I vilket material föredrar du senskydd?

Toxid

Trådstartare
Som rubriken lyder, vad föredrar du för senskydd? Läder eller plast? Fårskinnsfoder eller ej? Vilka skyddar bäst förutsatt att dom passar hästen väl?
Då jag är ute efter nya senskydd så vill jag veta fördelar och nackdelar med dom olika materialen.

Jag föredrar dessa
benskydd_zps7b115a0c.jpg

Som inte har elastiska spännband, även äldre Veredus men de är "klumpigare". Har nu fårskinnsinlägg då pållan är extremt skavkänslig.

Viktigt för mig är att de inte går för högt upp och stör rörelsemönstret!

Nu använder jag inte benskydd så ofta men de gånger jag gör det så föredrar jag lätta, smidiga och lättskötta skydd, plast tycker jag är bäst och skyddar bra och man kan tvätta dem i maskin vilket är smidigt. Vid uteritt brukar jag ha heltäckande neoprenskydd som smiter åt runt benen och inte släpper in grus :)

Plast, resåren ska inte vara hård eller möjligtvis ingen resår alls :) Fårskinn om hästen är skavkänslig annars inte, lätt att det blir skav om skydden inte är ordentligt rena och det är mer lättskött utan fluff på insidan så vill inte har fårskinn om det inte är nödvändigt :)

Jag vill inte ha fårskinn om inte hästen behöver det för att slippa skav eller är allergisk/känslig mot neoprene. (En kompis nu avlidna häst fick allergiska reaktioner, nästan som om det bränt huden, av just neoprene.)

Gällande utsidan vill jag som sadelmakare ha en uppsättning i läder - jag tycker helt enkelt att det är väldigt snyggt! Men så är jag också mer praktiskt lagd som den som får ta hand om grejerna, så mina är i plast - bara att spola av under kranen efter en lerig ridtur. :p

Passformen är viktig. Skydden ska sitta stilla och inte heller störa hästens rörelser. På min häst är därför bakskydd som t.ex. strykkappor bort - sådana skydd snurrar på honom, oavsett hur hårt de spänns.

Jag har dessa, från Horze (säljs i set om fyra) :

Bak
dsc_0014_517c03609606ee3362946326.jpg

Fram
dsc_0013_517c0285e087c33b09afe8ba.jpg

jag föredrar skydd i pvc plast och neopren.
favoriterna på min fuxfia är catago sport och eskadron flexisoft.
de sitter bra, är lätta och håller väldigt länge, bakbens skydden är också mina favoriter, strykkappor med stum ressår och catagos knäppning är det bästa :)

Föredrar i plast, de är mycket enklare att hålla rena och göra rena efter en lerig ridtur. Dessutom håller de längre än motsvarande i läder, det blir snabbt fula revor i dem eftersom min häst inte alltid har full koll på sina ben... Jag har en äldre version av catago i samma utförande som Litens här ovan. Superbra!

Som rubriken lyder, vad föredrar du för senskydd? Läder eller plast? Fårskinnsfoder eller ej? Vilka skyddar bäst förutsatt att dom passar hästen väl?
Då jag är ute efter nya senskydd så vill jag veta fördelar och nackdelar med dom olika materialen.

Föredrar att ha i plast, mkt enklare att göra rent och mindre underhåll, går att köras i tvättmaskinen. Använder bara fårskinn om hästen är skavkänslig och behöver det. Föredrar då lösa inlägg, annars blir det krångligare med rengöringen.
Har helt slutat använda senskydd i läder.

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
798
Hemmet Jag håller på att "flytta hemifrån" och funderar på hur jag ska tänka med placering av TVn. Dvs vilken höjd man vill ha den. Min nya...
Svar
14
· Visningar
652
Senast: pepp
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 893
Senast: 13579vas
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks... 2
Svar
35
· Visningar
2 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka