Bukefalos 28 år!

Idioter till busschaufförer och stök på dagis... *gnälltråd*

Sv: Idioter till busschaufförer och stök på dagis... *gnälltråd*

Oj, olåst är det ju inte så bra om det är. Skulle tro att dagmatte är ett bättre alternativ i det här fallet. Är det inte billigare också?
 
Sv: Idioter till busschaufförer och stök på dagis... *gnälltråd*

Det enda jag kan säga är :eek:! Vilket j....a skitställe det verkar vara :mad:! Ingen koll överhuvudtaget, otrevlig och nonchalant personal, en fara för hunden att bara bli inslängd med någon annan UTAN att du vet om det...!! Och det tar de BETALT för :crazy:! Jag hade gått runt med ont i magen hela tiden om jag visste att mina hundar var på något sådant ställe :(.

Nej, usch och fy, hoppas det löser sig med en bra dagmatte eller ett annat (bra!) dagis snart för dig och Loka!
 
Sv: Idioter till busschaufförer och stök på dagis... *gnälltråd*

Nåja, den nya hunden som blev "inslängd" hade Loka tydligen umgåtts med tidigare så den var ny för mig men inte för henne. Jag tycker dock att jag borde få heads up inför sådana förändringar, speciellt eftersom jag själv måste hantera den hunden när jag hämtar/lämnar Loka.
 
Senast ändrad:
Sv: Idioter till busschaufförer och stök på dagis... *gnälltråd*

Det låter som om du lika gärna kunde stänga in henne hemma i köket gratis:crazy:
Synd att du bor så långt bort annars hade hon kunnat varit här och busat med min lille bushund hela dagarna;) alldeles gratis:D men drygt 40 mil enkel resa hade nog kanske blivit lite dyrt:o och jobbigt för alla inblandade.
 
Sv: Idioter till busschaufförer och stök på dagis... *gnälltråd*

Nja, hon blir ju rastad och får umgås med andra hundar iaf. Men jag måste säga att hon var HELT slut i helgen...! (Efter första hela veckan på dagis.) Hon sov hela lördagen, halva söndagen och såsade runt söndag kväll.
(Lustigt nog är Lokas "rum" på dagis just ett gammalt kök...)

Uppdatering av läget: har fått svar på en förfrågan från ett annat dagis som öppnar nu i feb som låter väldigt lovande. :)
Har givetvis annonser ute också efter dagmatte.

Jag borde banne mig öppna hunddagis själv.
 
Sv: Idioter till busschaufförer och stök på dagis... *gnälltråd*

Låter verkligen som en sur start på dagen! Jag håller tummarna för att du hittar en bättre lösning!

Ang. bussar - jag har varit med om att hunden hoppat ut före mig medan jag varit på väg ned för trappan, då dörren gått igen och bussen börjat åka. Hunden blev inte på långa vägar lika stressad som jag blev, men hon fick trots allt springa några meter bredvid, under den tiden som bussen rullade.
Jag och hunden har blivit klämda i de gamla spårvagnarna och för nån månadsen så släpades en hund under en spårvagn i över en kilometer. Jag fullständigt vägrar gå av eller på spårvagnar eller bussar annat än i bredd med hunden.
 
Sv: Idioter till busschaufförer och stök på dagis... *gnälltråd*

Man får vänta litet för att låta det som är framför komma undan.
Hundar skall sitta längst bak i våra bussar.
Så det som hände dig kan inte hända hos oss.

Det finns ingen annan hund längst framme i bussen.

Det där måste bussbolagen ha rutiner för.
För vi har ingen som helst möjlighet att hålla reda på hundar som går bredvid eller efter sin förare.
Om man har hunden på sin högra sida och låter den gå upp i hörnet framåt i bussen mot chauffören så finns det ingenting där.

Jag stod längst bak i spårvagnen. Tror vi skrämde slag på halva vagnen när vi fick knuffa oss fram för att komma bort från den vrålande hunden (jag och flera passagerare trodde hon skulle tappa sin) och min hund blev av naturliga skäl inte så glad han heller när den kastade sig efter oss...

Här i Gbg har vi tre varianter av spårvagnar där man får gå in och ut på alla dörrar + ett flertal olika bussar varav en del där man får gå på även via bak och mellandörrarna.
Jag åker spårvagn/buss flera dar i veckan med hund de senaste åren och jag är mer förvånad att det inte händer fler olyckor för GBG verkar vara nerlusat med idioter.
Folk som satt sina fötter ovanpå hunden, tonårskillar som försöker skrämma dem, folk som man fysiskt får stoppa från att klappa hunden när de inte lyssnat på 13 muntliga tillsägelser, folk som låter sina hundar nosa min i baken när det är så fullpackat att han inte ens ser vad den andra hunden är för nån. Kvinnan som envisades med att hålla sin morrande lilla knähund över huvudet på min hund,folk som sätter sin hamburgare 3 cm från hundens nos "för det är så synd om hunden som inte får smaka"...

Visst är det trevligt ibland när man träffar roliga människor, när man får höra intressanta livshistorier och kan hjälpa ett hundrädd barn att komma över rädslan men 80% av tiden vill jag bara ta mig från A till Ö i lugn och ro.

Tack gode gud för att jag snart är klar med körkortet!
 
Sv: Idioter till busschaufförer och stök på dagis... *gnälltråd*

Här var det mycket större "flockar". Säg 6-10 hundar i samma rum. Då blev det 5 personal på 50 hundar (typ)

Men jag hade aldrig vovvarna där. Men jag gjorde besök.

Gammelhunden hade jag dock inhyst ibland när jag pluggade. Där satt alla hundar en och en (om man inte begärde något annat så klart) Varje hund hade en box och en egen liten utegård. Det som var det braiga tyckte jag var att man inte behövde passa tider. Jag kunde sätta in och ut hundens genom rastgården och det var ett speciellt hänglås där som jag hade nyckel till! De plockade ju hundarna från insidan :) Men tyvärr trivdes inte hunden då eftersom hon var reserverad... Men ja... Hon var väl där en 5 ggr och efter det ryckte min mamma in och tog alla pass i 2½ år framåt!!! (De jobbade hemma då)
 
Sv: Idioter till busschaufförer och stök på dagis... *gnälltråd*

*kl*

Ja, bussar och hund...

Ingenstans hos Skånetrafiken står det att om det är en hund med på bussen redan så släpper de inte på en till...det får man lära sig när man stått och väntat på bussen och inte blir påsläppt utan får vänta på nästa. (Ibland går det ingen på en halvtimme eller mer. Då blir man glad om man har en tid att passa...)

Jag har dock blivit tillfrågad av bussföraren när jag varit först på om det går bra med en till. Vilket det ju gör!

En sådan regel borde de informera om noggrannt så att man vet att planera sitt resande i mycket god tid.

I övrigt inga skaderapporter ;) men jag måste ta tag i körkortet nu!

(Skogstrollet: Hade du bott i närheten hade din voffse fått vara hos oss.)

/Syrsa
 
Sv: Idioter till busschaufförer och stök på dagis... *gnälltråd*

folk som låter sina hundar nosa min i baken när det är så fullpackat att han inte ens ser vad den andra hunden är för nån.

Tack gode gud för att jag snart är klar med körkortet!

Detta hände min hund på tåget idag.
Vi skulle av och folk började gå på innan vi hade hunnit ut från tåget. Trappen som redan är jättesmal, blev med ens knökfull. Jag höll min hund i kort koppel för att han skulle slippa bli trampad på, när han helt plötsligt gör ett utfall bakåt- jag såg ut som ett frågetecken :confused:
tills jag får syn på den lagom skyldiga tanten bakåt i kön. Hon hade släppt fram sin vorsteh så han kunde få nosa min i rumpan. Såg hon inte att min hund redan var alldeles inklämd bland allt folk och dessutom hölls i superkort koppel?? Tyckte hon verkligen det var läge för hennes hund att "hälsa" på min? Jag BEGRIPER INTE hur folk tänker.
kl
Jag hade gärna åkt kollektivt, med tanke på miljön, men så fort jag får mitt körkort så kommer jag nog välja bort tåg/buss-alternativet pga puckona man träffar...
 
Sv: Idioter till busschaufförer och stök på dagis... *gnälltråd*

*KL*

Det som från flera sagts i den här tråden är anledningen att jag i det längsta drar mig för att åka buss med hundarna, ffa U. Han kan ju reagera med morrningar t ex om han blir skrämd, och att skicka honom före och riskera att folk sträcker ut händerna, eller hastigt rycker åt sig grejer etc anser jag inte vara sjysst mot varesig folk eller hund. Så det fåtal ggr vi åkt tåg/buss så han går på vid min sida. Sedan går han precis efter mig (eller vid sidan om det finns plats men är ju sällan). Av går han bredvid, där vill jag eg skicka före, men LIVRÄDD att dörrarna ska stängas med oss på 'var sida'.

Sist jag åkte fanns inga rutiner för hund mer än 'bakre delen av bussen', dvs från mittsektionen och bakåt. Jag sitter gärna vid 'barnvagnsplatsen' om det går, så har man god uppsikt och hunden slipper bli klämd, och man slipper tränga sig ut. Idealiskt vore om man kunde gå på via bakre dörr rakt in dit med (om det inte är en barnvagn eller hund där redan såklart)
 
Sv: Idioter till busschaufförer och stök på dagis... *gnälltråd*

Min rottis är i det närmaste bombsäker med folk, han biter inte ifrån sig ens om han blir trampad (vilket händer ofta, för hur väl jag knycklar in honom är det alltid nåt ben eller svans som sticker ut nån stans. Han ligger lugnt även när folk kliver över honom.
Men efter ett par otrevliga incidenter så tycker han numera att det är väldigt sunkigt när nån hund kommer fort bakom honom.
 
Sv: Idioter till busschaufförer och stök på dagis... *gnälltråd*

KL

När jag läser om alla problem folk har med bussåkande känns det så jäkla skönt att jag har en liten skit som jag alltid har i famnen vid på och avstigningar!

Usch och fy, ska inte skaffa stor hund förrän jag har råd att hålla en bil:mad:
 
Sv: Idioter till busschaufförer och stök på dagis... *gnälltråd*

Det här dagiset är uppdelat i tre byggnader, och ordinare personal är två personer plus ägaren som jobbar 2dgr/v. Jag tror de har 47 hundar idag som sitter fördelade om 2-4 hundar per rum. Riktiga rum då alltså, inte boxar.

När jag pratade med dem först lät det som det skulle vara fler människor där och hundarna skulle vara ute majoriteten av tiden, men jag förstår idag inte hur det går till om de bara är så få som jobbar.

Ibland möter jag ingen när jag ska hämta/lämna heller, många sätter in/plockar ut sin hund själva.

Det lät så lovande i början.

Oj, byt dagis det här lät inte som ett bra alternativ. Jag har mina som ströhundar på ett litet jättemysigt dagis i söderort, hör av dig om du vill veta vilket. Där finns regler att följa både för personal, hundar och hundägare. Allt för att hundarna ska trivas och det ska vara tyst och lugnt inne.

Regler för hundägare är:
Inte knacka när man kommer in och man stannar i hallen medans personalen hämtar ens hund/tar emot den. Man hämtar och lämnar snabbt och tyst, står inte och småpratar med personalen i 10 minuter. Detta för att hundarna inte ska börja skälla osv. Ovanpå dagiset bor det folk så de vill inte ha skäll - jättebra stämning därinne, lugnt avslappnat för hundarna.
 
Sv: Idioter till busschaufförer och stök på dagis... *gnälltråd*

Av går han bredvid, där vill jag eg skicka före, men LIVRÄDD att dörrarna ska stängas med oss på 'var sida'.

Sist jag åkte buss (SL) hände det mig, fast jag hade ingen hund utan en barnvagn så det gjorde ju inget. Jag var den enda som gick av, det tog kanske nån sekund extra för jag hade tre trappsteg att ta mig nedför med vagnen. Dörren stängdes när större delen av vagnen var ute, tänk om det varit min whippet...
 
Sv: Idioter till busschaufförer och stök på dagis... *gnälltråd*

Trots detta fick jag hunden klippt av dörren när hon gick av före mig från bussen,...

Om du ställer dig själv vid fotocellen så förhindrar du att dörren går igen innan hunden hunnit ut.
Bakdörrarna är automatiska så de går igen av sig själva när de tror att det är tomt.
Om du trycker på "barnvagnsknappen" så skall vi ställa dörrarna öppna manuellt och titta efter att det är fritt innan vi stänger igen.
Men jag kan ju inte garantera att alla förare gör så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp