i värsta sorg och elände

Först, välkomen hit och jag beklagar din förlust av din förra hund och trist att det börjat så kämpigt med den nya.

@Migo ställer en viktig fråga, var han besiktigad med ett intyg som var max 7 dagar gammalt?
Om uppfödaren är SKK-ansluten så måste ett sådant intyg finnas.

Hunden behöver nog en koll av veterinär och om hunden saknar giltigt besiktningsintyg bör du kontakta uppfödaren innan veterinärundersökningen.

Jag är uppfödare själv och jag får lite dåliga vibbar när det gäller uppfödaren. Nu vet jag inte vad rasen kostar normalt sett men 13 000 för en hund med rädsla (som kan bero på smärta), underbett och kroksvans låter väldigt mycket. Jag hade kanske tagit max halva priset för en sådan hund.

Jag förstår att hjärtat blöder efter förlusten av förra hunden, men tänk klarsynt. Om den här hunden inte mår bra så backa ur. Det ska vara roligt att ha hund och det sista du behöver är ett hundägande som kantas av hälsoproblem.

Om hunden saknar giltigt veterinärintyg tycker jag uppfödaren ska stå för hälsokontrollen förutsatt att du medelar hen innan.

Om hunden har giltigt veterinärintyg så kan eventuella fel gå på uppfödarens dolda felförsäkring. Som uppfödare har man vist ansvar för "varan" i upp till tre år.

Önskar dig all lycka till.
jo han var säkert inte utanför hemmet för han blev avmaskad o vacsinerad på eftermiddagen innan hon kom hit
 
Magkänslan säger att det kan finnas massor mer... :( TS, har du träffat hundens föräldrar? Var mamman med i bilen?
nej de bor ju långt från mig,hon skickade bara en liten filmsnutt o skrev att han var 3månader först ,sen sa hon 4 o när hhan kom ja då var det en vecka innan han var 5månader.
 
tack alla för era svar och att ni bryr er,det jag väl tänker på är att jag är nu pensionär och det är dyrt med undersökning, jag var hos vetrinär för hans frisör sa att jag måste för 2mjölktänder var bruna o satt kvar,herregud hon kunde inget göra ,en ung tjej bara titta han i mun o skrev remiss till annan verinär 500kr, som tur var så föll dom ut ändå.jag tömde mina sparpengar när mitzy var sjuk 1a dan 8500kr 2a dan nästan lika mycke plus kremeringen och urnan, som nu står här i ett glasskååp med hennes foto o änglar runt o en ljusslinga, plus en färsk ros varje vecka, jag ville hon ska va hemma med mig,när min tur kommer ska hon med mig för vi två var en.jo att inte Agria betalade sa dom var för det var missat 1gång på aoutogiro, dom bara vägrade ,jag har överklagat o det hjälper inte,så aldrig mer dom o aldrig mer aoutogiri ,nu har jag per halvår hos folksam. när vi stod där på djurkliniken o de säger att Agria vägrar betala kändes det som jag säckade ihop igen,jag har inget att skämmas för jag har bet till dom över 30000kr i 10 år. o sen 13000kr snabbt för tashi,herregud.bild 1tashi ,nr 2mitzy.
 

Bifogade filer

  • tashi.jpg
    tashi.jpg
    309,9 KB · Visningar: 11
mitzy
 

Bifogade filer

  • 25354166_10156169571928754_8597332216542533025_n.jpg
    25354166_10156169571928754_8597332216542533025_n.jpg
    63,2 KB · Visningar: 11
tack alla för era svar och att ni bryr er,det jag väl tänker på är att jag är nu pensionär och det är dyrt med undersökning, jag var hos vetrinär för hans frisör sa att jag måste för 2mjölktänder var bruna o satt kvar,herregud hon kunde inget göra ,en ung tjej bara titta han i mun o skrev remiss till annan verinär 500kr, som tur var så föll dom ut ändå.jag tömde mina sparpengar när mitzy var sjuk 1a dan 8500kr 2a dan nästan lika mycke plus kremeringen och urnan, som nu står här i ett glasskååp med hennes foto o änglar runt o en ljusslinga, plus en färsk ros varje vecka, jag ville hon ska va hemma med mig,när min tur kommer ska hon med mig för vi två var en.jo att inte Agria betalade sa dom var för det var missat 1gång på aoutogiro, dom bara vägrade ,jag har överklagat o det hjälper inte,så aldrig mer dom o aldrig mer aoutogiri ,nu har jag per halvår hos folksam. när vi stod där på djurkliniken o de säger att Agria vägrar betala kändes det som jag säckade ihop igen,jag har inget att skämmas för jag har bet till dom över 30000kr i 10 år. o sen 13000kr snabbt för tashi,herregud.bild 1tashi ,nr 2mitzy.
Om jag var du skulle jag kosta på mig en ordentlig hälsoundersökning av hunden. Med knepig svans och mun som kanske inte är helt hundra tycker jag det låter som att det vore vettigt att få hunden grundligt genomkollad. :)
 
tack alla för era svar och att ni bryr er,det jag väl tänker på är att jag är nu pensionär och det är dyrt med undersökning, jag var hos vetrinär för hans frisör sa att jag måste för 2mjölktänder var bruna o satt kvar,herregud hon kunde inget göra ,en ung tjej bara titta han i mun o skrev remiss till annan verinär 500kr, som tur var så föll dom ut ändå.jag tömde mina sparpengar när mitzy var sjuk 1a dan 8500kr 2a dan nästan lika mycke plus kremeringen och urnan, som nu står här i ett glasskååp med hennes foto o änglar runt o en ljusslinga, plus en färsk ros varje vecka, jag ville hon ska va hemma med mig,när min tur kommer ska hon med mig för vi två var en.jo att inte Agria betalade sa dom var för det var missat 1gång på aoutogiro, dom bara vägrade ,jag har överklagat o det hjälper inte,så aldrig mer dom o aldrig mer aoutogiri ,nu har jag per halvår hos folksam. när vi stod där på djurkliniken o de säger att Agria vägrar betala kändes det som jag säckade ihop igen,jag har inget att skämmas för jag har bet till dom över 30000kr i 10 år. o sen 13000kr snabbt för tashi,herregud.bild 1tashi ,nr 2mitzy.


Rent krasst så är det lag på att du måste ta hunden till veterinären för undersökning om den visar tecken på sjukdom eller smärta. Det är dyrt, ja. Men det är också ditt ansvar som djurägare att se till att det finns möjlighet att finansiera vård av djuret!

Om du inte betalat fakturan för försäkringen så gäller den självklart inte.
 
tack alla för era svar och att ni bryr er,det jag väl tänker på är att jag är nu pensionär och det är dyrt med undersökning, jag var hos vetrinär för hans frisör sa att jag måste för 2mjölktänder var bruna o satt kvar,herregud hon kunde inget göra ,en ung tjej bara titta han i mun o skrev remiss till annan verinär 500kr, som tur var så föll dom ut ändå.jag tömde mina sparpengar när mitzy var sjuk 1a dan 8500kr 2a dan nästan lika mycke plus kremeringen och urnan, som nu står här i ett glasskååp med hennes foto o änglar runt o en ljusslinga, plus en färsk ros varje vecka, jag ville hon ska va hemma med mig,när min tur kommer ska hon med mig för vi två var en.jo att inte Agria betalade sa dom var för det var missat 1gång på aoutogiro, dom bara vägrade ,jag har överklagat o det hjälper inte,så aldrig mer dom o aldrig mer aoutogiri ,nu har jag per halvår hos folksam. när vi stod där på djurkliniken o de säger att Agria vägrar betala kändes det som jag säckade ihop igen,jag har inget att skämmas för jag har bet till dom över 30000kr i 10 år. o sen 13000kr snabbt för tashi,herregud.bild 1tashi ,nr 2mitzy.
Men om du nu har Folksam så bör väl den försäkringen gälla? Om du betalat den som den ska och allt är i sin ordning? Jag tycker absolut att en veterinär ska titta på din hund. En sådan undersökning kommer heller inte att kosta i närheten av så mycket som det du fick betala för Tashi.
 
Senast ändrad:
Men om du nu har Folksam så bör väl den försäkringen gälla? Om du betalat den som den ska och allt är i sin ordning? Jag tycker absolut att en veterinär ska titta på din hund. En sådan undersökning kommer heller inte att kosta i närheten av så mycket som det du fick betala för Tashi.

Om det funnits avbrott under försäkringstiden finns det saker som inte täcks av nya försäkringen, en del med tänder bland annat. Hunden måste vara oavbrutet försäkrad från 4 månaders ålder, har det stått i de mesta villkor jag kikat i.
 
jag tittade förut i munnen på han och jag uppskattar underbettet nu till ca en halv centimeter,jag kan inte fota om ingen håller han . det står lindrigt underbett.lhasa apso ska ha saxbett,
 
Senast ändrad:
Om jag var du skulle jag kosta på mig en ordentlig hälsoundersökning av hunden. Med knepig svans och mun som kanske inte är helt hundra tycker jag det låter som att det vore vettigt att få hunden grundligt genomkollad. :)
tack jag ska beställa tid
 
Om det funnits avbrott under försäkringstiden finns det saker som inte täcks av nya försäkringen, en del med tänder bland annat. Hunden måste vara oavbrutet försäkrad från 4 månaders ålder, har det stått i de mesta villkor jag kikat i.
han är försäkrad o det var mitzy med men nåt blev fel då i en månad ,det var exakt i flytten från mitt hus till lägenhet,så pengar fanns men vad som hände vet jag inte .
 
Rent krasst så är det lag på att du måste ta hunden till veterinären för undersökning om den visar tecken på sjukdom eller smärta. Det är dyrt, ja. Men det är också ditt ansvar som djurägare att se till att det finns möjlighet att finansiera vård av djuret!

Om du inte betalat fakturan för försäkringen så gäller den självklart inte.
du har missuppfattat det jag skrev om var mitzy i somras,jag betalade i 10 år för henne men nåt blev fel en månad då jag sålde huset o flyttade till lägenhet,jag vet ännu inte hur det kunde bli så ,men när jag ringde sa han att så klart vi inte bryr oss om det ,du har ju haft henne försäkrad i 10år och aldrig behövt ta ut ett öre får gratulera till en så frisk hund,det var hans ord i tel då ,så betalar jag då snabbt för ett halvår framåt, tashi är försäkrad i folksam sen dagen då han kom hit,jag ringde direkt och jag bet,per halvår.
 
Försäkrad eller inte, så är man som sagt skyldig att ta sitt djur till veterinär om/när så behövs.

I övrigt, så är 13000 för en valp med så uppenbara fel helt galet överpris, men samtidigt så har du ju godkänt valpens skick och pris så det är ju som det är och inget att göra åt.

I förrförra kullen fick en valp ett rejält underbett, såpass att det redan vid späd ålder gick att fastställa att det kommer aldrig någonsin att bli ens i närheten av korrekt. I övrigt perfekt exteriör och arbetsegenskaper och den hade inga problem av bettfelet som valp och har aldrig haft några problem med bettet (eller för den delen något annat) under uppväxten eller som vuxen heller. Sålde den valpen för 1/3 av valppriset.

En valp med flera exteriöra defekter som kan ge problem i framtiden hade jag avelsspärrat och sålt för en väldigt symbolisk summa.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 554
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 703
Senast: Nirvana
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
2 859
Senast: Monstermom
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 201
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp