SusieQ

Trådstartare
Jag hade ju en tråd förra året om min rosrabatt och vilka marktäckare som bäst passade där. Marktäckare för att slippa rensa ogräs hela tiden. Jag hittade bra marktäckare, köpte och planterade dem, de växte så det knakade, det gjorde även ogräset.
Jag hade behövt rensa rabatten från ogräs redan i december, men hoppades på en rejäl köldknäpp så att de skulle frysa och dö. Men inte då, här på den öländska rivieran blev det aldrig kallt och ogräset var kvar, även om det inte växte under vintern. Nu när det blivit lite varmare och trevligare ute, har jag rensat lite ogräs, för de 160 tulpanlökarna jag satte är på väg upp och det ser klart trevligare ut om de blommar i en ren rabatt.
Rensningen blev bara halvnoga eftersom jag brutit foten och helt enkelt inte kunde göra det bättre just nu.

Innan rensning.
DSC_0353_zpsks6t7ql9.jpg

Efter min haltaskiga rensning
DSC_0354_zpsd5umjfwd.jpg

Ursäkta de kassa bilderna...


Min undran och misstanke är nu att jag tror att de flesta (om inte alla ogräsen) är rotogräs och vad jag har förstått kan ingen marktäckare i världen bekämpa detta. Inser ju nu att innan jag planterade något överhuvudtaget, skulle jag grävt ur och bytt eller på något sätt renat jorden i rabatten, nu är där som sagt både rosor, marktäckare och en väldans massa tulpanlökar i rabatten så att plocka upp allt nu känns inte aktuellt. Kan jag på något sätt bli av med rotogräset eller är det bara rensa, rensa, rensa som gäller (tycker iaf att den delen av rabatten som varit "igång" längst och därför blivit rensad fler gånger, har mindre mängd ogräs och hoppas att det någon gång tar slut helt). Eller vad säger/tror ni, är det tröstlöst?
 
Jag hade ju en tråd förra året om min rosrabatt och vilka marktäckare som bäst passade där. Marktäckare för att slippa rensa ogräs hela tiden. Jag hittade bra marktäckare, köpte och planterade dem, de växte så det knakade, det gjorde även ogräset.
Jag hade behövt rensa rabatten från ogräs redan i december, men hoppades på en rejäl köldknäpp så att de skulle frysa och dö. Men inte då, här på den öländska rivieran blev det aldrig kallt och ogräset var kvar, även om det inte växte under vintern. Nu när det blivit lite varmare och trevligare ute, har jag rensat lite ogräs, för de 160 tulpanlökarna jag satte är på väg upp och det ser klart trevligare ut om de blommar i en ren rabatt.
Rensningen blev bara halvnoga eftersom jag brutit foten och helt enkelt inte kunde göra det bättre just nu.

Innan rensning.
DSC_0353_zpsks6t7ql9.jpg

Efter min haltaskiga rensning
DSC_0354_zpsd5umjfwd.jpg

Ursäkta de kassa bilderna...


Min undran och misstanke är nu att jag tror att de flesta (om inte alla ogräsen) är rotogräs och vad jag har förstått kan ingen marktäckare i världen bekämpa detta. Inser ju nu att innan jag planterade något överhuvudtaget, skulle jag grävt ur och bytt eller på något sätt renat jorden i rabatten, nu är där som sagt både rosor, marktäckare och en väldans massa tulpanlökar i rabatten så att plocka upp allt nu känns inte aktuellt. Kan jag på något sätt bli av med rotogräset eller är det bara rensa, rensa, rensa som gäller (tycker iaf att den delen av rabatten som varit "igång" längst och därför blivit rensad fler gånger, har mindre mängd ogräs och hoppas att det någon gång tar slut helt). Eller vad säger/tror ni, är det tröstlöst?
Om ogräset växer ihop med marktäckaren så är det rätt kört. Då får du nog lov att plocka ur både ogräs och marktäckare och sortera rötterna.

Jag har mest bekymmer med kvickrot som nästlar sig in överallt. Då är det bara att lyfta ur och rensa bort rötter och sätta tillbaka. Eländet är värst när det kommit in i sånt som inte går att bara lyfta - som pioner tex...

Ogräs som inte är rotogräs kan ju fröa av sig och det är ännu värre. :(
 
Har, lite snabbt identifierat några av ogräsen och läste att någon/några av dem är rotogräs som fröförökar sig och fröna kunde över leva upp till 20 år i vissa fall... Suck.

De jag lyckats identifiera är:
* Våtarv
* Rödplister (massor)
*Vitgröe
*Svinmålla

Sen är det ju en hel drös till, men hittar inte dem. Känns som att jag kommer att spendera sommaren i rabatten.
 
Har, lite snabbt identifierat några av ogräsen och läste att någon/några av dem är rotogräs som fröförökar sig och fröna kunde över leva upp till 20 år i vissa fall... Suck.

De jag lyckats identifiera är:
* Våtarv
* Rödplister (massor)
*Vitgröe
*Svinmålla

Sen är det ju en hel drös till, men hittar inte dem. Känns som att jag kommer att spendera sommaren i rabatten.
Fast inget av det du räknar upp är speciellt envist väl? inte i mina rabatter i alla fall.
Det borde räcka med några rejäla rensningar per sommar - och en sån tar väl inte så lång tid normalt. Är du lite handikappad tar det kanske en längre stund men åndå?

Våtarven är besvärlig om man har rejält fuktigt. Annars är den rätt beskedlig.
Vitgröe växer ytligt och är ettårig. Bildar tuvor väl? Därmed lätt att få bort.
Svinmållan kan du äta upp :) http://www.dagsattplocka.se/svinmalla/
Rödplister likaså http://www.dagsattplocka.se/rodplister/
 
Nä de kanske inte är de krångligaste, men det var också de enda jag hittade som jag kunde jämföra bilder på. Har någon som får blommor som påminner om förgätmigej som förökar sig brutalt (syns som små blå prickar i mitten på orensade bilden ovan).
Vitgröen är inte särskilt svår att få bort, nej, däremot finns den i massor och kommer tillbaks snabbare än jag hinner rensa.
Blir väl till att rensa konstant då och sen hoppas på att de inte kommer tillbaks samt att marktäckarna motar tillbaks ev. nya ogräs?
 
Nä de kanske inte är de krångligaste, men det var också de enda jag hittade som jag kunde jämföra bilder på. Har någon som får blommor som påminner om förgätmigej som förökar sig brutalt (syns som små blå prickar i mitten på orensade bilden ovan).
Vitgröen är inte särskilt svår att få bort, nej, däremot finns den i massor och kommer tillbaks snabbare än jag hinner rensa.
Blir väl till att rensa konstant då och sen hoppas på att de inte kommer tillbaks samt att marktäckarna motar tillbaks ev. nya ogräs?
Hrm..

Försökte se vad de blå prickarna är och det enda jag kan komma på är att det faktiskt är en rabattväxt, som just nu har det lite jobbigt? Tänkte först på ormöga men det stämmer inte med blad och blommans färg.

Vad är det för marktäckare du planterat?
 
Kan det vara teveronika du har i rababtten?

Onekligen ett ogräs men ett fint sådant? Och du kan göra te på bladen....
 
:D

Hrm..

Försökte se vad de blå prickarna är och det enda jag kan komma på är att det faktiskt är en rabattväxt, som just nu har det lite jobbigt? Tänkte först på ormöga men det stämmer inte med blad och blommans färg.

Vad är det för marktäckare du planterat?

Kan det vara teveronika du har i rababtten?

Onekligen ett ogräs men ett fint sådant? Och du kan göra te på bladen....

Jadu, jag vet inte vad det är för växt. Teveronika har jag aldrig hört talas om. Får kolla upp det.

Marktäckarna jag planterade är gråtimjan, kuddphlox och flocknäva plus några lavendel. En salig blandning jag vet...
 
Det är inte Teveronika som växer i rabatten, men vad jag förstått på det du skrivit så borde ju regelbunden, noggrann rensning göra susen... Förhoppningsvis. :)
 
@tanten @Nethril Nu blev jag ju osäker. Tittade igen på nätet på bilder på Teveronika och den verkar ju kunna se ut på många sätt.
Nu var ju rensning av rabatten det jag ägnade mig åt när bilden togs. Lyckligtvis rensade jag så slarvigt att jag kunde ta ngr bilder på den mystiska växten.
Here goes:
DSC_0369_zpspoqdeamx.jpg

DSC_0372_zpsie6kgkzv.jpg

DSC_0370_zpsie3mdizs.jpg
 
De ogräsen kan du trötta ut. Var noga med att få upp rötterna bara.

Den du visar sist hade jag nog inte brytt mig så mycket om, den ser ut att ha ytliga rötter och är ju fin :)
 
Vi rensar och renar här hemma i rabatten och det blir riktigt snyggt när man "hunnit ifatt" ogräsen. Måste ju berätta om ett 2ogräs" vi har som jag faktiskt gillar.På tre ställen i gräsmattan, har vi doftviol som ogräs, luktar helt fantastiskt när man går förbi.
DSC_0446_zpsrjkgmmas.jpg

Oj, stor bild!:nailbiting:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Som rubriken lyder, vilken är er favorit marktäckare att ha i en rosrabatt? Rabatten har innan varit vanskött och fullständigt övertagen...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp