Bukefalos 28 år!

Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

P

piggis_83

Mitt släp är sålt, så idag bestämde jag mig för vad jag ska ha för nåt... Det blev ett Boj (inte så svårt val, värre vad man skulle ha för vikt, storlek osv....)
Tog ett 220S. Sadelkammare/klädkammare var ett måste! Totalvikt 1990 kg (som nu vägs in på 1500, kan väga upp det sen den dagen jag tar E-kort, typ år 5032 haha).
Fanns ju extra bred o extra hög som man kunde valt. Den extra bredden hade jag väl förvisso gärna tagit, men då var man tvungen o ta extra högt oxå. O det kändes VÄLDIGT högt o väldigt stort! Så det fick bli normalbredd o höjd. Har ju inga jättehästar (runt 1,60 halvblod är min melodi....) Så jag tror det borde räcka!
Nuvarande pållen ska ändå åka utan mellanvägg så...
Mjuk mellanvägg, extra skötardörr på vänster sida (jag kommer annars bli GALEN när man annars är tvungen o hoppa över draget alt. springa runt bilen varje gång man ska in i släpet), lastnät, hösegel o extra belysning bak tjatade jag mig till i "grundpriset". Haha stackars försäljare, han var helt förtvivlad ;) Sen vinterdäck oxå, lika bra!
Svåraste valet var nog färg på stripes! Velade mellan silver- eller grafitgrå. Har silvergrå bil så eg. passade det väl bäst, men jag tyckte släpet med silverstripes såg rätt "mesig" ut på nåt sätt. Lite blek liksom. Så det blev grafitgrå, mkt snyggare färg. Alla "järngrejer" på släpet är ju ändå typ silvergrått så det kommer matcha perfa ändå :D Egentligen pojkvännen som fick mig att ta grafitgrå till slut, kan det möjligen va för att matcha hans grafitgråa volvo? :D

V 40 är det klart, 5 hela veckor ju! Jag "prutade" ner leveranstiden 2 veckor, lite får dom väl jobba! Ha eg. inte så smart o stå utan släp så länge, men men jag får väl fjäska in mig hos andra så man får låna deras släp. Träning imorn, träning på tors.... Kanske dags o flirta lite ikväll?! ;)

Här är en bild oxå! (samma färger, men jag ska ha hela skötardörrar utan fönster, annars är det samma!)
Bravo_S_2005.jpg
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

de blir nog jättebra, även om jag inte skulle ha valt ett boj. jag hade ett likadnat, fast utan sadelkammare då hemma när mitt släp var på service..o min häst fick stå med vikta öron när hon stod helt vanligt i släpet o hon e inte så stor , 164.. så nog kan man behöva extra bred o hög.
har du beställt med extra ventilation? för jag tyckte inte takluckan var tillräcklig.

nu ska jag inte klaga mer, hoppas DU blir nöjd!
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

jaså, det är förvisso svårt när man ser släpet tomt att avgöra höjden... Jag tror detta släpet är 2,20 (mitt förra star var 2,26 tror jag o fullt tillräckligt). Det extra höga är 2,40.
Ni andra som har Boj-släp o hästar på ca 1,60 - ska man ta extra högt eller räcker det med den vanliga höjden?
Nu blev jag ju osäker på om man ska byta till extra högt o brett!
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Blir nog bra trots att jag själv inte är så stor fan ut av Boj. Tycker de ser gammla ut snabbt och jag lånade en Boj av extra hög modell en gång och min häst på 175 + kunde inte ens stå med raka öron vilket hon kan i den jag har idag..
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Vi har 2,30 i takhöjd för 1,40 höga islandshästar, vilket gör att det blir mycket mera luft i släpet och jag tycker det är kanon. Fast hästarna ser än mindre ut. :angel:
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Vad jag hört o sett är väldigt många nöjda med Boj, men självklart finns det andra åsikter oxå (som med allt annat).
91 med däcken kostade den.
Vill höra fler åsikter om höjden o bredden! Jag har som sagt 1,60-häst o kommer troligtvis ha det i framtiden oxå. Blir nog inte så ofta jag kör 2 stora hästar heller (när jag har E-kort alltså).
Blir det för smalt o framförallt för lågt?? Om jag ska ta 220SEH istället får jag nog bestämma mig SNART!
Ni som har Boj o stora hästar, S eller SEH??

Bredd S: 2,1 m (invändigt 1,6 m)
Bredd SEH: 2,2 m (inv. 1,7 m)
Höjd S: 2,7 m (inv. 2,2 m)
Höjd SEH: 2,9 m (inv. 24 m)
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Oj, 2,4 m ska självklart innerhöjden på SEH:n va o inget annat! ;)
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Vi har ett vanligt bojsläp, precis om du har beställt och det fungerar utmärkt till mina hästar som är 164,169 och 171!

Urbra släp och har inget att klaga på!
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

När jag blir rik ska jag också ha en Boj :d
Så fin så fin!
Dags att börja spara, eller kanske spela på trav!
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Jag har en 220 SEH och en häst på 173 cm (högrest sådan dessutom!).
Han har rest i en vanlig Boj innan, med lågt tak alltså. Det fungerade men kändes inte juste. Det höga taket är perfekt för honom, svårare för mig som trots 177 cm höjd måste hoppa för att öppna och stänga takluckorna.

Ventilationen skrev _Peplis_ om. Jag har haft en vanlig Bravo 216, en 220 EH och en 220 SEH. Den första hade "bara" en taklucka, lyckades ändå aldrig få varmare i det släpet än vad utomhustemperaturen var under färd om takluckan var öppen. Dock bara en häst i. Överluckan på yttersta läget.
Båda 220-modellerna har haft dubbla takluckor, inte heller något problem.
Jag kan verkligen stå för temperaturerna eftersom jag har termometer i släpet med fjärravläsning i bilen (jättebra och enkelt för övrigt, kostar bara en 100-lapp).

Så fort man står stilla så ökar temperaturen snabbt, men det ligger ju i sakens natur eftersom det inte sitter någon mekanisk fläkt i släpet.

Kan gratulera dig piggis_83 till, vad jag tycker, är ett mycket bra köp!
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Det är dubbla takluckor på detta släpet också, så jag hoppas att ventilationen ska va tillräcklig med det! Annars kanske det är en sak man kan fixa senare om det behövs.
Men då nöjer jag nog mig med vanliga takhöjden, det ska ju va praktiskt oxå både att hantera o köra omkring med (man ska ju t ex nå upp o stänga luckan där bak) ;)
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Jag tror det är standard med dubbla takluckor nu? Åtminstone på fler modeller än innan.

Jag tror du gott klarar dig med den låga modeller om du inte kör giraffer som min alltför ofta, eller i alla fall inte jättelånga sträckor. ;)

Ventilationen är tillräcklig även med en lucka!!!
Jag har dock bara erfarenheter från att köra en häst i taget och kan inte svara på hur det blir med två hästar i, det kanske var så _Peplis_ har kört eftersom hon upplevde den otillräcklig?
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Jag har hört att man inte får väga upp släpen längre. De har den totalvikten de har när man köper dem. Låter helkorkat tycker jag men är det någon som har 100 koll?
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Det är väl så att man får väga upp om släpet är byggt för det, alltså själva konstruktionen med axlar osv. Mitt släp är t.ex byggt för att klara 1990 kg men är nu invägt på 1360 (mindre däck och "klenare" handske) Så jag FÅR väga upp det, behöver bara byta däck o drag då alltså.

piggi's släp KLARAR 1990, men är registrerat på 1500.
Köper du ett släp som är konstruerat för 1500 kg får det ej vägas upp över den vikten.

Luddigt :D
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Nä inte alls luddigt, jag förstår precis. Det var så jag trodde att det var också men en kompis till mig som läste till E-kort sa att man inte fick göra så. Jaja det löser sig när man väl kommer dit, eller år 2010 :)
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Är takhöjden på Boj lägre än andra märken?
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Det finns vissa släp som inte går att väga om när du plockat ut dem i viss vikt. Boj är inget problem (har själv vägt upp ett nedvägt Boj till ursprungsvikt).

OM detta är viktigt, se till att skriva in det i kontraktet när ni beställer nytt släp. Många av de utländska går nämligen INTE att väga upp trots att de tillverkats för högre vikt än den invägda och registrerade.
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Jag var inte säker på att jag har rätt men jag tror det är ungefär så. Tydligen med undantag, som Lovisaleonora_ sa.
 
Sv: Idag har jag beställt ett (O')Boj-släp!! =)

Jag svarar istället.

Ja, den "vanliga" modellen utan extra takhöjd är bara 220 cm, vilket är rätt lite i mina ögon. Men de flesta ligger runt 220-225 cm faktiskt. Några få är upp i 230 cm, t ex Ume. Boj tror jag är ensamma om att tillverka så högt som 240 cm.
 

Liknande trådar

P
Utrustning ....ja det är frågan :crazy: Jag vet verkligen inte vilket släp jag ska välja! Har väl i nuläget 2 alternativ. Det verkar ganska...
Svar
3
· Visningar
1 600
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp