Illa berörd!

Re: svaret från säljaren

Nej det var inte jag som sa att hästen var grundriden det var annonsörens egna skrivna ord.Därför blev jag konfunderad när de senare skriver att det var en del i hanteringen av den osv!??
'''''''''''''''''''''
Då det framkommit att många tagit illa upp av att jag lagt in denna diskussion med annons dock INGA namn som en del klagat över så ber jag dessa upprörda om ursäkt.(Hade uppskattat att klagomålen är sanningsenliga dock)Men jag anser att skriver man en annons på många fler platser än den jag nämde så kan man inte "anklaga" mig för att diskutera en handling som jag anser vara dåligt för hästvärlden.Jag har inte tagit upp vare sig hästnamn,ägarens namn ,eller kontakinfo.
Eller har jag fel? :confused:
 
Re: svaret från säljaren

Men innan man diskuterar en företeelse, kan man kontakta annonsören och fråga vad annonsören menar som inriden.

När du hade skrivit det här inlägget DÅ kontaktade du tygligen annonsören och fick veta dennes syn på "inridningen". Och då visade det sig ju att man nog inte kan kalla hästen inriden.

Men själva inlägget som sådant, att diskutera tidig inridning eller ej. Det ser jag inget fel med. Det har vi ju diskuterat förr. Och kommer fortsätta diskutera till döddagar. Eftersom det alltid kommer finnas delade meningar om det.
 
Re: svaret från säljaren

Håller med om att jag gjorde lite förhastat inlägg :o
Men jag har lärt mig läxan tänk först agera sen. :)
 
Hållbarheten MINSKAR om man belastar tidigare. Det är min uppfattning.

Håller absolut med! Varför måste en del ha så bråttom? Jag tycker att det är bättre om man låter hästen utvecklas ordentligt innan man börjar inridningen.
 
I Danmark har nu veterinärerna mer och mer börjat förkasta 3:årstestet och vill att det ska tas bort.
Samma sak vad gäller exteriör bedömning av 3:åringar. De hästar som är mest utvecklade når de högsta poängen, trots att man vet att för snabb tillväxt är det absolut mest skadliga för hållbarheten.

:bow:
 
Immer, har du varit på ett treårstest någon gå gång??

Det handlar inte om något dressyrprogram, men ska kunan visa hästen i båda varven i alla tre gångarterna, endas visa att det är "ridbara", form, om det blir fel galopp några gånger (bara man får till rätt till slut), slängtravar in i galoppen, bryter av går följer inte riktigt det "tänkta" spåret, allt det spelar ingen roll.

För att klara av att visa hästen så som krävs på ett tre årstest där man bara kan bli godkänd eller inte (ingen poängbedömning) så behöver inte inte hästen vara riden så mycket.

Personligen tycker jag inte om råden som ges här om tömköring, jag anser att man kan förstöra en unghäst mycket lättare genom tömkörining om man inte kan det (vi hade en tråd med bilder på gnägg för ett tag sedan som var ett mycket talande exempel på det tyvärr), än vid ridning.

Sen kan jag hålla med om att en del inte vet var man ska sätta gränsen.
 
Re: svaret från säljaren

OK, treårs test är en sorts tävling, men den är inte som "vanliga tävlingar" (menar alltså dressyr, hoppning mm western ät tydligen en annan sak men jag kan inget om det så jag ska inte säga något om det heller) och i "vanliga tävlingar" får du INTE starta en 3-åring.
 
Jadå, jag har varit åskådare på ett par treårstest - och vad som hände där gör mig INTE orolig. Det är inga större krav det ställs på hästarna.

Men jag har sett folk TRÄNA som galningar inför treårstestet - allt för att just deras häst ska bli godkänd. De lägger alltså ribban betydligt högre än vad som krävs.

Vad gäller tömkörning tycker jag det är ett bra sätt att utbilda en unghäst. Men som med all annan hästutbildning är det viktigt att veta vad man sysslar med. Tyvärr är det alltför många som inte gör det.

Immer
 
Jo, det är väl så folk fattar inte var gränsen går, jag skulle nog räknats somväldigt illa förberedd för 3-årstestet av "de vär toktränarna", första gången ve galopperade uppsuttet var några dagar innan, och det funkde ju så då efteranmälde jag mig, och det var ju tur..

Vad jag vet så är det bara en som inte godkänts iår (av de som behöver göra ridprov dör att få diplom, anars är ridprovet frivilligt), då fick hon inte hästen att galoppera i ena varvet.

jag säger inte att tömkörning är en dålig utbilning på unga hästar, men det ligger mycket övning och kunskap bakom att kunna tömköra en häst korrekt, jag har inte den kunskapen så jag låter bli, förmodligen skulle jag förstöra mer än vad jag skulle bygga upp.

Det jag vände mig mot ar att det väldigt ofta ges råd här till folk att de ska tömköra hästen, oavsett vad de kan innan och efter ha läst en genom deras fråga så är det oftast inte så svårt att inse att tömköra korrekt kommer de inte klara av i nuläget så det är till hästens fördel, men ändå ges detta råd varje gång och det stör mig enormt.
 
Det beror väl på vad man lägger i ordet tömköra? För mig är det samma jobb som jag skulle gjort uppsuttet, dvs rakt fram i skogen, starta, stanna, backa. På ridbanan är det att gå över bommar, svänga, starta, stanna, backa, växlar gångart.

Inga inspänningar, inga bett och inget ihopknycklande utan "fria" tömmar med styrning osv.

Tråden det refererades till är ett skräckexempel men där var det ju inte tömkörningen som var problemet för ridningen gick säkert till på samma sätt :crazy: Alltså är det ju inte träningsformen utan den som håller i tömmarna/tyglarna. Precis som vanligt.

När man tömkör slipper iaf hästen en sned och bankande ryttare.
 
Men då hoppas jag att den lilla ponnyn får ett nytt hem snabbt så att den får det bättre....En sån ponny som inte hunnit bli 3 år innan den blir inriden, hur klarar ryggen det??? Förstår mig inte på folk ibland... Suck.

-----------------------
www.bokebacken.com
 
man slutar aldrig att chockeras av hur människor kan bete sig mot dom stackars djuren.
 
De flesta som rekomenderar tomkörning definierar inte vad de menar och "ditt sätt" är ett men det finns så många fler sätt som är mer eller mindre bra beroende på ens egen bakgrund.
 
Russet ifråga har blivit riden och sutten på av en tjej på 30 kg. Mycket sparsamt. Inget fel i det, tycker jag.
 
När jag var och kollade på 3års test så var det då rakt inte som du beskrev.Dom hästarna som hadde svåtrt för galoppen och kanske fattade rätt en gång i vardera varv fick urusla poäng :mad: Medans dom hästarna som gick som en 10 åring rätt form och kunde länga traven i massor samt fattade galoppen rätt fick dom högsta poängen. Så det var iaf inte DÄR en sund ridning för 3 åringarna. jag tycker 3års test skall bort och man börjar med 4 års test istället :)
Varför ha så brott om att rida in hästen?? den kommer ju leva minst 20 år om den får vara frisk om man då rider in den 1 år senare skadar nog inte :)
 
Håller med. Kommer inte att rida in min 2,5-åring på lång tid än. Vi kommer inte heller att delta i 3-årstestet, för att jag vet med mig själv att jag skulle kunna pressa henne för hårt då eftersom jag får prestationsångest. Om vi ska delta när hon är 4, får vi se då! Däremot tränar jag henne ändå såklart.
 
Re: svaret från säljaren

Jag vet att 3åringar inte får tävlas på "vanliga" tävlingar. Men dessa personer tränar och träningstävlar sina 2.5 åringar mot varandra hela hösten och vintern dom blir 3. Ända fram tills 3års testena börjar.
Och jag har ännu inte bevistat någon 3 års test som sett ut som det du beskriver. Tvärtom. Den som går som en gammal garvad dressyrhäst får högsta poäng och diplom.
Tycker så synd om alla dessa hästar som kommer att få en förtidig död pga skador...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp