Igångsättning

F

Frågetecken

Hur hade du satt igång din häst om den varit avställd 2 månader pga kraftig kotledsinflammation?
Han har gått i liten sjukhage ca 2 veckor, efter det har han gått i stor beteshage. För 3 veckor sedan började jag promenera med honom ca 15 - 20 minuter per dag på plant underlag och sista veckan har jag tömkört honom i skritten.
Nu har jag skrittat honom uppsutten i 3 dagar, med lite uppbyggande öppnor och slutor. Tänkte fortsätta i cirka 3 veckor till innan jag börjar trava och galoppera.
Är det för lång eller för kort tid?
 
jag skulle rida rakt fram och passa mig för böjda spår. Jag skulle nog också börjat trava tidigare (helt enkelt för att min häst hade blivit galen över att bara skritta) men varit mkt noga med att hästen verkligen sitter ihop. Mycket avsaktningar, igångsättningar och halvhalter. Jag skulle akta mig för skolorna eftersom det blir som att rida på volt (vilket man bör undvika i början). Rid inte heller på alltför mjukt underlag.
 
Två månader är rätt mycket så jag hade tagit det rätt lugnt.
Jag jobbar mycket från marken i början. Tömkör eller longerar. Vissa hästar blir ju "galna" av att bara skrittas och kan inte alls koppla av då så att sätta i gång i trav utan att kräva något i början är helt ok. Och har man tillgång till fin skogsmark är lite lullande också kanon i början.
Jag sitter heller inte ner i galopperar i början för att inte belasta hästens rygg för mycket i början. Uppsutten galopp är ok efter ca två veckor om allt funkar från marken.

Allt enligt min åsikt...
 
Sv: Igångsättning

Hejj, jag skulle höra med veterinären vad han tycker sedan kanske om man har möjlighet att ta kontakt med en tränare som lätt kan se hur hästen ser ut från marken. Även undvika böjda spår och skritta mycket på hårt underlag. Gärna i en låg form.. :o
 
Sv: Igångsättning

Detta är vad min veterinär har sagt.. om en häst står i mer än 2 veckor skall den anses som att den tappat all kondition. Detta är säkert individuellt från häst till häst dock. Men ialla fall, om du utgår från detta skall ingångsättningen till full kondition ta ca 8 veckor. Första 4 veckorna enbart i skritt, följande två veckor läggs galopp in då denna gångart anses skonsammare för kotorna än trav, och enbart på raka spår. Sista två veckorna skall trav läggas in och även så smått böjda spår. Longering bör undvikas. Ok, detta är vad han anser, det kan säkert diskuteras och det finns säkert andra sätt att se på det, ta det för vad det är och använd det om du vill. :D
 
Sv: Igångsättning

Frågetecken skrev:
Hur hade du satt igång din häst om den varit avställd 2 månader pga kraftig kotledsinflammation?
Han har gått i liten sjukhage ca 2 veckor, efter det har han gått i stor beteshage. För 3 veckor sedan började jag promenera med honom ca 15 - 20 minuter per dag på plant underlag och sista veckan har jag tömkört honom i skritten.
Nu har jag skrittat honom uppsutten i 3 dagar, med lite uppbyggande öppnor och slutor. Tänkte fortsätta i cirka 3 veckor till innan jag börjar trava och galoppera.
Är det för lång eller för kort tid?

Min pålla blev igångsatt förra vintern efter 5 mån konvalecens pga hovleds- och kotledsinflammation vä fram. Enligt vets. order blev igångsättningen upplagd på detta viset:
2 mån skritt, rakt fram på hårt underlag
2 mån skritt och trav, ökade på travsträckorna allt eftersom, hårt underlag och rakt fram.
5:e mån fick jag börja lägga in galopparbeten och jobb på böjt spår.

Håller på med samma jobb denna vinter :( men nu pga en kotledsvrickning = sjukhage 6 mån... :crazy: Finns roligare saker att göra än att skritta igång en häst på vintern :angel:

Känner du dig osäker - ring och kolla med din veterinär!

/Lizzie
 
Sv: Igångsättning

Min häst har också varit konvalecent p g a hov- och kotledsinflammation. Jag har fått leda henne de knappa tre månader hon varit dålig. Hon har fallit ur totalt och tappat alla muskler :cry:

Idag ska jag få börja rida, och har fått instruktioner om att skritta på lång tygel den första veckan, börja ta upp henne lite på tygeln andra veckan, och även trava kortare stunder. Tredje veckan ska hon travas lite mera. Allt ska vara på rakt spår, men jag får rida serpentiner och lägga en volt då och då.
Om tre veckor ska vi på återbesök.

Jag tänker varva ridpass med att leda hästen, och jag tänker också tömköra henne en del.
 
Sv: Igångsättning

Degree skrev:
Detta är vad min veterinär har sagt.. om en häst står i mer än 2 veckor skall den anses som att den tappat all kondition. Detta är säkert individuellt från häst till häst dock. :D


det tar betydligt längre tid för en häst att tappa all kondition än 2 veckor. Dock tycker jag inte det har att göra med situationen som trådskaparen har, det har ju att göra med skadan, inte konditionen, hur hon sätter igång hästen igen.

jag avråder alltid alla från att be om diagnos/råd runt skador på forumet, då det är omöjligt att få akurata svar från folk som inte sett hästen och inte är veterinär kunniga. Skulle ALDRIG göra det själv, varken be om analys på skador eller hur jag ska behandla hästen efter konstaterad skada! Det bäddar både för felaktig information för att inte säga obefogad/onödig oro när man får svar av alla sorter om vad det kan vara och hur och varför etc etc!

Kontakta din veterinär för en utförlig rådgivning hur du sätter igång hästen är mitt råd!
 
Sv: Igångsättning

lizzie skrev:
Min pålla blev igångsatt förra vintern efter 5 mån konvalecens pga hovleds- och kotledsinflammation vä fram. Enligt vets. order blev igångsättningen upplagd på detta viset:
2 mån skritt, rakt fram på hårt underlag
2 mån skritt och trav, ökade på travsträckorna allt eftersom, hårt underlag och rakt fram.
5:e mån fick jag börja lägga in galopparbeten och jobb på böjt spår.


/Lizzie

Intressant att höra att vi fått så olika ordinationer på samma diagnos. Din häst var visserligen konvalecent 2 månader längre än min häst, vet inte om det kan spela in :confused:
 
Sv: Igångsättning

Görel skrev:
Intressant att höra att vi fått så olika ordinationer på samma diagnos. Din häst var visserligen konvalecent 2 månader längre än min häst, vet inte om det kan spela in :confused:

Antagligen så har längden på konvalecensen spelat roll. Min pålla blev dessutom sprutat 3 ggr med kortison och tuppkam. Kan ju också spela roll.

Denna gången har hon varit konvalecent längre (6 mån), igångsättningsorderna var ungefär det samma; jag skulle endast skritta i 2 månad och sedan lägga in trav i 2-3 månader. Dock enbart rakt fram på hårt/lätt sviktande underlag, det var också viktigt att traven var lugn och samlad eftersom måste pållan stärka upp sina ligament runt sin kota. Jag får absolut INTE träna på bana förräns tidigast i mars/april beroende på hur igångsättningen funkar. Ridbaneunderlag är alldeles för mjukt och hon kan vricka upp skadan igen. Hon blev friskförklarad 9/11 -04 och räknar med att det tar 6 mån innan hon är upp i full kondition. Dock ska hon bli fullt återställd, men nu under igångsättningen så finns det ju risk hela tiden att hon vrickar upp skadan igen. Jag är inte speciellt glad åt knöggliga hagar direkt :crazy:

/Lizzie
 
Sv: Igångsättning

Min har också blivit sprutad tre gånger med tuppkam och cortison.
Hon har i och för sig en mycket bra grundkonditon, vet inte om veterinären kan ha sett det och gett ordination efter det :confused:

Hoppas att du slipper fler hältor nu!
 
Sv: Igångsättning

Görel skrev:
Min har också blivit sprutad tre gånger med tuppkam och cortison.
Hon har i och för sig en mycket bra grundkonditon, vet inte om veterinären kan ha sett det och gett ordination efter det :confused:

Hoppas att du slipper fler hältor nu!

Min pålla hade deltagit i finalen för 4-års championetet i fälttävlan innan första skadan, så bra grundkondition - det hade hon :D

Tror att längden på konvalecensen är avgörande - plus att jag tror att veterinärerna kan ha lite olika idéer om igångsättning... :smirk:

/Lizzie
 
Sv: Igångsättning

Min var Breedersfinalist i fälttävlan för tio år sedan, så jag tror att din häst är lite yngre än min ;) Ålder påverkar säkert också!

Men det är nog som du skriver, att olika veterinärer ger olika ordinationer. Sen beror det förstås på vad man ska ha hästen till, min ska först och främst vara avelssto och ridhäst i andra hand.
 
Sv: Igångsättning

Görel skrev:
Min var Breedersfinalist i fälttävlan för tio år sedan, så jag tror att din häst är lite yngre än min ;) Ålder påverkar säkert också!

Men det är nog som du skriver, att olika veterinärer ger olika ordinationer. Sen beror det förstås på vad man ska ha hästen till, min ska först och främst vara avelssto och ridhäst i andra hand.

Jo, min dam är ju född -98. Har varit 2 väldigt jobbiga år... hade ju räknat med att ha en ridhäst som tävlade på i alla fall LA-nivå nu, men men... Hon ska i första hand funka som ridhäst/tävlingshäst och enligt vet. så ska det inte vara några problem. Så nu är det igångsättning modell lugnt och metodiskt - ingen idé att stressa. Hon är ju hyfsat ung och har ju inte glömt bort det hon lärt sig. Jag vill ju att hon nu ska hålla som ridhäst och vill alltså inte stressa igång henne bara för att kunna tävla henne i sommar. Är hon inte klar då - ja då får vi ta det nästa år istället...

/Lizzie
 
Sv: Igångsättning

lizzie skrev:
Jo, min dam är ju född -98. Har varit 2 väldigt jobbiga år... hade ju räknat med att ha en ridhäst som tävlade på i alla fall LA-nivå nu, men men... Hon ska i första hand funka som ridhäst/tävlingshäst och enligt vet. så ska det inte vara några problem. Så nu är det igångsättning modell lugnt och metodiskt - ingen idé att stressa. Hon är ju hyfsat ung och har ju inte glömt bort det hon lärt sig. Jag vill ju att hon nu ska hålla som ridhäst och vill alltså inte stressa igång henne bara för att kunna tävla henne i sommar. Är hon inte klar då - ja då får vi ta det nästa år istället...

/Lizzie
Håller med dig helt. Är i samma sitts som dig med mitt sto -99 som har stått med kotledsinflammation i alla fyra. Skynda långsamt, det viktigaste är att hon håller och förhoppningsvis blir lika gammal och fräsch som tanten min, 25 år. Jag fick i övrigt nästan identiskt igångsättningsschema som dig och än så länge funkar det bra. Har inte kommit till "galoppen" än och det lär väl få vänta lite till med tanke på isgatan vi har hemma. Lycka till allihopa.../P
 
Sv: Igångsättning

Degree skrev:
Detta är vad min veterinär har sagt.. om en häst står i mer än 2 veckor skall den anses som att den tappat all kondition. Detta är säkert individuellt från häst till häst dock. Men ialla fall, om du utgår från detta skall ingångsättningen till full kondition ta ca 8 veckor. Första 4 veckorna enbart i skritt, följande två veckor läggs galopp in då denna gångart anses skonsammare för kotorna än trav, och enbart på raka spår. Sista två veckorna skall trav läggas in och även så smått böjda spår. Longering bör undvikas. Ok, detta är vad han anser, det kan säkert diskuteras och det finns säkert andra sätt att se på det, ta det för vad det är och använd det om du vill. :D

det har ju gjorts tester på hästar somm efter 2 månader haft kvar konditionen.
 
Sv: Igångsättning

Glimfeather skrev:
det har ju gjorts tester på hästar somm efter 2 månader haft kvar konditionen.

Det tvivlar jag inte på alls. Detta, som jag dessutom skrev, är vad min veterinär har sagt. Jag skrev dessutom "ta det för vad det är, gör vad du vill med det" därför att jag vet att andra veterinärer har sagt andra saker än min egen. För egen del hade min häst varit stående i över 12 veckor så för egen del var jag helt säker på att det mesta av konditionen hos hästen var borta och behövde byggas upp på nytt.


Och Mackan, du har helt rätt. Med tanke på hur olika folk har blivit rådda att sätta igång sina hästar av diverse veterinärer, bör trådskaparen vända sig till sin egen veterinär för råd om igångsättning vid just denna typ av skada. Håller med totalt. :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Igångsättning

tycker att det låter helt perfekt..men hade nog väntat lite med att böja honom..lycka till =)
 
Sv: Igångsättning

Inga öppnor och slutor än på länge. Bara rakt fram på hårt och jämnt underlag i skritt. Skritt i en månad (börja med 20 min öka på 10 min per vecka) och sedan skritt varvat med trav i ytterligare månad (öka även här succesivt på traven), fortfarande bara rakt fram. Det du givetvis kan göra i den inledande ridningen är att ta hästen i form, men arbeta den inte. Utan enbart stöd och med lite mer vikt på bakdelen (om kotledsinflammationen satt fram). Att rida skolorna öppna och sluta är ju som att rida voltarbete och det bör du inte göra förrän din häst är fräsch och glad genom sin två månaders igångsättning.
Hälsning Maja
 
Sv: Igångsättning

Min häst stog ca 4 månader.
Min vetrinärs rekomendation var:
Skritta uppsutet 30-60 min i 2 veckor
Sedan trava höga gradvis tempo och tid i 4 veckor därefter återgå gradvis till normal träning.
Inga böjda spår eller mindre volter på ca 2 månader.
Min vetrinär sa även att det tar ungefär lika lång tid som hästen har villat til att den är igång igen.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Skulle ni tänka om, om ni bytt foder och hunden har börjat "skrubba nosen" efter varje mål? Vi har långsamt gått över från Royal canin...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Rugge
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
891
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp