Idag fick vi lära oss om lönebidragsanställning

Status
Stängd för vidare inlägg.
...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu...

Idag var det bistert. En av låsgubbarna som råkade komma upp ur källaren, rullade runt mig till framsidan i rullstolen. Jag fick vänta en kvart, inte varmt o skönt. Jag har hinkat i mig en cappuccino o har fortfarande jacka på.

Arbetskonsulenten säger : Tjata på arbetsterapeuterna och arbetskonsulenterna. Personer som gått här på Arcus i 7 veckor och ska vara ute på arbetsprövning nu egentligen, undrar idag, vilka de ska prata med... Så man kan ju undra om det är som jag fått för mig bara de här 4 dagarna... Förvaring och vuxendagis, för att man ska vara en pinne mindre i statistiken på AF.
21/12
Lönebidrag, anställningsstöd - Mikael Glansström
Lönebidrag - kod för funktionsnedsättning, utgår från medicinskt underlag. Jag har rätt att få reda på min kod.
Arbetsgivaren får del av lönen från staten, för att anpassa arbetet, utifrån mina förutsättningar, ej stå gå mycket, ej tunga lyft...
Företaget får en viss procent, beroende på anoassningsbehov/lön
Exempel;
Lön på 25.000
Arb givareavgift, pension, qsemesterersättning osv 40% 10 000
Lönebidrag 16 000
Företaget betalar 19 000
Nystartsjobb, över 50 år kan man få stöd upp till 4 år.
Arcus
Steg 1 kartläggning
Steg 2 arbetsförmågebedömning
Steg 3 arbetsprövning/arbetskapacitet, vilka anpassningar behövs på arbetsplatsen, kontaktmöjligheter inför arbete
Steg 4 Anställning
Rehabilitering - vård - sjukersättning
Af skickar underlag till FK, som fattar beslut.
Pusselbitar
Väg ---------nu--------mål
Erfarenheter förutsättningar träning samarbete förändring
DRIVKRAFT


Jag har mappar på datorn, af, försäkringskassan och unionen.

Här anses man fortfarande som ett oskrivet blad. Så jag ska plocka fram cv, personligt brev, vad jag vill, vad jag kan och allt jag samlat på mig under åren hemma, skriva ut och ha en pärm som jag tar med hit. Eftersom allt är sånt jag redan har i kappsäcken. Helt klart kan man få en ny syn på saken någonstans. Men då vore det bra med enskilt samtal med handläggare at. För fortsätter "utvärderingen" första tre v så här, för att se hur man klarar rutiner att ta sig hit, kommer jag snart klättra på väggarna. Fördelen är att det finns en och annan att prata med och byta mat- och virkrecept med.
 

Nu har jag skrivit ut en bibba papper i två exemplar, en till mig själv och en till N, som jag tror är arbetsterapeut. Får jag inte träffa henne i morgon heller, så lämnar jag bibban till någon, som får lämna den till henne.
 
Jag har uppdaterat mitt personliga brev, som givetvis är ett av de dokument som är utskrivna i 2 exemplar...
_______________________________________________________________________________________________

Ansökan till er ledigförklarade tjänst som

Er intressanta ledigförklarade plats kom upp.

Jag kände att det helt klart är något för mig, då jag har flera av era önskemål på min lista. Jag är främst utbildad inom MS officepaketet och det är det jag använder hemma när jag gör något. Jag använder även Word Press till min hemsida. Jag har lätt att sätta mig in i uppsatta rutiner, såväl som att jag är snabb med korrekturläsning och liknande.
I grunden är jag utbildad kontorist, vid Risbergska skolan i Örebro. Under min praktik på distribution och kontorslinjen, gjorde jag min arbetsplatsplatspraktik på Örebro Kommuns Uppföljningsorganisation (UFO), där ungdomar fick stöd och hjälp att komma ut i arbetslivet, med hjälp av SYO-konsulenter och socialsekreterare. Tillsammans med ordinarie kontorister var jag ett stöd med posthantering, kundbokningar, renskrivningar korrekturläsning och arkivering av handlingar.

Jag hamnade tyvärr själv på 80-talet i lågkonjunkturen och fick mest en massa ALU-anställningar, bland annat inom förskola, hemvård, skolomsorg, tills jag fick ett par år som heltidsanställd vid SJ på Tunnlandsgatan i Örebro. Där jag arbetade hela linjen från postöppning, till fakturaberedning, leverantörsreskontra, registrering, till mikrofichfilmning och arkivering. Efter ett par år, blev vi uppsagda pga övertalighet/arbetsbrist då de administrativa uppgifterna delades upp på de olika ”förråden”/lagren/kontoren runt om i landet.

Därefter var det ett par år med ALU och annat igen, bland annat inom LSS, innan jag läste in 3-årigt gymnasium och började på Barn- och ungdomspedagogiska programmet, fritidspedagog, Örebro universitet.

Augusti 1999 var jag med om en svår stallolycka, där jag fick en allvarlig nack-/ryggmärgsskada och gick på hel sjukersättning i 1.5 år innan jag slutförde utbildning till fritidspedagog. Med anledning av ryggmärgsskadan, var det svårt att hitta en plats till mig, men jag har nu jobbat 16 år på 50 %, som caféansvarig, kontorist (där jag jobbat både självständigt med ansvar för det mesta inom bokningar och beställningar och inköp, samt i ”arbetslag” med information och försäljning av de hantverk, böcker, tavlor, foton, konstverk och annat som funnits till försäljning, då arbetsplatsen är en stiftelse, som har knapphändiga ekonomiska resurser, där alla hjälps åt – lönebidragsanställda, styrelseledamöter samt volontärer) och naturvägledare vid Naturens Teater i Rånnesta, numera Tysslingens Naturcenter i Rånnesta. Jag blev uppsagd pga arbetsbrist och slutade min anställning oktober 2022.

Min fritid, är permobilturer i grönområden, foto, natur- och kulturreservat, kattägare, sociala medier, med egna sidor inom akvaristik och natur-kulturvägledning,

Jag är en lättsam och vanligtvis väldigt glad, positiv och kommunikativ person, trots att jag inte är så rörlig. Rullator, manuell rullstol och permobil är ett par av mina bästa vänner. Jag har under många år varit förtroendevald fritidspolitiker i Fritidsnämnden, men min senaste mandatperiod gick ut december 2022 Jag håller mig fortfarande ajour vad som händer inom natur, kultur och fritid då det är en stor del av mina fritidsintressen, samt vård, omsorg och funktionsnedsättningspolitik, då det är där jag själv ligger i rullorna. Tidigare har jag varit redaktör för en raskattidning, haft flera styrelsebefattningar i partiförening, hyresgästförening (just nu är jag ledamot i ”min” hyresgästförening. Jag har även varit ledare i Ungdomens Röda Kors.

Med vänliga hälsningar
Ingela Hallblom
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp