Idrottsstjärnor och deras löner (utbruten från Vad gör vi? Del CLXXVIII)

Instämmer, och tänker inte alls enbart på idrotten även om trådens utbrytnings rubrik gäller det.
Skattetrycket i USA för riktigt rika har tydligen verkligen gått ned sedan 80-talet och fokus på att bekämpa monopol har minskat verkar det som. Det är typ rysligt och inte marknadsekonomi, marknadsekonomi kräver kontroll om det inte ska gå mot monopol och extremt snedvridna förmögenheter, vilket i sig är uselt för ett land och dess ekonomi och tekniska utveckling (slavarbete är värst för ett lands ekonomi och tekniska utveckling men stor ojämlikhet gränsar ju).
 
Instämmer, och tänker inte alls enbart på idrotten även om trådens utbrytnings rubrik gäller det.
Har tänkt på samma nyligen, jag jobbar på ett stort företag som generellt ligger relativt lågt i lön för tjänstemän men vår ”högste ledare” får 13 miljoner i lön. Samtidigt som han sa att märket på 3,9% från årets avtalsrörelse var snudd på omöjligt för företagen att möta. Det är ju inte alls lika galna siffror som Messi t.ex. och självklart tycker jag att mer ansvar ska ge högre lön. Men jag funderar allt ibland hur skevt det är.
 
Har tänkt på samma nyligen, jag jobbar på ett stort företag som generellt ligger relativt lågt i lön för tjänstemän men vår ”högste ledare” får 13 miljoner i lön. Samtidigt som han sa att märket på 3,9% från årets avtalsrörelse var snudd på omöjligt för företagen att möta. Det är ju inte alls lika galna siffror som Messi t.ex. och självklart tycker jag att mer ansvar ska ge högre lön. Men jag funderar allt ibland hur skevt det är.

Jag tycker det är helt sjukt, alltså ingen människa kan på riktigt vara värd 1 mille i månadslön tex.

Jag tror inte öht på att människan är utvecklad och mår bra av dagens definition av pengar och hur det påverkar våra liv.
 
Har tänkt på samma nyligen, jag jobbar på ett stort företag som generellt ligger relativt lågt i lön för tjänstemän men vår ”högste ledare” får 13 miljoner i lön. Samtidigt som han sa att märket på 3,9% från årets avtalsrörelse var snudd på omöjligt för företagen att möta. Det är ju inte alls lika galna siffror som Messi t.ex. och självklart tycker jag att mer ansvar ska ge högre lön. Men jag funderar allt ibland hur skevt det är.
Börjar misstänka att lönerna för vissa positioner har barkat dithän att du skulle få en mer kvalificerad person på posten för en mer normal lön. Måste ju rimligen finnas en gräns någonstans runt ett par 100 000 då myndighetspersonen/statliga/kommunala företaget, VDn för företag X bara tycker att hen tjänar så mycket att hen typ är för fin för att jobba.

Menar hur mycket bättre kan personen faktiskt vara en vem som helst annan person med motsvarande utbildning och erfarenhet.

(ja kanske konstigt sagt av en liberal men herregud liksom, det fanns till och med exempel i utbildningen på att vid en viss gräns blir man faktiskt inte mer motiverad av mer lön utan mindre.).
 
Allting med Fifa är ju snett, från slavarbete till mutor (erkända, utan konsekvenser) och döda kroppar i arenorna. Och såklart pengarna till fotbollsspelarna :(

Det är ju onekligen så såklart att bröd och cirkus och att spela bort sina pengar är vad man hade för att dämpa massrna när ojämlikheterna började bli för stora i samhället. Och har nu fortfarande då tydligen. Precis innan revolutioner och lyktstolpar när det kollapsar så det är ändå lite oroande.
Fifa är en jäkla skurkorganisation på i princip alla nivåer. Det är inte riktigt rimligt att ett världsmästerskap ska gå av stapeln i ett land som har förbjudit (även om förbudet numera är hävt) idrotten för halva sin befolkning.
VM i Qatar är ett VM som vilar på blodfyllda grunder. Från ansökan till genomförande. Och det är en skam för en idrott som premierar sig själv som en gräsrotsidrott.

Instämmer, och tänker inte alls enbart på idrotten även om trådens utbrytnings rubrik gäller det.
Ja, det gäller ju självklart oligarker, politiker, kungligheter, företagare och alla andra som har den typen av förmögenheter. Sen kom ju min grundfråga i och med just en idrottsstjärna och inte en oligarker den här gången.
 
Fifa är en jäkla skurkorganisation på i princip alla nivåer. Det är inte riktigt rimligt att ett världsmästerskap ska gå av stapeln i ett land som har förbjudit (även om förbudet numera är hävt) idrotten för halva sin befolkning.
VM i Qatar är ett VM som vilar på blodfyllda grunder. Från ansökan till genomförande. Och det är en skam för en idrott som premierar sig själv som en gräsrotsidrott.


Ja, det gäller ju självklart oligarker, politiker, kungligheter, företagare och alla andra som har den typen av förmögenheter. Sen kom ju min grundfråga i och med just en idrottsstjärna och inte en oligarker den här gången.

Ja precis! Ville bara poängtera att mina inlägg också gällde det 🙂
 
Nytt avsnitt av Konflikt idag. Jag blir knäpp på riktigt! Vi har alltså inte ens koll på hur det står till med ojämlikheten i Sverige?

Skatteplanering är också ett fint ord. 🤮

Avsnittet heter "Så blev Sverige ett drömland för superrika" och här är beskrivningen: "En strid om ett så kallat förmögenhetsregister har satt ljus på att Sverige sticker ut internationellt med sina låga skatter som gynnar de allra rikaste med stora förmögenheter.

– De svenska skattereglerna för verksamhetsägare är bland de bästa i Europa. När Sverige på 80-talet började förändra skattesystemet och till sist slopade förmögenhetsskatten, det var som att Sverige plötsligt upptäckte en stor oljefyndighet, det säger Jens Rugseth, norsk företagare och miljardär, när Konflikts reporter i förra avsnittet träffade honom i Schweiz, dit han flytt för att undkomma Norges höjda förmögenhetsskatt.

Jens Rugseth ser med avund på det svenska skattesystemet, där Sverige har tagit bort flera skatter på kapital de senaste årtiondena.

– Vi är det land i västvärlden som sänkt skatten mest på tillgångar. Vi har tagit bort fastighetsskatt, förmögenhetsskatt, arvsskatt och gåvoskatt, säger Andreas Cervenka, ekonomijournalist och författare.

Infekterad strid om ett förmögenhetsregister

2019 gav riksdagen regeringen i uppdrag att utreda hur ett register skulle kunna upprättas över hushållens tillgångar och skulder. Det var efter att Riksbanken och Finansinspektionen, bland andra, sagt att ett sånt här register behövs för att förhindra en finanskris. Många trodde att det skulle gå obemärkt förbi, i stället har det skapat stor debatt, där flera remissinstanser varit väldigt kritiska. En av dem är Svenskt Näringsliv.

– Jag blev bekymrad. De företagare jag träffar ofta säger samma sak. Det skickar negativa signaler. Att man ska registrera något som i förlängningen kan leda till att man ska återinföra förmögenhetsskatten och som är ett ganska grovt integritetsgrepp, säger Johan Fall, chef på Svenskt Näringslivs skattedelegation.

Konflikt ser också närmre på en debatt om ojämlikhet i Frankrike fick en oväntad vändning.

– Brist på tillförlitlig data var en viktig förklaring till de så kallade Gula västarnas landsomfattande protester, säger den franske ekonomiprofessorn Laurent Bach.

Vi berättar också historien om hur Getty-familjen kunnat komma undan arvsskatt i USA, och om hur Kävlinge vill locka fler invånare genom att sänka skatten."
 
Nytt avsnitt av Konflikt idag. Jag blir knäpp på riktigt! Vi har alltså inte ens koll på hur det står till med ojämlikheten i Sverige?

Skatteplanering är också ett fint ord. 🤮

Avsnittet heter "Så blev Sverige ett drömland för superrika" och här är beskrivningen: "En strid om ett så kallat förmögenhetsregister har satt ljus på att Sverige sticker ut internationellt med sina låga skatter som gynnar de allra rikaste med stora förmögenheter.

– De svenska skattereglerna för verksamhetsägare är bland de bästa i Europa. När Sverige på 80-talet började förändra skattesystemet och till sist slopade förmögenhetsskatten, det var som att Sverige plötsligt upptäckte en stor oljefyndighet, det säger Jens Rugseth, norsk företagare och miljardär, när Konflikts reporter i förra avsnittet träffade honom i Schweiz, dit han flytt för att undkomma Norges höjda förmögenhetsskatt.

Jens Rugseth ser med avund på det svenska skattesystemet, där Sverige har tagit bort flera skatter på kapital de senaste årtiondena.

– Vi är det land i västvärlden som sänkt skatten mest på tillgångar. Vi har tagit bort fastighetsskatt, förmögenhetsskatt, arvsskatt och gåvoskatt, säger Andreas Cervenka, ekonomijournalist och författare.

Infekterad strid om ett förmögenhetsregister

2019 gav riksdagen regeringen i uppdrag att utreda hur ett register skulle kunna upprättas över hushållens tillgångar och skulder. Det var efter att Riksbanken och Finansinspektionen, bland andra, sagt att ett sånt här register behövs för att förhindra en finanskris. Många trodde att det skulle gå obemärkt förbi, i stället har det skapat stor debatt, där flera remissinstanser varit väldigt kritiska. En av dem är Svenskt Näringsliv.

– Jag blev bekymrad. De företagare jag träffar ofta säger samma sak. Det skickar negativa signaler. Att man ska registrera något som i förlängningen kan leda till att man ska återinföra förmögenhetsskatten och som är ett ganska grovt integritetsgrepp, säger Johan Fall, chef på Svenskt Näringslivs skattedelegation.

Konflikt ser också närmre på en debatt om ojämlikhet i Frankrike fick en oväntad vändning.

– Brist på tillförlitlig data var en viktig förklaring till de så kallade Gula västarnas landsomfattande protester, säger den franske ekonomiprofessorn Laurent Bach.

Vi berättar också historien om hur Getty-familjen kunnat komma undan arvsskatt i USA, och om hur Kävlinge vill locka fler invånare genom att sänka skatten."
Lyssnar nu på P1. ”Sverige är ett högskatteland för arbete men ett lågskatteland för tillgångar”. Ganska extrem skattebalans för att gynna redan rika.

Äntligen säger jag. Hoppas det håller i sig i debatten.

Men det är bra om det synliggörs mer, blir extremt tydligt var möjlighet till mer skatteuttag finns (och inte finns) på straffpunkten, bara att sätta i mål. Tyvärr är målvakten rika med stor makt.
 
Lyssnar nu på P1. ”Sverige är ett högskatteland för arbete men ett lågskatteland för tillgångar”. Ganska extrem skattebalans för att gynna redan rika.

Äntligen säger jag. Hoppas det håller i sig i debatten.

Men det är bra om det synliggörs mer, blir extremt tydligt var möjlighet till mer skatteuttag finns (och inte finns) på straffpunkten, bara att sätta i mål. Tyvärr är målvakten rika med stor makt.

Ja! Det är bland annat du här som ens gjorde mig medveten om detta från början. Iaf i min umgängeskrets finns det ofta en övervägande majoritet som bara skriker om att vi har skyhöga skatter i Svergie, trots att mig veterligen tillhör de inte ens dem som direkt tjänar på bristen på skatt på förmögenhet/arv/gåvor. En utbredd tanke om att rika har jobbat sig dit verkar dock finnas. Lite American Dream kanske? Idk.
 
Ja! Det är bland annat du här som ens gjorde mig medveten om detta från början. Iaf i min umgängeskrets finns det ofta en övervägande majoritet som bara skriker om att vi har skyhöga skatter i Svergie, trots att mig veterligen de tillhör de inte ens dem som direkt tjänar på bristen på skatt på förmögenhet/arv/gåvor. En utbredd tanke om att rika har jobbat sig dit verkar dock finnas. Lite American Dream kanske? Idk.
Not: En del ”American Dream”-anhängare tycker ändå att arvsskatt är rimligt, eftersom frånvaron av den motverkar det där med att man ska arbeta sig till sin egen framgång.

Ett av de stora problemen som diskuteras i dokumentären är att vi i Sverige avskaffat alla tillgångsskatter vilket gör oss till ett ganska unikt skatteparadis för rika.
 

Liknande trådar

Samhälle Igår när jag körde hem från jobbet lyssnade jag på P1 om Vipeholmsanstanstalten och hemskheterna som hände där, så idag har jag googlat...
Svar
16
· Visningar
1 522
Senast: Ninnurur
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 473
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 039
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 186
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp