Igångridning med snodd?

GardenAngel

Trådstartare
Rent hypotetiskt.
Om man har en häst som har stått ett bra tag och inte har mycket muskler. Så ska man rida igång den, är det då okej att man ena ridpasset rider hästen utan snodd och jobbar massor med formen och sånna grejjer, och sen nästa pass rider med snodd för att kunna arbeta den i sidorna och mycket med stållande och sidvärtsrörelser.
Poängtera att hästen gärna går med sänkt rygg, höjt huvud och är väldigt trippig och okoncentrerad om man inte rider i form ordentligt. (det blir naturligtvis bättre ju mer muskler hästen får.)

Skulle ni tycka det var okej att rida med snodd vissa pass, eller skulle man försöka utan med stor risk att varken hästen eller ryttaren får ut något av passet?

Sv: Igångridning med snodd?

Rent hypotetiskt.
Om man har en häst som har stått ett bra tag och inte har mycket muskler. Så ska man rida igång den, är det då okej att man ena ridpasset rider hästen utan snodd och jobbar massor med formen och sånna grejjer, och sen nästa pass rider med snodd för att kunna arbeta den i sidorna och mycket med stållande och sidvärtsrörelser.
Poängtera att hästen gärna går med sänkt rygg, höjt huvud och är väldigt trippig och okoncentrerad om man inte rider i form ordentligt. (det blir naturligtvis bättre ju mer muskler hästen får.)

Skulle ni tycka det var okej att rida med snodd vissa pass, eller skulle man försöka utan med stor risk att varken hästen eller ryttaren får ut något av passet?

Tycker nog att du ska börja tömköra hästen.. Det går ju lixom inte att sätta sig på en häst som har stått länge å tro att de bara e att "rida på som vanligt" utan hästen behöver ju byggas upp från grunden igen.. ut å skritta i skogen.. på långa tyglar så hästen få gå i en lägre form.. att hästen blir trippig å okoncentrerat å höjer huvudet när du rider tycker jag låter som att hästen har ont någonstans.. säker på att sadeln e bra?

å sen skriver du "är det då okej att man ena ridpasset rider hästen utan snodd och jobbar massor med formen och sånna grejjer, och sen nästa pass rider med snodd för att kunna arbeta den i sidorna och mycket med stållande och sidvärtsrörelser." vad menar du men stållande??

men iaf.. mitt svar e nej.. rid inte med snodd.. ta hjälp av någon kunnig person i stället å kolla igenom hästen så att de mår bra!

lycka till

jag menade ställande, fel av mig. :)

Jo,, jag förstår ju att man måste jobba upp grunden, men nnär det är gjort menar jag, och man ska börja jobba igång mer "på riktigt."

jag tycker inte om gummisnodd alls, då den inte ger tillräcklig eftergift. dom hästar jag sett gå med gummisnodd har sänkt ryggen istället för att komma undan när dom inte orka "bära" sig längre (även om dom "knäcker" i nacken).

om/när jag behöver någon hjälptygel så föredrar jag thideman tygel eller graman då man som ryttare själv kan "reglera" eftergiften.

Ja tycker du ska prova graman istället, snodden funkar inge vidare.

även om hästen inte har några muskler och man ska sätta igång den så ska den endå kunna gå i en bra form och arbeta okej..och då blir den inte trippig o viftar med huvet..

hästen kommer inte gå i någon bättre form pga av en gummisnodd..visst så kan den i början kanske börja arbeta rätt men om hästen inte orkar...vilket den inte gör så länge utan muskler..så sänker den ryggen o knäpper av och då är de stor risk den fortsätter så..

ta hjälp av en tränare istället.

jag skulle ägna mer tid åt just arbetet med formen. ta det i skritt så blir det kanske lättare.

men jag skulle inte ta hjälp av en snodd, då jag inte tycker att det hjälper.

ett tips på fungerande igångsättnings schema kan se ut såhär.

skritta fram
jobba form i skritt, med hjälp av sidvärts rörelser
tömkör eller longera en kort liten stund / jogga
skritta av

Nej jag tycker inte det är någon bra idé.

Har hästen stått en längre tid måste den få chans att bygga upp musklerna innan man ställer för stora krav på formen.
Och eftersom den reagerar som den gör, så ställer du alltså för höga krav.
Det är bättre att ta det ett steg i taget och bygga upp musklerna från grunden.
Den får inte mer muskler för att man sätter dit en snodd.

Om man måste rida med hjälptygel tycker jag att snodd är förkastlig eftersom den inte ger tillräcklig eftergift. En del hästar tycker så illa om snoddar att de kan använda hela ridpasset till att slåss mot snodden.

Thiedemantygel inverkar inte när hästen gör rätt, precis som graman om man kan hantera den och inte dra för mycket i hästen.

Tack för svaren allihopa, ni tänker alla i ungefär samma bana som jag själv! :D

Och jag måste få säga, så det inte bli några missförstånd eller nåot, dethär var en ren hypotetisk fråga, och inget som händer i verkligheten.

Om man måste rida med hjälptygel tycker jag att snodd är förkastlig eftersom den inte ger tillräcklig eftergift. En del hästar tycker så illa om snoddar att de kan använda hela ridpasset till att slåss mot snodden.

Thiedemantygel inverkar inte när hästen gör rätt, precis som graman om man kan hantera den och inte dra för mycket i hästen.

Men om hästen går ner i formen, ger inte snodden eftergift då?
Och om hästen inte tycker så illa om snodden, är det okej då?

*jag bara undrar, för att få lära mig lite. :D*

hästen "lär sig" snarare att "ljuga" med snodd, just pga. att den inte ger tillräcklig eftergift (när hästen behöver det), hästen kan "knäcka av" i nacken utan att för den skull jobba med rygg och bakben. då blir det en "damcyckel" :crazy: ;) dom hästar jag sett "jobbas" med hjälp av snodd har näst intill samtliga gått så. alla "slåss" inte, dom flesta "fogar" sig men väljer en enklare väg för att slippa och för att få den eftergift dom söker, genom att "knäcka av"

även en topptränad häst behöver "vila" stundtals under ett pass. då ger ryttaren (med eller utan hjälptygel) tillräcklig eftergift till hästen genom tyglen. den möjligheten försvinner med snodd.

jag skrev det tidigare och håller fullständigt med görel. graman om man kan rida med det (har lärt sig med hjälp av instruktör) eller thideman om behovet av hjälptygel finns.

En snodd är ett jättebra sätt att lära en häst att krulla ihop sig och gå bakom hand...

Tanken är att hästen ska söka sig neråt FRAMMÅT.

en snod ger en eftergift när hästen söker sig ner och bakåt dvs bakom hand och lod.

Enda gången snodden gör något som helst arbete som inte är direkt skadligt är när den är såpass lös att den inte inverkar alls så länge hästen har huvudet normalt eller läge utan bara blir förkort när hästen slänger upp huvudet, men då kan man likagärna ha en martingall.

Ska du använda graman eller dylik hjälptygel ska det göras under översikt av tränare! är FÅ ryttare som kontrollerar dessa hjälpmedel och använder dom den tredje delens sekund som dom behövs och är tillverkade för att användas.

Sedan måste jag även påpeka att formen kommer BAKifrån

inte tvärt om.

Det är snyggt när hästar kröker på skallen... Nån kan ju tro att det bär sig...:angel: Finns inga genvägar till den perfekta formen dårå..:rofl: :rofl:

Nu blir jag väl helt nedröstad här, men jag är av delvis annan åsikt än de andra.

Jag tycker att snodd kan vara ett bra alternativ i vissa lägen. Självklart är graman bättre för att man kan släppa efter, men det borde man bara använda om man är en duktig ryttare som är van att rida på exempelvis kandar, då man ju måste hålla reda på två tyglar.

Snodd ska oxå användas med försiktighet tycker jag, och jag skulle aldrig använda det ett helt pass. Men i ca 15 minuter av ridpassets början (efter uppvärmningen) kan man med fördel använda snodd, bara för att få hästen att tänka nedåt,framåt. Det gäller ju dock att inte spänna den för hårt, och att tänka på att driva hästen framåt för att undvika ihopkrullningseffekten.
För min del, de gånger jag rider med snodd (var dock längesen nu), så ser jag hellre att hästen har en låg form, aningens för lång egentligen, än att den krullar ihop sig i en högre "form". Alltså, bara för att man har snodd så måste man ju fortfarande se till att rida hästen fram till handen, det är ju bara så man kan få en ärlig form.

Det är min åsikt iaf, finns säkert någon som inte håller med. I Sverige (läs på buke) är det ju lite av tabu med hjälptyglar, men man måste ju förstå att det handlar om just tillfällig hjälp. Jag har själv varit av samma åsikt, att hjälptyglar absolut ska undvikas, men har ändrat åsikt under åren. Denna metod, med snodd i ca 15min, använde jag mig flitigt av när jag jobbade som beridare på Irland då jjag red många unghästar.

jag tycker att hjälptyglar är ett jättebra "hjälpmedel" när det är befogat, men just "snodden" tycker jag inte om pga. att den är inte tillräckligt lång. thideman tyglen är enligt min uppfattning ett bättre alternativ. där har man ju full möjlighet att ge tillräcklig eftergift (när det behövs)

Vad är det du vill uppnå med snodden som du inte kan uppnå med "vanlig" ridning? (vet att du ställer frågan hypotetiskt, så du får tänka dig att min fråga tillbaka är hypotetisk). Vad tillför snodden till ridningen? Är det att den fäster in i sadelgjorden intill skänklarna (eller mellan frambenen som vissa sätter den), är det att den är mjuk och sviktande i hästens mun? Är det att den är hårt åtdragen och hindrar hästen från att gå i någon annan form än med halsen böjd? Eller är det av någon annan anledning som du föreslår gummisnodd?

På vilket sätt har du tänkt att gummisnodden påverkar hästens form? På vilket sätt tänker du att gummisnodden hjälper hästen tillbaka efter konvalesencen?

Nyfiken på svar!

Jag undrar bara HUR du får det till en eftergift nedåt framåt?

illustrera gärna, hade varit intressant att se hur du får till det. I min värld går det inte att fästa denna hjälp tygel på annat sätt än att den verkar bakåt och därmed negativt.

varför ska man bara använda den en kort stund om den nu inte ger negativa effekter? vad är en aningens för lång form? rida fram till handen vad innebär det? även ärlig form ?

ta inte detta negativt, jag förstår bara inte något av ditt resonemang och skulle gärna vilja höra ett längre utlägg så att jag kan förstå logiken i det.

Liknande trådar

M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter... 2
Svar
38
· Visningar
4 319
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra. Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har... 2 3
Svar
57
· Visningar
8 320
Senast: Mineur
·
Hästvård För första gången på många år kan jag börja hänga i hästdelen på buke igen! :bump: Jag har börjat hjälpa min granne med hennes...
Svar
0
· Visningar
657
Utrustning Har haft hästen i ganska precis 4 år och haft problem med sadlar sen dess. Fick med en westernsadel som verkar ligga bra i alla lägen...
Svar
2
· Visningar
972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka