Iller..svar/fakta, ni som vet

L

Lina_hemi

Hej.
Är sugen på att skaffa en iller, som sällskap, massa frågor....
Hur ska man träna fostra och låta dom bo, vad ska man jämföra de med för andra djur hund (pomenad, sällskap och trick), katt (självständig, gå i låda), kanin (burdjur)???
Skulle vilja ha en hel del information...
 
Sv: Iller..svar/fakta, ni som vet

Som en blandning mellan katt och hund kanske man kan säga. Lekfull, nyfiken, sällskaplig och läraktig men samtidigt självständig och arogant. Det som oftast rekommenderas är ju att ha ett speciellt rum för frettarna så att de kan trasha som de vill, där kan de även ha kattlådor. Men eftersom frettar kräver mycket uppmärksamhet räcker det inte med att busa i buren/lekrummet hela dagen utan de bör få komma ut på promenader osv varje dag. Om jag var du skulle jag ta kontakt med en uppfödare och fråga om du får komma och hälsa på och se hur de håller sina djur och hur de aktiverar dem :)
 
Sv: Iller..svar/fakta, ni som vet

Låna böcker på biblioteket eller googla, jag kan ärligt säga att jag strök alla planer på att skaffa iller efter att jag läste på mer om dem för ca 16 år sedan, kommer tyvärr inte ihåg så mkt nu men de kräver en hel del.
 
Sv: Iller..svar/fakta, ni som vet

Låna böcker på biblioteket eller googla, jag kan ärligt säga att jag strök alla planer på att skaffa iller efter att jag läste på mer om dem för ca 16 år sedan, kommer tyvärr inte ihåg så mkt nu men de kräver en hel del.

Då är vi två! :D Jag åkte dessutom och besökte flera uppfödare men valde att avstå till slut.
Detsamma har jag gjort med Leguan som jag gärna skulle vilja ha men som kräver för mycket för att må bra.
 
Sv: Iller..svar/fakta, ni som vet

Ja, de är ju ruskigt söta, men tack och lov tillhör man skaran som läser på om ett djur innan man skaffar sig ett. Man slipper så mkt tråkigheter och djuren slipper omplaceras eller avlivas för att man själv inte fixar att sköta dem ordentligt. :idea:
 
Sv: Iller..svar/fakta, ni som vet

Vi har 3 st illrar.

Illrara är som några redan skrivit under inte speciellt lätta djur att ha, så man bör vara väl förberedd och gärna träffat illrar och handskats med dem innan man köper sin första. Själv umgicks jag med sambons huliganer innan jag vågade mig på en egen.

Illrara kan inte jämföras speciellt bra med andra djur,vet att vissa säger att det är en blandning mellan hund och katt men jag vet inte om jag håller med.

De tar gärna kommandot om de får, gräver gärna ur blomkrukor,river allt i sin väg och är dessutom ruskigt smarta (sambons Greta klättar tex upp på knopparna på lådorna i köket och river ner allt på diskbänken, kan klättra bakom elementen och upp på fönsterbrädorna och gräver ur blommorna, gräver gärna i soffan mm)

Ang rumsrenhet blir de flesta illrar aldrig helt 100 % på lådan, men kanske runt 90%.

Uppfostran kräver ganska mycket,min egen var snäll som ett lamm medan sambons andra var ett riktigt bitmonster som gärna fräste och tuggade sig fast i fingrarna på oss innan han blev trygg och visste sin plats.

Illrar är även ganska dyra att ha, försäkring är ett måste då illrar oftare än andra djur kan råka ut för div sjukdommar och konstiga olyckor (sambon pungade ut med 22 000 för en svald gummibit i Dec)

Foder är lämpligast att ge illeroder man beställer på nätet,man kan även ge BARF och kattungefoder (de dyrare sorterna,inte konsumfodren)

Illrar skall inte sitta i bur,det finns det lag på i så fall skall buren vara 5x5 m (lite stort att ha inne)

När man köper iller bör man köpa antingen en omplacering alt från en seriös uppfödare och ingen "farmare" dvs att man inte bör stödja buruppfödningen på iller där illrarna inte hanteras bra, en bra uppfödare är guld speciellt när man kan få bra hjälp med valpen sedan.

Nu låter jag som världens mest negativa människa men riktigt så är det inte dock är det mycket jobb och otroligt många illrar släpps ut (där de dör) eller omplaceras så man bör tänka över sitt köp väl.

Ett bra illerforum är www.iller.ifokus.se där man kan få svar på det mesta.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 199
  • Artikel
Dagbok Jag har under en tid använt Facebook dating och Tinder. På fb har jag bara kollat på dem som redan klickat gilla på mig och har inte...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 738
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 091
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp