igångsättning efter skada

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare SaraBuder
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 089
S

SaraBuder

Är det någon som har tips eller möjligtvis ett lämpligt program för att sätta igång en häst som varit skadad?
Han är fem år, reds in i somras, hade ganska bra kondis och var bra musklad. Sedan stukade han sig ordentligt och åkte på en inflammation i kotan. Tog tid att läka eftersom han inte har vett att ta det lugnt.
det är just därför jag har så svårt att sätta igång honom på ett bra sätt, får svårt att sätta gränser på hur mycket och hårt man kan rida när hästen hela riden vill mer!
Jag försöker skrittarbeta honom en del och tömköra eftersom han tappat muskler i rumpan och bakbenen.
När jag satt upp i början var det bara rodeo och ett par varv i galopp innan han lugnade ner sig, nu har vi kommit över det stadiet tack och lov!

Men som sagt, finns det något lämpligt träningsprogram eller så, för han vill inte mer än att bli riden flera timmar om dagen!

Sv: igångsättning efter skada

Nej, har aldrig fått det till någon häst.. brukar man det?

Sv: igångsättning efter skada

Mitt konvalecentprogram efter kotledsinfl. såg ut såhär efter friskförklaring

Vecka 1-2 skritt 20-35 min
Vecka 3 ridpass 40 min första 10 min. alltid i skritt. 100-200 meter travpass rakt fram
Vecka 4 ökad längd på travpass till 300-400 meter och 3-4 ggr rakt fram men även i uppförslut. Lösgörande arbete i skritt

Vecka 5 Öka längd på travpass något. Enstaka korta galoppass 200 meter rakt fram

Vecka 6 Korta pass med ridning på böjt spår

Vecka 7 Rid rakt fram ute. öka galoppassen till 2 x 600 meter i lugnt tempo. Klättra 2 x 10 minuter med skritt emellan

Vecka 10 kan hästen börja hoppa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 672
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, Har ett ungt sto på 5 år som nyligen fått diagnosen skada/inflammation i Manica Flexoria (stödstruktur till ytliga böjsenan) utan...
Svar
0
· Visningar
1 072
Hästhantering Jag håller på att sätta igång min häst efter skada och igångsättningschemat föreslår tömkörning 2-3 gånger i veckan. Eftersom hästen vid... 2
Svar
25
· Visningar
2 480
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka