Bukefalos 28 år!

Illamående

Status
Stängd för vidare inlägg.

Indyhope

Trådstartare
Usch och fy! Ny börjar jag tröttna rejält på att må illa pga graviditet. Jag är i vecka 12 snart och jag mår illa dygnet runt. Det hjälper inte att jag äter regelbundet och bra mat. Det har dessutom blivit värre sista dagarna. Förut klarade jag mig bra ett par timmar på morgonen och sedan började jag må illa runt lunch, men nu vaknar jag och mår illa och det går inte över på hela dagen.
Kräks som en tok i princip varje dag också.

Vad kan man göra för att dämpa illamåendet? Är det inte meningen att det ska gå över i vecka 12 eller så? Eller kan man ha det hela graviditeten (snälla, säg nej ;) )??
 
Sv: Illamående

I de allra flesta fall försvinner de runt vecka 12 eller några veckor därefter. Det stämde på mig första och denna gången, men gången däremellan mådde jag illa några veckor mer. Men jag lovar dig, du komemr ha GLÖMT BORT illamåendet tre dagar efter att det försvunnit.. :)
Lycka till!
 
Sv: Illamående

Måste tyvärr berätta att det finns vissa som mår så illa hela graviditeten. :(

Men prova ingefära, det rekomenderade de mig, men jag behövde aldrig prova det. Men de som gjort det säger att det funkar bra.

Åksjuketabletter är annars kanon!
 
Sv: Illamående

Enda problemet med åksjuketabletter är att man blir väldigt trött, har jag hört, provade aldrig själv. Mitt illamåeende gick över helt i vecka 20 och jag kommer ihåg hur trött jag var på folk som hela tiden sa "det går över", det gjorde ju aldrig det tyckte jag. (Har säkert skrivit detta förut)
 
Sv: Illamående

Låter som mig.
Jag mår jätteilla i princip hela dagarna i sträck, särskilt på mornarna. Kan inte äta nånting nästan, på mornarna spyr jag om jag äns försöker dricka en klunk vatten!
Det är jättejobbigt, eftersom jag mått så dåligt psyiskt (gör fortfarande) så har jag vart borta jättemkt från skolan, så jag ligger efter i alla ämnen. Nu försöker jag gå till skolan nästan varje dag, men det är itne lätt att få mkt gjort när man lyckas äta en mandarin och två tuggor pasta på en hel dag, det är inte mkt ork i kroppen..

Har nån nåt bra tips så fram med det bara. Skulle gärna slippa stå ut runt två veckor till tills jag får göra min abort..
 
Sv: Illamående

Har tyvärr inget riktigt bra tips. Var nyligen i din sits och mådde illa som en galning. Försökte allt från åksjuketabletter, ingefära och ständigt ätande till akupressurarmband. Det enda jag tyckte faktiskt hjälpte var att äta fräsch frukt, typ äpple och citrusfrukter. Men det är ju svårt om man kräks upp allt...

Den bästa trösten är att illamåendet gick över samma dag som aborten. Så otroligt skönt. Skickar i alla fall en stor tröstkram från en som vet hur det känns. /Hellas
 
Sv: Illamående

Knäckebröd! Och sen prata med din bm, jag har skrivit det förut och gör det igen, jag fick akupunktur och det hjälpte mig jättemycket! Från att knappt kunna röra utan spy så levde jag som vanligt och de enda gångerna jag mådde illa var om jag slarvade med maten...
 
Sv: Illamående

*lånar knapp*

Jag testar lite olika tips som jag har fått här. :)
Men jag funderar lite på åksjuketabletter?! De är väl inte skadliga för fostret?? :confused:
 
Sv: Illamående

NEj, åksjuketabletterna (Postafen) är inte skadliga för fostret. De rekommenderas av MVC för användning just vid detta illamående.
 
Sv: Illamående

Ah! Då får jag nog ta och skaffa dem, så jag slipper detta. Ska till bm nästa vecka. :) Man kan ju alltid prova.
 
Sv: Illamående

Bara en liten varning, jag vet att många blir jättehjälpta av dem men jag blev helt utslagen, jag mådde visserligen inte illa men jag sov mer eller mindre i 24 timmar... Så prova en dag när du inte måste iväg och göra något, de är triangelmärkta just pga att en del blir väldigt påverkade.
Lustigt nog var jag åandra sidan inte särskilt påverkad av de smärtstillande jag fick under förlossning där det vanligaste var att man var helt borta...
 
Sv: Illamående

Jag åt Postafen under graviditet 2 då och då när jag visste att jag behövde vara i någorlunda form (dvs inte må konstant illa). Du köper det receptfritt på apoteket.
 
Sv: Illamående

Jag åt också Postafen när jag var gravid, men blev väldigt trött av dem! Det blev till att välja - må som en råtta eller vara trött som en råtta ;)

Ett tips som jag inte hann prova var att dricka ingefära-vatten. Alltså vatten som ingefäran fått legat och dragit i.. värt att prova kanske??
 
Sv: Illamående

Mådde oxå riktigt illa under min graviditet, hela dagarna. Levde på frukt, något annat gick inte ner.
Men misströsta inte. Min barnmorska sade att det är ganska ovanligt att man mår så hela graviditeten. Mitt försvann i v14. Och du får lön för mödan sedan.
 
Sv: Illamående

Ja, frukt är det enda som jag kan äta i stort sett.
Helt galen abstinens efter apelsiner... Man blir allt lite knasig när man är gravid. Kände lukten av en apelsin på köksbordet (!!) och höll på att gå åt för att det inte fanns någon i närheten som jag kunde äta... :crazy: :o :crazy:
 
Sv: Illamående

jag kan tyvär bara erbjuda mina djupaste sympatier, jag har själv mått illa dygnet runt mellan vecka åtta och sexton, jag provade allt, ingefära, åke sjuke tabletter och akupunktur men inget hjälpte, jag är nu i vecka nitton och illa måendet har lagt sig men inte försvunit helt, så jag hoppas att ditt med snart börjar gå över
 
Sv: Illamående

Jag mådde som du verkar må, tom v 14 ca. Jag åt Postafen hela tiden, spydde mellan 1-4 ggr per dag...
Nu mår jag illa en halvtomme på morgonen och efter att jag ätit på kvällen. Men på dagarna mår jag mestadels bra. Spyr nästan varje morgon, men på något konstigt sätt är det nästan värt det, eftersom jag vet att illamåendet då släpper och jag kan må bra resten av dagen....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 064
Senast: gulakatten
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 601
Senast: Dorinda
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 253
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Någonting står inte rätt till i min kropp. Det började natten mot tisdag förra veckan med att jag ärligt talat trodde att jag skulle...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 597
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp