N

Niqita

Hej! Var med döttrar och deras ridkompisar på en hopptävling nyligen där man hade "Idealtid". Ungdomarnas funderingar till detta som då de inte alls kände till fanns blev då en fråga av mig här på forumet. Hur pass vanligt är det att hoppning sker på sk Idealtid? Sen en annan fråga om detta som de undrade över: Hur ska man räkna ut hur fort man ska rida för att komma så nära Idealtiden som möjligt? Får man skritta mellan hindren om man har en snabb häst? Får man göra volter på banan? Lite funderingar som ungdomarna har och även jag blev ju nyfiken förståss :smirk:
 
Sv: Idealtid

Det är bara rida och hoppas på det bästa.
Det är rätt vanligt på klubbnivå för att de, oftast ridskoleryttarna inte ska rida så snabbt som möjligt, utan tänka mer på vägarna, sitsen och samspelet med hästen.
 
Sv: Idealtid

Sorbe skrev:
Det är bara rida och hoppas på det bästa.
Det är rätt vanligt på klubbnivå för att de, oftast ridskoleryttarna inte ska rida så snabbt som möjligt, utan tänka mer på vägarna, sitsen och samspelet med hästen.

Okey! Tack för svaret! Det är ju en bra förklaring. I de flesta fall rids det ju alldeles för snabbt med resultat att de kommer fel mot ett hinder och får en vägran eller att de river. Men ungdomar....det ska alltid gå så snabbt allting och en annan sak...de vill ju alltid hoppa så högt som möjligt istället för att träna på vägarna mellan hindren...nej...det ska alltid skrytas om hur högt de hoppar :smirk:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 700
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I måndags red jag en hopplektion igen. Det var första gången jag red lektion efter mitt ofrivilliga uppehåll. Jag fick jättehästen på...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp