Illamående och litium

sthu

Trådstartare
Jag har precis börjat med litium, ca en månad sen.
Jag mår så fruktansvärt illa! Känner mig snurrig och kräkfärdig, får sura uppstötningar och har helt tappat matlusten.

Finns det något jag kan göra för att må bättre? Jag utgår från att det är övergående, men finns det något jag kan göra under tiden?
 
Har besvären kommit plötsligt i samband med nytillkommen dosökning? Precis som du säger är ex. symtom från mag-tarmkanalen vanligt förekommande men allra oftast övergående vid insättning av litium. Men om du har andra dosrelaterade biverkningar är det ju dock viktigt att du tar snabbare kontakt med vården. Men detta ser jag att du vet om :up:

Jag tänker att det kan vara käckt att skriva ner när man upplever besvär (när, var, hur etc.) - anteckningar att ta med till vården vid nästa uppföljning av serumkoncentration. Det kan underlätta hantering och ev. åtgärder riktade mot biverkningarna.
Du är säkerligen också väl medveten om anvisningar gällande litiumbehandling, men påminner gärna om betydelsen av att ta litium i samband med måltid för att minska besvär från mag-tarmkanalen :)
Vid illamående, aptitlöshet eller reflux kan det också vara värt att tänka extra på att inte göra stora förändringar i kosten, vara medveten om sitt intag av salt, kaffe och te men framförallt att man får i sig tillräckligt med vätska!

När illamåendet står mig upp i halsen tycker jag det är enklare att tugga på isbitar för att få i mig vätska. Att äta små, små portioner (gärna lite saltare mat, något krispigt som riskakor/kex etc. eller mat med tunn konsistens som t.ex. soppa eller smoothie) ofta liksom att sitta upp ordentligt en bra stund efter måltid upplever jag har viss effekt på både illamående och reflux :) Det lättar även om jag vädrar ut lägenheten och har det braaa svalt, speciellt när jag ska äta! Och givetvis att undvika onödig stress och göra saker som man mår bra av ute i friska luften, lagom aktivitet kan ibland distrahera och väcka igång lite hunger.
Kanske akupunktur om du kan tänka dig något sådant? Tar du receptfritt preparat mot magsaftsreflux?

Om du är orolig eller påverkas ytterligare av dina besvär tycker jag definitivt att du ska ta kontakt med vården igen. Dels för att ev. diskutera aktuell dosering, dels för att receptbelagd antimemetika och/eller antacida (el. lik.) kan underlätta vid insättning/dosjustering.

Hoppas du mår bättre mycket snart!
 
@Dimmoln tack för svar.
Jag pratade med vården i förra veckan och de sa bara att det går över. Det gör det säkert men det är inte kul att gå runt och känna sig åksjuk hela dagarna.. Ska dra ner på kaffet och se om det hjälper något.
 
Jag har precis börjat med litium, ca en månad sen.
Jag mår så fruktansvärt illa! Känner mig snurrig och kräkfärdig, får sura uppstötningar och har helt tappat matlusten.

Finns det något jag kan göra för att må bättre? Jag utgår från att det är övergående, men finns det något jag kan göra under tiden?

Omeprazol? Skulle kunna ta sura uppstötningar och lite illamående kanske. Dubbelkolla med din ssk/läk ang interaktioner med litium bara, jag kan inte det i huvudet.
 
Omeprazol? Skulle kunna ta sura uppstötningar och lite illamående kanske. Dubbelkolla med din ssk/läk ang interaktioner med litium bara, jag kan inte det i huvudet.

Ska kolla det! Borde väl vara lugnt. Har tagit massor med samarin i hopp om lindring men icke..
 
@Dimmoln tack för svar.
Jag pratade med vården i förra veckan och de sa bara att det går över. Det gör det säkert men det är inte kul att gå runt och känna sig åksjuk hela dagarna.. Ska dra ner på kaffet och se om det hjälper något.

Skönt att du haft kontakt med din vårdgivare efter symtomdebut men såklart jättejobbigt att må dåligt oavsett om det är övergående insättningsbiverkningar :(
Skulle absolut ge ett preparat med omeprazol ett försök om du testat annat annat preparat som inte lindrat nog, omeprazol kan ge bättre effekt än ex. Samarin. Skall som sagt inte interagera med litium, men som @Modest säger, är det alltid bäst att kontrollera med sin behandlare!
Om du har mycket yrsel är det bra att vara lite försiktig med Postafen.
 
Kan du inte ta postafel mot illamåendet?

Jag har inte vågat ta nånting. Postafen kan väl ge mer yrsel om jag inte minns fel? Ska kolla med litiumsköterskan imorgon om det är ok.

@Dimmoln tror jag köper Omeprazol imorgon och testar. Postafen vore bra men det känns inte helt ok att ta när jag redan är snurrig..
 
Provade ta litiumet ihop med frukosten nu på morgonen. Resultat: jag kräktes i soptunnan :yuck:

Hur länge ska jag försöka? Såhär kan jag ju inte ha det..
 
Hm, internet verkar ha tuggat i sig ett svar jag trodde att jag skrev i går.

Men: jag får Primperan/Metoklopramid utskrivet för illamående vid migrän.
 
Läkaren ringde aldrig upp :cautious: ska ringa igen imorgon. Får be om primperan tror jag. Känns lite bättre idag, men det kan bero på att jag inte ätit något.
 
Ok, läkaren var tvärsäker på att det inte berodde på litiumet. Däremot trodde han att eksemen orsakades av medicinen så han sänkte dosen. Får väl se om det hjälper.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
722
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
6 989
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 530
Senast: Dorinda
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 222
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp