Ihopsläpp, jagad häst

Tack❤ idag jagade stoet bort henne från en halmbal som finns i betet. Men bara några meter. Hon får ännu inte vara med, men får vara närmare...
Det låter ju positivt! Det kan ta ganska lång tid innan den nya hästen får vara med och liksom accepteras ordentligt. Min häst accepterade inte sin nuvarande hagkompis fullt ut förrän hennes bästis åkte iväg på träningsläger, då plötsligt dög den nya när det inte fanns någon annan att välja på ;)

Det kommer nog bli bra så småningom!
 
Det låter ju positivt! Det kan ta ganska lång tid innan den nya hästen får vara med och liksom accepteras ordentligt. Min häst accepterade inte sin nuvarande hagkompis fullt ut förrän hennes bästis åkte iväg på träningsläger, då plötsligt dög den nya när det inte fanns någon annan att välja på ;)

Det kommer nog bli bra så småningom!

Tack :heart Mår jättedåligt för det då min är så social men det känns som det kan bli okej... Idag ville inte min vara nära mig utan tog ett steg ifrån mig om jag försökte klappa. Men det vräker ner och spöregnar och jag hade knallgul jacka så försöker intala mig att hon inte ville mysa på grund av den och inte för att straffa mig för att jag flyttat henne till denna hage. :(
 
Tack :heart Mår jättedåligt för det då min är så social men det känns som det kan bli okej... Idag ville inte min vara nära mig utan tog ett steg ifrån mig om jag försökte klappa. Men det vräker ner och spöregnar och jag hade knallgul jacka så försöker intala mig att hon inte ville mysa på grund av den och inte för att straffa mig för att jag flyttat henne till denna hage. :(
Hästar tänker ju inte på det sättet, klart att hon inte straffar dig. Hon är säkert bara lite orolig iom alla förändringar.
Hon kommer komma in i flocken så småningom, men jag förstår att det känns jobbigt när man ser att hästen inte får vara med i det sociala.
 
Hästar tänker ju inte på det sättet, klart att hon inte straffar dig. Hon är säkert bara lite orolig iom alla förändringar.
Hon kommer komma in i flocken så småningom, men jag förstår att det känns jobbigt när man ser att hästen inte får vara med i det sociala.

Ja 😭
 
Det är fullt normalt att vuxna hästar som kommer in i ny flock måste hålla sig undan.
Hästarna gör upp och bestämmer när den nya hästen får närma sig
Det kan ta ett par veckor att bli accepterad och den nya flocken har bildat nya grupperingar.
Hästar som inte är flockuppfostrade eller inte riktigt vet sin plats i flocken, för dom tar det längre tid. Jag blir mer orolig om det inte är så, för det brukar ge tuffare tag lite senare.
 
Skönt att det har lugnat ner sig. Det kan ta oerhört lång tid för hästarna att bli riktigt bra kompisar i hagen så det är bara att ha is i magen och se till att det finns plats för dem att vara ostörda.
Just för att första ihopsläppet inte ska bli så kaosartat så har jag alltid försökt att hästarna ska få en chans att bekanta sig på lite avstånd/med staket mellan innan hela flocken får träffa den nya hästen. När min häst var ranghögst fick han alltid tillbringa först en natt bredvid den nya hästen och sen fick bara de två gå ihop några dagar innan de släpptes in till flocken igen. Om en etablerad flock träffar ny häst "bara sådär" kan det gå ganska vilt till.

Min häst blev totalt utstött när han kom in i en flock med sju andra hästar, han stod 20 meter bort hela tiden och fick inte ens äta. Sen började han så sakta närma sig och sen "klättra", det dröjde bara några veckor så regerade han solklart i hagen. Så även om han hade en ganska tuff och dominant läggning så hade han inte en suck mot den enade fronten till en början.
 
Tack :heart Mår jättedåligt för det då min är så social men det känns som det kan bli okej... Idag ville inte min vara nära mig utan tog ett steg ifrån mig om jag försökte klappa. Men det vräker ner och spöregnar och jag hade knallgul jacka så försöker intala mig att hon inte ville mysa på grund av den och inte för att straffa mig för att jag flyttat henne till denna hage. :(
Det behöver du inte oroa dig för allt, antingen reagerade hon på jackan eller så har hon bara fullt upp med att förhålla sig till flocken. Hästar fungerar inte så, relationen till dig är oförändrad av ett hagbyte.
 
Det behöver du inte oroa dig för allt, antingen reagerade hon på jackan eller så har hon bara fullt upp med att förhålla sig till flocken. Hästar fungerar inte så, relationen till dig är oförändrad av ett hagbyte.

Tack för svar.❤ Det är mycket lugnare nu. Ledarstoet jagar inte bort min på samma vis och låter de andra hästarna vara nära min, men vill själv ännu inte umgås helt med min häst...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 151
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 710
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp