I vilken ordning utbildar ni?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Coffeaclub
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 026
C

Coffeaclub

Lite konstig rubrik kanske, men jag vill iaf veta i vilken ordning ni utbildar hästen inom dressyren. Vad ni börjar med att lära hästen efter att den blivit inriden. Och då menar jag inte att gå på volter, eller att gå i form utan mer t ex förvänd galopp, byten, fram- och bakdelsvändning, sidvärtes m.m.

Sv: I vilken ordning utbildar ni?

Jag börjar med att lära hästen basic - mao start och stop, sen att gå undan för skänkeln. Fram och bakdelsvänd lägs in som en del av detta. Byten och förvänd galopp börjar jag med ungefär samtidigt. Kanske före med byten eftersom jag hoppar och det underlättar om hästen kan byta. Om hästen är lydig för hjälperna och kan bära sig själv så brukar den förvända inte vara något större peoblem.

Sidvärtes är nog det jag börjar med efter att ha lärt det grundläggande som halter, och igångsättningar.

Håller med föregående talare.

Gas, broms höger, vänster. Är ju egentligen det enda man lär en häst. Alla krumelutter är ju egentligen en eller flera kombinationer av detta.

Samt att alltid vara loss i sin svaga sida, tar hästen den svaga sidans tygel, då har man halva inne oavsett vilken rörelse man ska öva på.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 269
Senast: Claraclara
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 347
Senast: Edla
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 336
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 506
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka