Bukefalos 28 år!

Identifiera växter i rabatt..

miniea

Trådstartare
..ogräs eller blommor?

Jag har fått i uppgift att reda upp en liten rabatt utanför jobbet. Ingen har brytt sig om den på flera år och den ser ut därefter, mest ogräs alltså. Men eftersom det är en rabatt så har det ju någon gång funnits något planterat i den, och detta "något" hoppas jag nu kunna leta fram. Tyvärr har jag ingen vidare artkännedom och har därför lite svårt att avgöra vad som är vad. Dessutom bor jag långt norrut och rabatten finns dessutom på byggnadens norrsida = inga blommor än utan bara grönt. Det mesta var lätt att identifiera som ogräs, men två växter är okända för mig och därför hoppas jag nu på trädgårdskunniga bukefalisters hjälp :)

Denna växt är jag ganska säker på att är odlad, men vet någon vad det är? Bladen är lite ludna.
https://www.dropbox.com/s/ilt75c5krz063ty/2014-06-12 12.58.03.jpg

Den här vet jag inte om är odlad eller vild. Har inte slagit ut ännu men har en ganska stor knopp. Någon som känner igen den? Om jag inte missminner mig hade den här också lite ludna blad.
https://www.dropbox.com/s/69s52rmoez10k9o/2014-06-12 12.58.25.jpg
 
Den första är sannolikt knölklocka. Du kan kolla genom att gräva upp den ganska djupt och se om det finns vita "morötter" under den. Då kan du gott ta och gräva bort allt du hittar. Den är invasiv!

Den andra vet jag inte. Vild tror jag inte den är.

Däremot kan jag berätta om min rabatt som varit vanvårdad i flera år innan jag köpte stället. Det var bara kvickrot och lupiner. Jag lyfte ur så mycket kvickrot jag kunde och tog bort varenda lupin. Nu - två år efter - växer det både det ena och det andra där. Flera växter som vilade och sedan tittade upp när det blivit rensat igen. Bland annat en hel massa små söta vallmo samt digitalis och kungsljus.
 
@tanten
Tack för ditt svar! :) Den första växten kan nog vara knölklocka, ska kolla upp rötterna när jag kommer dit nästa gång. Jag hade ändå tänkt stiga upp hela rabatten för att få någon ordning på den.

Den andra har jag nu lyckats identifiera som "odlad blomma", min mamma hade några likadana i sin rabatt. Hon vet dock inte vad den heter men sa att den kommer att få blåa blommor. Tyvärr fanns det bara ett par-tre stycken sådana på jobbet, så om allt annat är ogräs lär det inte bli mycket kvar i den rabatten :p
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hade ju en tråd förra året om min rosrabatt och vilka marktäckare som bäst passade där. Marktäckare för att slippa rensa ogräs hela...
Svar
13
· Visningar
2 067
Senast: SusieQ
·
Trädgård & Växter Jag och sambon har flyttat till ny lägenhet med tillhörande uteplats och en liten rabatt. Rabatten ligger mot söder och har sol en stor...
Svar
4
· Visningar
1 089
Senast: Rhodugune
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp