J

Josse58

:mad:asså jag förstår mig inte på människor ibland! de kör som idioter asså..
idag skulle ja ta in min älskling, tg liten stund vig "grinden" eftersom han skulle snurra runt och jag skulle få honom att INTE äta gräs osv, och tur var det nog att vi hade den processen.. för precis när vi skulle gå ut på vägen kom det en grön skåpbil i MINST 90 km/h. shit tänkte jag bara hade han kört på oss hade jag aldrig förlåtitmig själv, men sedan tänkte jag efter., vf ska jag bli sur på mig själv ? för det först får man inte köra så snabbt, speciellt inte på gårdar, sedan får man INTE KÖRA PÅ DEN VÄGEN ENS, eftersom det är en väg endast för dem som ska in till gården där våa hästar står. men de är en massa som kör där, kör igenom, trots de inte får. man måste köra på en cykelväg för o komma ut på den normala vägen, så det är en massa regler de bryter mot. GUD va arg jag blir, känner si ginte trygg ngonstans längre ju...:mad:

hann inte se registreringsnumret heller, rökigt som fan ju...

Sv: Idioter!

Åh vet hur det är! blir så irriterad på folk som kör som idioter. dom verkar tro att hästar är maskiner.
Vi har en väg 300 m till ridskolan och alla ridvägar, där kör dagligen folk sina barn till ridskolan. Vissa kör som idioter. och vägen är smal.
Har frågat kommunen flera ggr om att göra om vägen.Men icke. Har hänt en del småolyckor. Går även bussar där...och när bussen kommer är det bara en halvmeter från hästen och bussen. Helt vansinnigt!.En gång när vi kom med bussen, så var det två hästar framför. DOm började trava så dom kunde gå in på en "instickare" lite längre fram. Då halkade hästen omkull framför bussen. tror dock det gick bra...den här gången.
Dom väntar väl på att någon ska skada sig ordentligt innan dom gör något.

Kommer det en bil som kör som en idiot. brukar jag ställa mig mitt i vägen. så får dom gott sakta ner.

Går det inte att lägga ut något på vägen så de är tvugna att passera försiktigt?

Vi la ut en gammal trehjuling så det blev lite tight för de riktig breda bilarna att köra förbi utan att sakta in eller träffa cykeln. Fungerade finfint.

Kommunen borde väl kunna lägga ngt vid vägen in på cykelbanan för att förhindra att de åker igenom?

Fy jäsiken för idioter bakom ratten

Såna där har jag också träffat på:mad: De har ingen respekt!:mad: USCH!

Så sant :( Har varit med om elaka Hemglassbilen :( Jag red mot stallet, skulle hem. Kommer glassbilen bakom mig, jag signalerar till han att sakta ner för hästen fjönta sig.
Tror du inte han starta den där låten de har.... Didi Didid didi di :cry: Full sken :( Men som tur stannade hästen snabbt...

Enda jag kan se posetivt med denna sitiuationen är att man lär sig kontrolera hästen :confused: Men lite farligt sät att göra det på :crazy:

Mvh
Eran Emma :banana:

Går det inte att lägga ut något på vägen så de är tvugna att passera försiktigt?

Vi la ut en gammal trehjuling så det blev lite tight för de riktig breda bilarna att köra förbi utan att sakta in eller träffa cykeln. Fungerade finfint.

Kommunen borde väl kunna lägga ngt vid vägen in på cykelbanan för att förhindra att de åker igenom?

Fy jäsiken för idioter bakom ratten

i vintras byggde de på gården ett gupp, o sedan kom en kvinna o klaga över att hennes avgasrör hade blivit förstört pga guppet. men hade hon inte kört så snabbt så hade det ju inte gått isönde,r och hade hon inte kört där alls, så hade det inte ens hänt !
ja, men de kan ju inte hindra trafiken helt, eftersom bilarna till stallet måste få kunna köra igenom. det står en skylt typ.. vet ej vad det står exakt, men det är bara genomfart åt de som ska till stallet iaf.
vägen är ganska bred, en grusväg, framtill cykelvgen, så går inte o göra så mkt.. :/

Åh vet hur det är! blir så irriterad på folk som kör som idioter. dom verkar tro att hästar är maskiner.
Vi har en väg 300 m till ridskolan och alla ridvägar, där kör dagligen folk sina barn till ridskolan. Vissa kör som idioter. och vägen är smal.
Har frågat kommunen flera ggr om att göra om vägen.Men icke. Har hänt en del småolyckor. Går även bussar där...och när bussen kommer är det bara en halvmeter från hästen och bussen. Helt vansinnigt!.En gång när vi kom med bussen, så var det två hästar framför. DOm började trava så dom kunde gå in på en "instickare" lite längre fram. Då halkade hästen omkull framför bussen. tror dock det gick bra...den här gången.
Dom väntar väl på att någon ska skada sig ordentligt innan dom gör något.

Kommer det en bil som kör som en idiot. brukar jag ställa mig mitt i vägen. så får dom gott sakta ner.

ahhh, blir såå irriterad! liksom, de tror att bara för en häst går lydigt just DÅ ska den alltid göra det, de vet tydligen inte ä hästar är djur som KAN bli rädda på en sekund! och oftast brukar hästar hoppa till, åt det ena eller andra hållet..

ja, det kan man ju iförsej göra, men lite riskabelt, finns ju risk attd e inte ser en, pga mobilpratande, osv.. :(

Ush! Det är så jobbigt med sådan folk!
Där jag har hästarna kan det köra ganska mycket mopeder också....och dom tror också att det är bara att köra på, "ju fortare man kommer förbi, desto bättre" typ! grr:mad:
Bara för att dom har en liten moped så tror dom att dom bara kan glida förbi hästen jättenära utan att den blir rädd!

Jag hade en häst då som inte var rädd för mopeder, så jag stälde mig över hela vägen och blockade honom så att han nästan fick köra ner i diket

Annars om jag vet att det är en väg som det brukar köra massa snabba bilar på, så brukar jag ta med mig ett dressyrspö, och "vinkla" ut den mot bilen så att han kör ut ordentligt och håller avståndet.

Ja, folk kör verkligen som tattare på dendär vägen :crazy: Jag förstår inte hur de vågar köra så fort, det går ju en ridväg som ligger i en 90graders vinkel till vägen också, de har ju inte en chans att se om det kommer ut en häst där eller inte...

Vi borde nästan fylla på det där fartguppet och göra det större igen. Och göra ett likadant på andra sidan gården.

Kommunen ska man inte fråga , kommunen ska man tjata sönder tills de fixar något. Dra en redigt hemsk historia (Påhittad eller ej :angel: ) och säg att någon kunde bli redigt allvarligt skadad.

Hjälper det inte, så ring till nån annan. Fortsätt till det blir något gjort!
Folk som kör som idioter, och speciellt runt ridskolor, borde får körförbud för gott.

i vintras byggde de på gården ett gupp, o sedan kom en kvinna o klaga över att hennes avgasrör hade blivit förstört pga guppet. men hade hon inte kört så snabbt så hade det ju inte gått isönde,r och hade hon inte kört där alls, så hade det inte ens hänt !
ja, men de kan ju inte hindra trafiken helt, eftersom bilarna till stallet måste få kunna köra igenom. det står en skylt typ.. vet ej vad det står exakt, men det är bara genomfart åt de som ska till stallet iaf.
vägen är ganska bred, en grusväg, framtill cykelvgen, så går inte o göra så mkt.. :/

Allting går :) ;)

Vi har satt upp sånadär gula stora "varningsskyltar", som de brukar ha när de bygger vägar osv. (Om du förstår :p ) och satt dem ganska tätt ihop. Då blir det inte lika lätt för bilarna att köra fort igenom.
Skulle inte det kunna vara något? Sätt gärna upp dem lite zick-zack så det blir redigt besvärligt för bilarna att köra där, då tror jag de hellre tar en annan väg :devil:
Och det ska vara TÄTT mellan dem, så en vanlig personbil inte kan ta sig igenom utan att behöva ha bilen på rätt plats.

Usch vilka idioter!
Här när vi är och rider brukar det komma traktorer körandes, och min ena häst är livrädd traktorer... men de dumma traktorchaufförerna saktar ju inte ens in fast de ser hur hästen sticker iväg!!!!

Någon kan ju faktiskt dö om folk inte kan sakta in för några sekunder tills man är förbi med hästen!

En del bilförare har nog inte en aning om att den lugnaste häst plötsligt kan ta ett skutt ut på vägen. De flesta som kör här omkring är mycket hänsynsfulla och saktar in men här finns dårar också. Vi råkade ut för en senast imorse! De värsta som jag har träffat på är de som smyger upp bakom hästen och sedan TUTAR på oss. Lyckligtvis har det bara drabbat mig när jag har ridit på någon av våra gamla trafikvana hästar. Om min nuvarande lilla häst råkar ut för det får hon nog ett mindre sammanbrott.

Jag säger bara all heder åt den chaufför av timmerlastbil med släp som vi mötte i lördags som saktade ned och då blir man glad och vinkar glatt :bow:

Tyvärr finns det ju stolpskott som ökar farten när dom ser en ryttare och häst.

För vanliga bilister så tycker jag nog de kan sakta ner en aning, MEN den ryttare o häst som inte pallar trafiken bör där ej vara. Litar hästen o ryttaren på varandra borde det inte vara något större problem med trafiken.Hästen/ryttaren kanske skrämmer upp varandra i onödan. Göra reklam för sin sport gör man bäst med en häst som visar sig trygg för allmänheten. En häst som studsar mellan dikena o sticker iväg för "vanliga"fordon är både fara för ryttaren o bilisten.

Större traktorer, skogsmaskiner, bussar o lastbilar kan jag väl ha viss förståelse för att det kan bli obehagligt, men ofta känns det som att hästarna egentligen inte är rädda utan de bara "vill" ha något att skutta iväg för. Och det tillåter kanske en del ryttare o en del icke hästen för. Men jag skäms hur som helst om min häst "helt pltötsligt" skulle bli blir rädd för en av timmervagnarna som åker förbi .För jag vet ju att hon inte är ett dugg rädd egentligen o normala dagar inte bryr sig ett skit om dem. Ren trams TROR jga av ren överskottsenergi.

Kanske är jag lite vinklad i mina tankar men jag är trött på att höra busschaffisarna gnälla om att hästarna ej ska vara i trafiken. Detta gnäller de ju om pga att de ekipage de sett inte klarat ut situationerna önskvärt. Önskar dessa busschauförrer kunde åka förbi mig när jag rider så får de se att det kan gå bra!

Vore ju kul om bilister o hästekipage ,mfl fungerade i harmoni i trafiken, men i dagens effektiviserade o stressiga samhälle verkar ingen hinna tänka över en del konsekvenser av ex sina hastigheter med bilen, deras hästar som är rädda eller flamsar o kan i samband med de "farliga" bilisterna skapa hemska olyckor.

Men ALLA hästar kan bli rädda. Det behöver inte vara för bilen, det kan ju vara för något annat!

Min häst blir rädd om bilarna har släpkärror som skramlar, och det kan man ju förstå iom att det inte inträffar så ofta.

Och så är hon rädd för lastbilar, men då brukar jag alltid hoppa av, eftersom jag VET att hon är rädd och jag har ingen möjlighet att träna med lastbilar.

Visst förstår jag ditt resonemang, det är ju helt klart bäst om både ryttare och trafikanter kan va i "harmoni" med varandra, men som sagt. Alla hästar kan bli rädda.
Bilister borde se en häst som en älg. Vad som helst kan hända.
Hästen är lika stor som en älg, och har dessutom en människa på ryggen.

För vanliga bilister så tycker jag nog de kan sakta ner en aning, MEN den ryttare o häst som inte pallar trafiken bör där ej vara.

Men tjolahoppsan? :eek: Vet ingen om lagarna som gäller Hästar och Trafiken? Den finns en hel BOK som heter Hästen, lagen och trafiken [typ] :P Lag finns att om en häst börjar dumma sej (ställa sej på bakbenen och dylikt) så MÅSTE bilister stanna och hjälpa till. Det finns en lag där det står att hästar får ta upp ett helt körfält. Vafan på "min" väg där jag måste rida för att komma till skogen så är det 70 jag har varit med om att idioter har blåst förbi i 100, :mad: stallchefen på ridskolan har blåst förbi mej i 90 med hästsläpp med häst i därbak :eek: Men hallå? vart är världen på väg?

jo det är ju fortfarande så att hästen fortfarande är "godkänd" som transportmedel på vägen( heter ngt finare jag inte kan namnet på).
Men man måste ju ändå vara lite realistisk, det står en halv sida i körkortsboken för bil om hästar i trafiken. Det känns alltså som ett ämne som inte är prioriterat. Det är ju faktiskt så att många bilar kör för fort när de åker om en häst, o det är nog inget man kan ändra på i större mån just nu. Det som jag tycker då blir lösningen blir att vi hästägare får ta "smällen". Vi får själva ta ansvar för oss o våra hästar i trafiken, vi kan nog inte riktigt räkna med bilisterna.Alltså om man vill ha sig själv o häst i behåll ska man nog försöka undvika vägarna, särskilt med de ekipage där ingen större tillit finns.

Visst finns det massa teoretiska regler o paragrafer men i slutändan måste man ju ändå göra det som är säkrast, för både ryttare,häst o bilist.
och eftersom inte frågan verkar så prioriterad av "icke förstående bilister" i PRAKTIKEN så får man nog räkna med att bilisterna INTE gör det som är säkrats. Vilket gör att man utsätter sig själv o ev häst för en risk ute i trafiken.

ja men eftersom det finns LAGAR, och eftersom lagar är till för att följas så måste vi (hästfolket) protestera, eller har jag fel? Vafan kommer det en bil i 100 på 70 väg rid ut mitt ivägen, sträck ut hande, gör stopptecken. Ska vi bara tillåta att dom gör hur som helst? Vilka var här först? Hästen eller Bilen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka