Ibland undrar jag hur jag tänker.

Acses

Trådstartare
För ca 6-7 månader sedan pratade jag med en gammal klasskamrat som nyligen hade skaffat sig en valp. Hon ville ha råd och stöd i hur hon skulle göra för att anmäla uppfödaren som tydligen inte alls skötte så väl om sina hundar. Valpen hon köpt var en Shäfer/Borderterrierkorsning men tydligen så korsar uppfödaren lite hur om helst.

Hur som, så hjälpte jag henne att hitta telefonnummer dit hon kunde ringa för att få ut en inspektör och allt var lugnt.

Ca. 1-2 månader senare pratar jag med hennes syster som berättar att hon hade åkt till uppfödaren för att lämna tillbaka valpen som "var för jobbig" :crazy: och istället kommit hem med en unghund, även detta en Shäfer/borderterrier korsning. Jag ifrågasatte beslutet en aning men fick inga ordentliga svar så jag lät det vara.

Så i lördags, möter jag hennes syster ute på stan och hon frågar mig:
- Känner du någon som vill ha en hund?

Svarar att Nä, det gör jag inte. Men blir nyfiken att veta vad det handlar om så jag frågar, och får då veta att det är Shäferkorsningen som nu inte kan bo kvar hos min gamla klasskamrat då hon blivit allergisk.
-Jaha! Tycker jag och säger att jag hoppas det löser sig.

Då berättar systern vidare att min klasskompis planerar att återigen lämna tillbaka hunden till uppfödaren (som tidigare nämnt inte borde ha hundar hemma alls, av de jag hört så skulle jag inte lämna något djur där ens om jag fick betalt för det). Och att hon mår väldigt dåligt av att gå ut och gå med hunden då grannarna börjat prata om att hunden är så mager. Tydligen för att hon inte äter som hon ska.

Där någonstans lämnade mitt sunda förnuft min kropp och jag sa:

- Nej, vet du vad! Ska det vara på det där viset så kan hon lika gärna skicka hit hunden till mig. Jag vet inte ens om jag riktigt menade allvar, men snabbt ringde systern upp min klasskompis och berättade om mitt erbjudande som direkt sa; "Vill Lina ha hunden så är det mycket bättre än att lämna tillbaka den till uppfödaren, jag behöver inte ens fundera på saken, hon får den".

När jag kommit hem så satt jag länge och väl och funderade över vad fasen jag nu ställt till med. Våran ACD-tik fick ju nyligen flytta för att jag kände att jag inte hade tid.

Så sävligt plockade jag upp telefonen och ringde de hundkontakter jag har, och förklarade läget. 2 personer nappade direkt på att hjälpa mig med hunden. Skönt!

Så, planen?

Hunden kommer komma hit om någon vecka, från Skåne. Då ska hon omgående tas till veterinär för besiktning sedan ska hon försäkras. (för det är hon inte nu)

Jag är så skeptisk till att hunden är mager pga att hon matvägrar, jag är till och med lite rädd för att hon inte fått ordentligt med mat. Jag vet att min gamla klasskompis har det krasst ställt och hennes hundvana är lika med noll.

Hunden ska steriliseras.

Sedan hoppas jag på att hon ska kunna omplaceras, om det inte blir så illa att man fastnar för henne och hon visar sig vara lättare än ACD-tiken.

Jag har tra, vakäffat hunden i fråga en enda gång ett par timmar, av det lilla verkar hon vara en otroligt trevlig hund, go med ungarnen och allert.

Vi som köar på en valp ur sällskapsgruppen, så drar jag på oss det här. :o

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta över mig själv. Hade det inte vart för att jag har två kompisar som ska ställa upp och hjälpa till om det behövs så hade jag ju vart tvungen att säga nej till den här dealen i alla fall.

Vet inte vad jag ville med tråden egentligen, skriva av mig mest.
 
Sv: Ibland undrar jag hur jag tänker.

Schäfer/borderterrier korsning? DEN vill jag se bild på sen! :p

Jadu, vad har du gjort... *hehe* Vem vet, det kan ju vara hunden med stort H som landar på farstukvisten också. :)

Men om det är till någon tröst vet jag precis hur du har tänkt för jag är likadan. Problemet är snarare relaterat till impulskontrollen... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ibland undrar jag hur jag tänker.

Schäfer/borderterrier korsning? DEN vill jag se bild på sen! :p

Jadu, vad har du gjort... *hehe* Vem vet, det kan ju vara hunden med stort H som landar på farstukvisten också. :)

Men om det är till någon tröst vet jag precis hur du har tänkt för jag är likadan. Problemet är snarare relaterat till impulskontrollen... ;)

Jag hade nog också en rätt rolig min när jag hörde korsningen. Bilder kommer ju garanterat att komma. Men hon ser ut som en väldigt nätt och liten schäfer, lite ljusare och med semi-lång päls.

Jag har inte ens vågat berätta för någon att jag blir med hund igen, mer än sambon då som typ fick slag. "Du får gå ut med aset själv". :angel:
 
Sv: Ibland undrar jag hur jag tänker.

Så, nu har vovvehunden kommit. En riktigt mysig tik faktiskt. :)

Hon har vuxit sig högre sedan jag såg henne sist och är nu i Shäferstolek. Pälskvalitén måste jag tagit miste på helt för hon är mörk och korthårig. :angel:

Tunn, men inte mager. Handskygg så det skriker om det. Men inte alls petig i maten som jag blivit tillsagd utan äter allt med god aptit. Glad i katterna och mysig med barnen. Mycket skeptisk inför män men med kvinnor går det bra även om hon är lite vaksam.

Hon är skygg, men nyfiken, och söker kontakt och vill fram igen fast hon blivit lite skrämd.

Ska lägga upp bilder så fort jag får orken. (Här är vi sjuka så det står härliga till ;))

Hon ser ut lite som en hammarhaj i ansiktet. *fnissar*
 
Sv: Ibland undrar jag hur jag tänker.

Här är en till som vill se bilder :D

Och så passar jag på att skicka en krya-på-dig-hälsning också ;)
 
Sv: Ibland undrar jag hur jag tänker.

Knapp!

Här får ni en bild på vovven.

Ronja+och+Li+054.JPG


(skulle velat haft en rakt framifrån så man ser hur ögonen ser ut tydligare)

Kommer mer sedan när vi känner oss piggare! :)
 
Sv: Ibland undrar jag hur jag tänker.

Så, nu har vovvehunden kommit. En riktigt mysig tik faktiskt. :)

Hon har vuxit sig högre sedan jag såg henne sist och är nu i Shäferstolek. Pälskvalitén måste jag tagit miste på helt för hon är mörk och korthårig. :angel:

Tunn, men inte mager. Handskygg så det skriker om det. Men inte alls petig i maten som jag blivit tillsagd utan äter allt med god aptit. Glad i katterna och mysig med barnen. Mycket skeptisk inför män men med kvinnor går det bra även om hon är lite vaksam.

Hon är skygg, men nyfiken, och söker kontakt och vill fram igen fast hon blivit lite skrämd.

Ska lägga upp bilder så fort jag får orken. (Här är vi sjuka så det står härliga till ;))

Hon ser ut lite som en hammarhaj i ansiktet. *fnissar*

Men gud, är det du :eek::):)
 
Sv: Ibland undrar jag hur jag tänker.

Jag är lite "besviken" över att hon ser ut som en schäfer dock, hade väntat mig nåt mer exotiskt. :p

:D

Jag ska försöka få bilder rakt framifrån, hennes ögon sitter lite brett isär så hon i mitt tycke påminner om en hammarhaj! :D

Men hon är himla go! Man får hoppas att hon växer i öronen snart.... :angel:
 
Sv: Ibland undrar jag hur jag tänker.

När du skrev hammarhaj såg jag en yvig och sträv mustasch framför mig som stod rakt ut på var sida om nosen på henne... :p Á la border liksom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 188
Senast: geting
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 619
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 231
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp