Bukefalos 28 år!

Idag blir det kastrering...

S

savage

av lill-hingsten, har inte haft någon tidigare, någon som har några bra tips att tänka på efteråt?
 
Sv: Idag blir det kastrering...

Föta svansen innan vet kommer, sedan ingen mat innan allt lugnande gått ur kroppen (risk för foderstrupsförstoppning).

Känn på såret morgo o kväll och har det läkt ihop, peta upp det igen(annars har inte sårvätskan ngn stans att ta vägen) i ca 10 dgr

Kolla storleken och stunsen. Om det svullnar och blir hårt är det en infektion.

Vissa vet skriver ut antibiotika direkt om utifall att.

Viktigt, gå ut och gå med honom varje dag gärna x 2. Det påskyndar läkningen.

Lycka till
 
Sv: Idag blir det kastrering...

Ut och promenera trots att han har går i hage?
 
Sv: Idag blir det kastrering...

de skadar inte att promenera även fast han går i hage. han kanske bara står still i hagen åxå.

När jag kastrerade min för 2,5 år sen fick han gå ut i hagen dan efter för han höll på att få tuppjuck av att stå inne. men han sprang å lekte med den andra hingsten i alla fall. tyvärr fick han infektion i såret. men med sprutor varje dag i 10 dar tror jag de va så va han bra sen. han ville inte ha nått smärtstillande...

Vi kastrerade i februari för att slippa leta och skit i såret...
 
Sv: Idag blir det kastrering...

när jag kastrerade min så skulle jag till och med longera honom morgon och kväll även i trav.
Dom hingstar som kastrerades på travet skulle man peta upp såret på, och när jag fråga om jag skulle göra det så gav longeringen samma resultat, jag skulle bara hålla koll på såret så det var ren. Och det vart inga fel....

Lycka till.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan alla Buke Har varit på återbesök idag med min häst där det har konstaterat att han har trasiga fibrer på gaffelbandet!! Nån som...
Svar
2
· Visningar
409
Senast: Idaw83
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 883
Senast: Rugge
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 322
Senast: nexxa
·
Hästvård Min häst står på klinik med opererat öga efter att ha petat in en pinne i det. Det är femte gången hon lyckas skada ögat, dock första...
Svar
11
· Visningar
747
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp