Igångsättning efter hälta?

_86a_

Trådstartare
För drygt två veckor sedan så konstaterades min häst halt på höger fram. 1 gradig hälta innan böjprov, och 2-3 gradig efter (satt i övre delen). Han behandlades med inflammationshämmande i fem dagar, och i dag kollades han av vet. igen. Nu var han ohalt :) :banana:

Min fråga är nu hur långsam igångsättningen ungefär ska vara?

Jag har gått med honom en halvtimme per dag i två månader. Att jag gick med honom redan innan han konstaterades halt var att jag tyckte att han gick orent redan innan. Han stod jätte ofta och avlastade vänster bak. Han gör inte det lika mycket längre i alla fall så kanske hängde det ihop med det andra benet (kan ju bli diagonalt), för det benet markerade han inte på. Fast jag tror inte det hängde ihop, för jag tror hältan fram kom ifrån när han trampa ner i ett hål i hagen och höll på att gå omkull (dagen innan han blev kollad). Han hade också ont i ryggen när han stod som mest och avlastade benet, så kanske härstammade det därifrån.

Hur som helst. Nu verkar pållen må bra på alla sätt i alla fall. Vet. sa att jag skulle skritta i en vecka o sen börja trava lite smått. Hon sa också att det ska ta lika lång tid tills jag rider som förut som han har stått, dvs. två månader. Men jag tycker det är för kort tid. Överdriver jag? 2-3 gradig hälta är ju ändå ganska mycket :confused: Innan de två månaderna gick han 4 dagar i veckan, typ en timme, mest skritt i skogen, lite trav, lite galopp. Hur lång tid tar det på ett ungefär innan man vågar rida ett normalt dressyrpass på bana? Hur länge tills man kan hoppa?

Jag funderar också på att ta ut en kiropraktor eller equterapeut för att kolla honom. Vilket vore bäst? En eq "knäcker" ju inte alltid, och det kanske behövs. Dock blev han "knäckt" i höstat i nacke och kors och laserbehandlad (hade lite spänningar). Kiropraktorn trodde han bara skulle bli bättre efter det. Och min häst har inte gått speciellt hårt efter det, bara lite lunk i skogen.

Hm, hoppas ni orkar läsa. Blev visst lite långt! Vet också att mycket går på känsla, men skulle vilja lägga upp en preliminär tidsplan som hjälp. Ska få hjälp av en medryttare i höst, och känns ju bra om hon redan nu kan börja till viss del så hon lär känna honom. Och då känns det bättre med en plan att följa. (Fast som det är nu så finns det i princip ingenstans man kan trava ändå, är ju stenhårt i marken!)
 
Sv: Igångsättning efter hälta?

fråga vet om hur du bäst sätter igång hästen,det gjorde jag när min stått efter hälta
 
Sv: Igångsättning efter hälta?

Jo, jag gjorde det, men hon sa bara att jag skulle skritta i en vecka o sedan kunde jag börja trava lite. Hon sa också att det ska ta lika lång tid tills jag rider som förut som han har stått.

Jag tyckte det var lite luddigt :confused:

Om vi säger så här - Om jag följer rådet att det ska ta lika lång tid tills jag rider som förut som han har stått. Då tar det 2 månader tills jag rider dryga timman, med inslag av trav och galopp. Men när kan jag börja rida på böjt spår t.ex.? Hur lång tid tills jag kan hoppa?
 
Sv: Igångsättning efter hälta?

Jag tycker att du ska ringa veterinären och fråga allting du undrar över, det är ändå hon som sett hästen och säkert kan hitta det bästa träningsmöjligheterna för din häst, mycket bättre än att folk på ett internetforum som aldrig sett hästen ska sitta och säga hur du ska göra.
 
Sv: Igångsättning efter hälta?

Fast veterinären verkade tyvärr inte ha speciellt stor koll... Vill gärna veta hur andra har gjort efter en hälta. Som det här med hur länge man ska vänta med att rida på böjt spår? Vet att ingen kan ge ett exakt svar, men är intresserad av att veta hur andra i ungefär samma situation har gjort.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 145
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 139
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 223
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp