ID-märkning??

D

DuploBit

Jag visste inte riktigt vart jag ska placera den här frågan.

Jag har nyligen importerat en häst.
Imorgon kommer ID-kontrollanten och kontrollbesiktigar henne mot sitt pass.

Hon frågade om jag ville ha en ID-märkning också, men hästen jag har är brännmärkt. Behövs en ytterligare ID-märkning?

:bow:
 
Sv: ID-märkning??

Alla hästar ska väl mikrochippas numera, har jag för mig. :confused: Måste vara det hon menade väl?
 
Sv: ID-märkning??

Det beror väl på vad märkningen innebär... en travare behöver väl inget chip om den är frysmärkt? Men om det är en utländsk märkning som inte är "standard" skulle jag nog tycka att ett chip är bra... Inte måste man väl märka hästar som redan har pass heller (utländskt godkänt EU-pass gäller ju i Sverige också), om inte rasföreningen har det som krav? Det är väl isf bara hästar utan pass som det gäller vad jag förstått...
 
Sv: ID-märkning??

men har din häst inget pass ? eller varför ska du ta ut en ID kontrolant ?
Vilket land har du importerat den ifrån?

Tesora
 
Sv: ID-märkning??

För att jag skulle få visa min hannoveraner på 3-års/kvalitets mm så behövde jag regga honom i ASVH, för att få göra detta begär de att man tar ut en id-kontrollant. Han hade givetvis pass sedan innan.

Jag chippade min häst på samma gång (trots att han är brännmärkt), kan vara bra om han blir stulen eller om det kommer krav senare.
 
Sv: ID-märkning??

Det finns krav på att alla hästar som får pass numera ska vara märkta. Men det finns inget krav på hur de ska vara märkta utan olika länder och raser har fått olika metoder godkända. Chip är det vanligaste men som skrivet innan så får svenska travhästar märkas genom frysmärkning. I vissa länder får man brännmärka, vilket ju sedan länge är förbjudet i Sverige o s v.
 
Sv: ID-märkning??

jag vet inte i ditt specifika fall, men jag tror att id kontroll personen fragade om du ville ha hasten chippad..
och nar mina fran utsidan eu kom for 2 ar sedan hade de inte pass, sa sant blev gjort och de blev ocksa chippade. MEN de ar aven frysmarkta med sitt orginal registreringsnummer under manen, samt kommer att denna sommar att bli frysmarkta med mitt personliga brand (ranchbrand) pa vanster hoft.
Jag vet inte i vilken utstrackning deras chip kan bli anvart om de skulle bli stulna, har alla myndigheter i eu samma scanningsapparat? annars ar det ju onodigt att ha det. aven om det star i passet etc..
 
Sv: ID-märkning??

Hon har ett godkännt EU-pass.

Jag tog ut en kontrollant som ringde ASVH och dom sa att hon inte behövde chippas. Att ända anledningen att chippa var att om hon skulle exporteras eller tävla över nationell nivå.

Hon ska reggas i ASVH

Tack :bow:
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 144
Senast: JennyLz
·
Gnägg Visste inte vilket forum jag skulle posta i, så jag provar här. Jag försöker hjälpa en person från Irland som sålde sin häst till en...
Svar
1
· Visningar
716
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 221
Senast: Freazer
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
654
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp