Igångsättning, äldre häst, aldrig igång

Lejonelle

Trådstartare
Tacksam för idéer till igångsättningsschema för äldre häst som varit avställd länge pga ägarens sjukdom. Egentligen har den nog aldrig varit fullt igång. Hästen är helt frisk och utan problem. Grundriden men har bara gått i hage och skrotat för det mesta. Ska nu komma igång med ny ryttare. Förslag välkomna.
mvh
Lejonelle

Sv: Igångsättning, äldre häst, aldrig igång

Hur gammal är äldre? Det spelar ju en stor roll.

Hälsning Maja

Jag satt igång en nittonårig dam i sommras som inte hade blivit riden på ett par år. Bara stått oskodd i en hage. Började med atyt sko och låta henne ha skona på sig någon dag sedan skrittade jag igång henne ca 15 min i en vecka nästa vecka ökade jag till 30 min och sedan började jag göra lite övningar i skritt bara för hon skulle mjukas upp lite och komma igång. Efter ca 4-5 veckor satte jag lungt i gång henne i trav. Sedan tar det ju olika lång tid för hästen beroende på hur dom är. men min är väldigt hetsig så jag var tvungen att ta det MYCKET lungt.

Ej helt säker men tror den är i tolvårsåldern. Inte gammal men ingen unghäst.
mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
2 072
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 330
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 624
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31