Bukefalos 28 år!

Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Nu har jag fått svar från Boj angående viktändringar:

Alltså det skiljer inte från tillverkare till tillverkare. Reglerna har blivit hårdare av någon konstig byråkratisk anledning. Jag är lite för dålig för att veta exakt men det som ska till är en konstruktiv förändring på släpet, exempelvis påskjutsanordning. Jag tror att importsläpen inte direkt har påskjutsanordningar hemma och jag vet att det är svårt att få ett intyg från tillverkaren, så det är nog därför som det är svårare på importsläpen. Sen får man se till vilken påskjutare/kulhandske som sitter på från början. Sitter det ”fel” sort så går det inte.

Jag passade på att fråga om det går att väga upp en Clasic 220 från 1990 till 2100 och fick följande svar:


Har du en 220 och sätter på en högre påskjutare så går det att typa in den i 2100kg, så då går det alltså. Problemet är att försäkringen blir betydligt högre ca 2500kr istället för 300kr.

Har du så dyr försäkring...?:crazy:




Folksam har en speciell försäkring för hästtransporter så försäkringen där blir inte så dyr även om släpets totalvikt överstiger 2000kg.

/Cats
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Jaså, det är en gräns vid 2 ton för försäkringspremier?

Jag drog slutsatsen att det var speciallösningen med påskjutsbromsen som gjorde att just det släpet blir mycket dyrare att försäkra! Mitt misstag (och gissning)...

Måste fråga min kompis som har en 2,5 tons-kärra vad den kostar att försäkra.
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

2500kg kostar på Folksam 1037kr om året med 1500kr självrisk vid vagnskada väljer man 3000kr i självrisk där så kostar det 784kr. Ringde och kollade länsförsäkringar och dom skulle ha över 4500kr för en försäkring:crazy:
De räknar inte med att det finn så tunga hästtransporter så de hamnar bland tunga lastbilssläp.
Knepigt värre. PM:a gärna vad din kompis betalar för sitt.
/Cats
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Hallo, jag hugger sista knappen!!
Har ett 2,4 tons hästsläp och när jag skulle försäkra det i Länsför. så fick jag en mindre chock!! Nästan 5 tusen om året ville dom ha. Jag ringde runt och fick ner årspremien till 987:-, nu skäms jag lite och tror att det var Folksam:o det blev billigare om man valde autogiro
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Vad skäms du för? Att du fick en billigare försäkring?:confused: Om någon ska skämmas här är det väl Länsförsäkringar?
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Min kompis med ett 2 500 kg-släp har sitt försäkrat i Trygg Hansa och betalar 697 kr/år.
Hon reagerade själv på det nu när vi pratade om det och skulle kolla ordentligt med bolaget så att de inte gjort fel, men de har själva hämtat fordonsuppgifterna från Vägverkets fordonsregister så det borde vara rätt.
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Ok, tack!
Då ska jag ringa och prata med dom. Det var ju ännu billigare.
/Cats
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Åh nejdå, det skäms jag inte för utan bara för att jag inte kommer ihåg vilket bolag jag har:crazy:
 

Liknande trådar

P
Utrustning ....ja det är frågan :crazy: Jag vet verkligen inte vilket släp jag ska välja! Har väl i nuläget 2 alternativ. Det verkar ganska...
Svar
3
· Visningar
1 600
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp