kulan trillade bara ner) men iaf, hur går det till? vad gör man?

Valpkurs, träningar osv är fixat för min storasyster är utbildad hundinstruktör så vi får massor genom henne =) Jag har en hel rad hunderfarenhet bakom mig så det är inga problem med vanan =)

Fler frågor lär garanterat dyka upp.. =)

Även ni med rottisar som bara vill inflika något för mer än gärna svara!

Sv: I tankarna att skaffa en Rottis..

Kul att ni bestämt er för en riktigt härlig ras! :laugh:

Det jag skulle vilja slå ett slag för är att, även om det är utställning du är intresserad av, inte köpa en rottis av den allra tyngsta & största modellen. Kolla upp både moder, fader & deras syskon samt eventuella tidigare kullar från dessa så att det inte finns ett gäng "buffelskallar" med vikter på uppemot 70 kg i släkten. En sån stor & tung rottis mår inte bra och blir sällan gammal.

Sedan behöver du för den skull inte skaffa dig en sån räka som mina två heller ;) Dem skrattar utställningsdomarna mest åt :angel: (Däremot så har tiken gjort ett klockrent MH & är friröntgad & jag ser inget som tyder på att så inte skulle bli fallet med unge herrn).

Vill du ställa ut så leta efter en kennel där du hittar hundar med riktigt rastypiska huvuden utan att ha kroppar som sumobrottare. Ett tips kan du få i PM :laugh:

Tik eller hane? Bra fråga.
Min erfarenhet är att rottishanar har en tendens att lätt bli hanaggressiva och jag tycker mig faktiskt kunna skönja en sån utveckling hos min åttamånaders :crazy: ... Å andra sidan så är det förhållandevis vanligt med livmoderinflammation hos rottistikar så det kan vara en nackdel där. Dock är ju dessa saker väldigt individuella för varje hund.
Har min inte förkälek för ena könet eller ska ha hane eller tik av speciell anledning så kan man ju alltid låta besöken hos uppfödare med intressanta valpar bestämma det... alltid finns det nån liten krabat som kniper ditt hjärta :)

Börja med att tänka ut vad ni vill ha rottisen till. Enbart utställning tycker jag inte är anledning att skaffa rottis. Däremot måste man naturligtvis inte ha målet/vilja att tävla, man kanske vill använda hunden i någon form av "tjänst", eller bara träna och aktivera för nöjes skull.

När ni vet vad ni vill ha, då får ni börja leta runt efter kennlar som tar fram "det". Hur man bär sig åt, ja, rottweilerklubbens hemsida, kolla med rottisfolk runt omkring, kanske åka på tävling/utställning och se vad ni gillar och var de hundarna kommer ifrån.

Vad man ska tänka på, tycker jag, är att kolla upp hälsostatus (leder, ögon, epilepsi) på föräldrar, syskon etc till er blivande valp. Samma sak ang mental status. Finns det avvikelser, tex en kull med dålig ledstatus, fråga gärna uppfödarna om det, kan de förklara varför och hur de tänkt för att förhindra att det blir fler såna kullar, då är det okej i min värld iaf.

Fundera också på vad ni vill att uppfödarna ska erbjuda er, kennelläger, träningar etc? Är det viktigt att kenneln finns nära, eller känns det okej för alla parter med mestadels telefonkontakt?

Personligen tyckte jag även det var viktigt att valpen hade meriterade föräldrar, så att man ser att de har hållit fysiskt och psykiskt för tävling, samt att de har en godkänd exteriör på korning. Utställningsmeriter är inte lika viktigt.

Vi tyckte också att det var mycket värt att få träffa både mor och mormor till vår valp (nu 3 år), för att få se att de var glada och trygga individer som älskade människor. Dessutom var framförallt mamman precis den modell på rottweiler som vi ville ha, och våran tik är lika bra modell men dessutom med ett vackrare huvud :d

Tack så mkt för tipsen! De ska jag verkligen ta åt mig. Man vill ju inte riktigt ha en hund som ser ut som en sumobrottare kanske.. Inte så skoj för hunden heller för den delen! Vi har alltid haft förkärlek till rottisar, men har provat på en hel del andra hundar just för erfarenhetens skull. Och snart är det dags för en egen, längtar verkligen ngt sjukt mkt ! =)

Du får jätte gärna pma mig kenneln. Vi är intresserade av allt som finns, vi åker gärna en bit för att får en bra kennel=)

Givetvis skaffar vi inte en rottis för att enbart ställa ut, utan jag undrade mer hur det går till på en utställning, hur man går tillväga liksom =)
Utan hunden kommer få väldigt mycket daglig aktivitet utöver promenader osv. Utan aktivera hunden med någon form av agility eller liknade.

Kikade som sagt på deras hemsida, men lyckades inte hitta en sida med kennlar, å vart de finns.. men får leta vidare o se om jag hittar =)

Hur kollar man upp det? ber dem att visa papper/intyg eller går det att kolla upp någonstans? Som sagt, noll koll verkligen:o

Hur kollar man upp det? ber dem att visa papper/intyg eller går det att kolla upp någonstans? Som sagt, noll koll verkligen:o

SKK Hunddata: http://kennet.skk.se/hunddata/

Om jag vore du skulle jag försöka hitta en seriös person mer stor erfarenhet av rasen som kan hjälpa er kolla, för det är minsann inte enkelt utan en riktig djungel. Om alla orkade röntga och genomföra MH med sina hundar skulle man ha lite mer att gå på.
För att öka oddsen att få en frisk valp bör ni vara kräsna.

Sorry, jag trodde de skulle ha fått upp uppfödarlistan vid det här laget..!
Jag PM:ar dig också, med några förslag på kennlar!

Rottweilern är en rätt så lättsam ras att visa på utställning, i fråga om förberedelser. Rena öron och nyklippta klor kommer man långt med, och en inte alltför nytvättad hund (pälsen blir för mjuk och fluffig då). Sen är det bra att vänja valpen vid tandvisning redan tidigt, dvs att en okänd person öppnar munnen på den tittar. För hanarna är det även bra om de är vana vid att bli klämda på kulorna.
I övrigt, åk och titta på ett par utställningar för att få lite grepp om hur det går till, en fördel är förstås om du kan hänga på någon rutinerad.
Vanligtvis börjar man dessutom på en inofficiell utställning, som är lite mer "prova på".

Glömde... Skulle ni befinna i er i Sundsvallstrakten kan jag nog guida runt lite på nån utställning!

Senast ändrad:

Tack så mkt, misstänkte att det var där man kollade upp. Har inte kollat så jätte noga på det innan :) Jo jag märker att det är en riktig djungel alltså.
Vi funderar i augusti att åka runt å kolla lite hos olika kennlar och se vem som känns bäst :)

tack så jätte mycket för pm:et! nä dom hade ju inte det, så det var inte jag som inte hitta. Haha! =)
Vi är beredda att åka en bit som sagt, hellre det än att göra ett grisen i säcken köp!
Vi befinner oss på västkusten så jag ska kika lite på det där med utställningar, kolla med syrran min kanske.. =)

Ett tips om du åker på utställningar och tittar - köp programmet även om det kostar en slant och var på plats när rasen börjar så att du kan följa med. PM med ringfördelning och tider kan man i regel läsa på arrangörens hemsida i god tid före utställningen.

Första gångerna jag var ute och tittade på "min" ras så tittade jag bara och stod där och tyckte att alla hundarna var jättevackra och hade noll koll på vilken hund som kom från vilken kennel. Man tänker att det är lätt att komma ihåg namn mm men efter en hel dag på utställning så är i vart fall min hjärna mos och jag kommer inte ihåg hälften av det jag tyckte var så viktigt att lägga på minnet.

Program, penna att skriva med och häng med under hela rasen. Läs gärna på så du förstår vad som händer inne i ringen med alla färgglada band och kort som hålls upp. Det är ju även bra att notera vilka hundar som vinner och vad man själv tycker om den typen. För min del gick ett par kennlar bort när jag besökte utställningen, jag tyckte inte om deras typ av hundar.

En tanke från mig är ju: Är ni villiga att träna mycket/väldigt mycket med hunden? Tänker eftersom ni vill köpa en brukshund, och dessa brukar (eller jag vill hellre säga bör, avarter inom raser finns ju alltid) inte nöja sig med bara lite promenader och "lite agility". Spår, sök, lydnad osv, "riktigt" bruksarbete ska man kunna erbjuda sin brukshund.

Bara en vänlig tanke från mig, som tyvärr sett alldeles för många köpa en arbetande brukshund när de istället ville ha en aktiv sällskapshund (vilket rottweilern inte är) :(. Men är ni intresserade av att träna (för som någon sa, man behöver ju inte ha tävling som mål) så låter ju rottweiler som ett bra val :).

Jättebra att ni har nära till hands med instruktör! Sen tycker jag Apocalypsen har ett bra tips där om ni ska på utställningar. Anteckna vilka hundar som tilltalar er utseendemässigt, och gå sedan hem och slå på internet om hälsostatus och mental status på släktingar på dessa hundar :laugh:.

Vi är beredda att åka en bit som sagt, hellre det än att göra ett grisen i säcken köp!

:bow: för det! Vi valde att på rekommendation åka från Västernorrland till Värmland (60 mil enkel resa) för att titta på en valp, trots att det fanns valpar på 2, 5 och 15 mils avstånd också, men ingen av dem var vad vi ville ha.
Har inte ångrat det en sekund!
Ska erkännas att vi alltså åkte 120 mil för att titta på valpen, funderade, ringde och tackade ja, åkte 120 mil igen för att hämta valpen, allt på en vecka :D Sedan gjorde vi samma resa för att göra MH tillsammans med resten av kullen året därpå...

En tanke från mig är ju: Är ni villiga att träna mycket/väldigt mycket med hunden? Tänker eftersom ni vill köpa en brukshund, och dessa brukar (eller jag vill hellre säga bör, avarter inom raser finns ju alltid) inte nöja sig med bara lite promenader och "lite agility". Spår, sök, lydnad osv, "riktigt" bruksarbete ska man kunna erbjuda sin brukshund.

Bara en vänlig tanke från mig, som tyvärr sett alldeles för många köpa en arbetande brukshund när de istället ville ha en aktiv sällskapshund (vilket rottweilern inte är) :(. Men är ni intresserade av att träna (för som någon sa, man behöver ju inte ha tävling som mål) så låter ju rottweiler som ett bra val :).

Jättebra att ni har nära till hands med instruktör! Sen tycker jag Apocalypsen har ett bra tips där om ni ska på utställningar. Anteckna vilka hundar som tilltalar er utseendemässigt, och gå sedan hem och slå på internet om hälsostatus och mental status på släktingar på dessa hundar :laugh:.

Allstå, inte lite promenader. Utan minst 2 lång promenader per dag då sambon är hemma morgontid å tar en sväng meed vovven, och jag på kvällen. Minst en timmes tid. Sen alla promenader utöver detta! Sen ska hunden aktiveras med spår, sök det som är roligt.
Detta är inte min första arbetshund utan har haft schäfer, pitbull, siberian husky, finsk lapphund mm.. Alltså en del raser som givetvis kräver en hel del i aktivering!

:bow: för det! Vi valde att på rekommendation åka från Västernorrland till Värmland (60 mil enkel resa) för att titta på en valp, trots att det fanns valpar på 2, 5 och 15 mils avstånd också, men ingen av dem var vad vi ville ha.
Har inte ångrat det en sekund!
Ska erkännas att vi alltså åkte 120 mil för att titta på valpen, funderade, ringde och tackade ja, åkte 120 mil igen för att hämta valpen, allt på en vecka :D Sedan gjorde vi samma resa för att göra MH tillsammans med resten av kullen året därpå...

Det var inte dåligt alltså! Sambon tycker om att köra bil, speciellt om han får köra sin så det är inget problem haha! Men det jobbiga känner jag nu att jag vill inte vänta till nästa år, utan jag vill ha hund nu.. Speciellt när man kikar på annonser.. :o

Ah, då förstår jag bättre :laugh:! Inget illa ment med det jag skrev, jag tänker bara alltid på att både hund och ägare ska bli lyckliga tillsammans :).

En annan tanke är ju att åka ut så mycket som möjligt på tävlingar och se vad det är för rottweilerkennlar som visar framfötterna där? Då får man ju ett hum om hur arbetssamma linjerna är :laugh:.

*KL*
Förutom att uppfödaren givetvis skall ha sunda, mentalt stabila och rastypiska hundar så skall det kännas rätt också. Välj en erfaren uppfödare där ni känner att det klickar er emellan, det är GULD värt att ha en bra uppfödare att vända sig till med allehanda problem och funderingar.
Även om din syster(?) är instruktör så kan det vara bra med extra back-up, i synnerhet av någon som kan rasen och dess egenheter.

Min erfarenhet är att rottistikar ofta är lite lättare att ha än hanar men är ni inte helt säkra på vilken sort ni vill ha så välj den individ som verkar passa er bäst - låt uppfödaren råda er! Och följ inte det gamla rådet att välja den valp som är mest framåt i kullen, ta i stället en som är mer "lagom" och lite medel när det gäller temperamentet. Den skall naturligtvis vara framåt, pigg och orädd men inte värstingen i kullen om ni inte vill bli gråhåriga i förtid;).

Har kikat runt lite nu, och hittat lite intressanta valpar.. Funderar på att övertala min sambo att skaffa en lite tidigare än tänkt.. Men det får vi se hur det blir med den saken.

Men hursom helst, är det ändå någon som kikar på annonser runt västsverige + en bit utanför. O ni hittar något intressant så pma gärna :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 058
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 484
Senast: Tiger tok
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 735
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 909
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka