Bukefalos 28 år!

Ilsken tupp

tigerfisken

Trådstartare
Hej är det nån här som har nåt bra tips om vad man gör med en tupp som bara anfaller en så fort man kommer i närheten? Förut hade jag hönsen frigående men eftersom jag bor i ett samhälle och tuppfan jagade grannes hemsamarit och även mig när jag var ute i trädgården så stängde jag in dom.
Finns det nåt man kan göra för att "uppfostra" en tupp eller måste jag avliva honom? Det funkar bra så länge han är instängd men det är lite jobbigt att hämta äggen i hönshuset, får ha med en räfsa så jag kan freda mig :smirk: . År mest orolig att han ska komma lös nån gång och ge sig på min treåriga dotter, han är rätt stor så på henne hoppar han ju rakt upp i ansiktet om han försöker.
 
Sv: Ilsken tupp

Acceptera absolut inte beteendet! Det beror antagligen på antingen rangförsvar eller försvar av flocken, men måste i vilket fall åtgärdas.

Det kan gå att komma tillrätta med oskicket via "hönsspråk". Tänk på hur tupparna gör sinsemellan när dom ska fastställa rang. Först utmaning, så kamp, så ett förföljande tills den svagare accepterat sin lägre ställning.

1 Utmana själv alt acceptera tuppens utmaning.
2 Ge dig på tuppen rejält med flaxande armar och ben, utstöt arga skrin, ta till kvasten om du behöver och se fr a till att injaga respekt genom att vara större, starkare och på alla sätt överlägsen tuppen!
3 Fullfölj!! Dvs, jaga tuppen runt, runt, runt på gårdsplan. Inte så att du kommer ikapp den, utan på lite lagom avstånd. Du kommer att se, när den kaxige kastar in handduken.

Därefter borde han lämna dig ifred. Visar han samma gamla beteende mot andra, får du nog lov att be dom göra om din bravad. ;) Men vanligen brukar en besegrad tupp hamna längst ner i rangordning, och vara spak en ganska lång tid därefter.

Om du inte löser problemet enligt ovan, återstår grytan. Skaffa dig en ny, "snäll" tupp. Jag rekommenderar som vanligt en av lantras!

LIA
 
Sv: Ilsken tupp

Fullföljde du nr 3 fullt ut? Det gäller att sas sätta tuppen på plats! Har sett det fungera i flera fall.

Men jag blundar inte för, att det finns djur som är hopplösa av en eller annan anledning. Därför "ny tupp".

LIA
 
Sv: Ilsken tupp

Har gjort som ditt schema där. Kan lova att förbipasserande tittade stort och undrade om jag var galen. Men jag har nog haft ett par hopplösa fall. Det är inte särskilt trevligt när man öppnar dörren till hönshuset och ser en tupp på krigstigen och när man stänger hör man en duns rakt in i dörren.

Men en del blir som små rara änglar från första stund.
Glömmer aldrig min Edvin en dvärgcochin som ville bli kliad dagligen och satte sig på ens fot när man kom in i hönshuset.
 
Sv: Ilsken tupp

Jag röstar på ny tupp - speciellt när du har barn som kan komma ivägen.
 
Sv: Ilsken tupp

Jag har en tupp till som jag sparat av mina kycklingar, men den stackarn är hönorna så elaka mot, särskillt hans mamma. Blir ju tyvärr lite inavel med honom då fast jag tänkte inte ha fler kycklingar nu ändå. Han är iaf snäll, han är ganska otam eftersom jag inte kan gå in i hönshuset för den andra galningen.
Jag tror att den store tuppen är så styv i korken för att han är uppfödd av två flickor som ville ha en tamfågel och hade honom och en höna från det att dom var jättesmå. Dom hade dom innomhus oxå, så dom blev ju väldigt tama. men så när sommaren var slut och dom skulle tillbaka från landet och in i en lägenhet i Malmö så fick jag dom. Tuppen hade redan som lite varit ganska kaxig och med tanke på att han är helt orädd för människor så känns det som att han är ett rätt hopplöst fall. Vi har slagits ett par gånger i trädgården han och jag och jag har gått vinnade ur striden men nästa gång jag kommer så är han på stridsstigen igen... Han märker väl att jag är rädd fär honom, har alltid haft lite lite "tuppskräck" sen jag blev anfallen av en ilsken tupp som barn. Antagligen får han väl bli en trevlig gryta :d eller så hamnar han i jorden med ett kors över huvudet. Är bara inget bra på att nacka tuppar, jag tycker ju ändå synd om fanskapet för han tar ju väl hand om sina hönor.
 
Sv: Ilsken tupp

Jag tror du gör det enda rätta i att ta bort honom det kan bli väldigt fula skador om han ger sig på din dotter! Köp en ny tupp det är aldrig svårt att få tag på en tupp och dom som har för många brukar bli glada att bli av med en! Ungtuppen du har tycker jag att du ska försöka sälja eller stoppa honom också i grytan så slipper du inavel!
Tips från Nala som på 30 kycklingar fick 10 tuppar och alla är sålda :love:
 
Sv: Ilsken tupp

Min första tupp var också en riktig elaking, och han var knepig redan i sin ungdoms gröna dagar. Min sambo försökte tala tuppaspråk med honom, men det gick inte att tala honom tillrätta. När tuppen så ville dräpa sina egna kycklingar var måttet rågat och yxans lag fick råda. Det var väldigt trist, men också tråkigt att få en sådan knäpp tupp som första tupp. Han blev iallafall en god middag.

Efterträdaren var/är betdyligt bättre, så allt jag inte fick i den första tuppen har jag fått i nuvarande tupp. Han är helt suverän! :)

Jag hoppas det går bra för dig, det är aldrig roligt att måsta ta bort djur, men tyvärr en sida som hör till om man ska ha dem. :cry:
 
Sv: Ilsken tupp

Vi tillåter inga ilskna tuppar....pappa tar bort dom. Vi hade en jättefin silverwajendot (hur det nu stavas).. Men han gick bara till anfall hela tiden..som tur var så dog han en naturlig död en kort tid därefter,,
 
Sv: Ilsken tupp

Jag tror inte heller på att behålla ilskna tuppar, men det beror väl lite på om det är huvudet det sitter i, om den behandlats på ett felaktigt sätt som framkallat beteendet eller om något i miljön är orsak bakom beteendet. Felaktiga miljöer som inte låter djuren få utlopp för sina naturliga beteenden kan leda till många irrationella beteenden. Men dem som håller en liten flock höns för husbehov har kanske sällan något i miljön som kan vara en utlösande faktor. Jag vill iallafall tro att de flesta är måna om sina höns och håller dem på ett bra sätt sett ur hönsens synpunkt. Har man möjlighet och en aning om vad som ligger bakom, tycker jag att alla djur förtjänar en chans till bättring. Men har man barn, som tigerfisken, så kanske man inte vill riskera att något ska hända, och har därför inte tiden som krävs för att försöka åtgärda problemet.
 
Sv: Ilsken tupp

Vi har ett par kompisar 30 mil bort, som skaffade några höns plus en tupp för några år sedan. Varje gång vi talades vid, beklagade dom sig över den "ilskna" tuppen, som attackerade varje gång dom gick in i hönshuset, kom för nära flocken etc.
Efter något halvår, var vi dit på besök. Jag knallade omkring i hönshuset, "mobbade" flocken ute och verkligen utmanade tuppen, efter att först ha konfronterat den. Han höll sig hela tiden på respektfullt avstånd utan att mopsa upp sig, än mindre gå till attack.
Visade så kompisarna hur dom skulle föra sig i närheten av tuppen, och allt gick bra.
Några dagar efter att vi kommit tillbaka hem, berättar dom, att allt var tillbaka i gamla spår igen. Vi kom gemensamt fram till, att dom inte hade dom kvalitéer som fordrades för att hålla tuppen på mattan. Den slutade så småningom sin bana i "den trånga ettan med jordvärme".

Slutsats: Det är inte alltid djuret det hänger på!

LIA
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp