Igångsättning D-ponny

När det gäller fodringen - ha koll på näringsinnehållet i grovfodret. Halm innehåller en del energi, men ingen protein. Med en begränsad mängd grovfoder med låg protein men normal energi, och halm på det så kan det vara svårt att få ner hästen i vikt. Se till att det blir en bra balans mellan energi och protein på totalen. För att kunna ge halm behöver det alltså vara ett överskott av protein i hö/hösilage och behoven av energi ska inte vara täckta där. Sen får man ha koll på hur mycket halm de äter också. Mina lusitanos har tillgång till fin foderhalm (havre) utöver grovfodret. De äter under ett kg per dag av det. Men de är inte varken överviktiga eller glupska. Risken finns att en hungrig ponny äter mer. Tre fodringar per dygn är ganska lite, går det att få till någon mer är det bra.
Träningsmässigt är det som flera säger vettigt att börja på den nivå ponnyn är nu och sen gradvis trappa upp.
Jag väntar på analysen av det nya hösilaget. Ska sen ta hjälp att räkna ut en fosterstat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
763
Senast: mily
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 085
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Kristall10
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp