Igångsättning efter hälta!?!?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Sanne:L
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 832
S

Sanne:L

Min häst har varit halt. Han fick ett överben för ett tag sen som inte ville ge med sig, så jag tog ut veterinär, fick ge honom finadyn 5 dagar, benet så jättefint ut och då åkte jag och röntgade honom. Det visade sig att han haft en spricka i griffelbenet därav den utdragna läkningen... nu var han emellertid fullt återställd och veterinären sa att jag kunde sätta igång honom igen. Jag lät honom till en början gå 2 veckor i hagen med kompisarna och har nu i 4 dagar skrittat ca 45-60 min om dagen... Han busar i hagen och verkar helt oberörd. Är pigg, glad och framåt i skogen. Fråga, kan jag börja trava, hur hårt bör man gå framåt?? Själv tycker jag inte det är så allvarligt iomed att ingen sena eller muskel är skadad! Givetvis får man ta det lugnt ett tag, men Hur lugnt?????

Sv: Igångsättning efter hälta!?!?

Om benet verkligen är helt LÄKT så skall det ju egentligen inte vara någon fara alls att sätta igång som efter vilken vila som helst (håller med dig om det där med att muskel eller (ffa) sena hade varit värre). Men för att vara helt säker, hade jag rådgjort med veterinären.

Min häst råkade ut för precis samma sak förra våren. Först var hon halt på vänster fram, sedan gick hältan över men hon fick ett rejält överben på insidan strax nedanför knäet. Och det blev riktigt stort :crazy: Då fick jag röntgat henne och det konstaterades att hon haft en spricka i griffelbenet som nu var utläkt. Jag fick beskedet att hästen kunde ridas som vanligt. Men jag tog det lugnt i ett par veckor - mest skritt och lite trav - och sedan ökade jag succesivt på träningen, så efter ungefär en månad red jag som vanligt igen. Det är inte alls säkert att jag hade behövt ta det så lugnt, men det kändes bäst för mig att göra så.

Kan även berätta att överbenet till sist fick behandlas med frysning för att sluta växa. Det är inte vackert ..... Och jag måste numera alltid rida med höga benskydd för att hon inte ska slå i sig där.

Då låter det som jag nog kan börja trava lite nu också! :) härligt! Som sagt, röntgade honom för snart 3 veckor sen och de sa då att han hade haft en spricka men var fullt återställd! Fick gå i hagen med kompisarna i 2 veckor (dom busar endel i hagen) och nu har jag skrittat 5 dagar.
Targa: Har du skydd på hästen i hagen också??

Just nu rider jag bara med boots fram, inbillar mig att han tycker det är lite obehagligt och därmed håller bättre koll på sina ben.. han har sår efter bandagen som jag vill ska läka helt innan jag sätter på skydd igen...
ja, tyvärr ser ju inte rejäla överben så kul ut... men har dom slutat växa och hästen inte lider av dem så är de ju bara ett skönhetsfel och det överbenet kan aldrig börja växa igen... MEN dom kan ju få nya på det gamla! så det kan bli ordentliga bulor då!!!

Sanne:L skrev:
Targa: Har du skydd på hästen i hagen också??

Efter frysbehandlingen av överbenet var jag tvungen att ha benskydd på dygnet om de första veckorna (efter vet:s inrådan). Hade då lindat i boxen och lite kraftigare skydd ute.
Men nu har jag bara skydd när jag rider.

Du bör självklart höra med din Vet.
Ha MJUKA benskydd på, även i hagen om den lever:devil:

Pratatde med vet när vi röntgade.. hon sa skritt några dagar, sen trav osv... tyckte det lät rätt snabbt! tar det heldre lite lugnt, men vill ju inte vara för lugn heller. . ;P
Tror att lilla hästen gått rätt mycket ensam i hagen i sitt liv, så nu när han får gå med andra har han ju kommit till himmelriket, men har då inte lärt sig att hålla reda på sina ben när man skojar lite... så får kanske ha skydd ute också... :)

Jag tar det gärna "lite för lugnt", men om hästen lever som attan i hagen, så måste man göra en avvägning.
Jag skulle nog ha hästen för sig själv ett litet tag.

Lever som attan gör han inte, men dom skojar lite :) han har gått ensam en vecka och röntgades efter den veckan, så hagen är jag inte direkt orolig för! Mest orolig för att han är en klant och fullblod! Det verkar gå bra nu, så imorgon eller på måndag ska jag trava lite tänkte jag.. så får jag känna mig för i veckan och kommer nog sakta igång igen! :)

:angel: Smiter in här angående griffelbens fraktur. Vad har ni för hästar och vad sa vet. kan dom ridas precis som vanligt nu och tävlas som vanligt?
Ska nämligen kolla på en ny häst :banana: i morgon som har ett lägt griffelben, jag har tänkt använda henne till hoppning (träning och tävling) Vad har ni för erfarenheter och råd :confused:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka