iMac G5 vars fläkt låter (HÖGT!)

Y

Yuw

Jag har en iMac G5 som är typ 3-4 år gammal. När Leopard kom (det med time machine) köpte min pappa det och installerade. Datorn kom alltså med ett annat, tidigare operativsystem. Sedan vi installerade Leopard för 1-2 år sedan har fläkten börjat låta väldigt högt, det är riktigt jobbigt. Låter som om man är på ett flygplan typ. :cool: Låter även när jag inte har några program öppna även om det lugnar ned sig då. När datorn är i sleep låter det ingenting. Datorn är inte varm alls, luften som kommer ut är ganska kall.

Har testat att dra ur alla kontakter och hålla start-knappen intryckt medan jag sätter i sladdarna igen och sedan starta datorn, det skulle återställa något, typ SMU(?). Men det har inte hjälpt. Om man tittar i aktivitetskontroll så tar "användare" upp ca 85-95% av processoranvändningen. Webbläsaren brukar stå för runt 60-70% på alla sidor där någon form av animation finns (dvs reklam osv).

Någon som vet hur man fixar det här eller är enda alternativet att installera tillbaks det gamla operativsystemet? (där var datorn knäpptyst) Skulle bli vääldigt glad om jag kunde slippa det här ljudet.:laugh:
 
Sv: iMac G5 vars fläkt låter (HÖGT!)

Jag har inga tips för ditt problem, men jag tror att om du frågar på Macworlds eller 99Macs forum så kommer någon att kunna lösa ditt problem. :)
 
Sv: iMac G5 vars fläkt låter (HÖGT!)

Hej!

Leoparden är nog egentligen inte anpassad till G5 så det är kanske därför det strular.

Är du hundra på att du rensat smu korrekt?
Klistrar in en guide här i vilket fall, steg 4 är väl det som är mest viktigt:
1. Turn off the computer by choosing Shut Down from the Apple menu, or by holding the power button until the computer turns off.
2. Unplug all cables from the computer, including the power cord.
3. Wait 10 seconds.
4. Plug in the power cord while simultaneously pressing and holding the power button on the back of the computer.
5. Let go of the power button.
2:47 6. Press the power button once more to start up your iMac.


Du kan också prova att dammsuga luftintagen, de som sitter undertill.
(Var försiktig med statiskt elektricitet.)

Reset av PRAM/NVRAM fungerade när fläktarna på min mac strulade för ett tag sedan, kan ju vara värt ett försök:
1. Shut down the computer.
2. Locate the following keys on the keyboard: Command, Option, P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in step 4.
3. Turn on the computer.
4. Press and hold the Command-Option-P-R keys. You must press this key combination before the gray screen appears.
5. Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
6. Release the keys.
Viktigt att den plingar 2 ggr innan man släpper tangenterna!
( taget från http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=en_US)

En sista grej att kolla kan vara energisparfunktionen.
Gå till Energy Saver under System Preferences, välj Options, klicka på Processor Performance pop-upmenyn, sätt den på något annat än Automatic (Highest tex).

Hoppas det löser sig!:)
 
Sv: iMac G5 vars fläkt låter (HÖGT!)

Tack! Har varit inne där och sökt förut och hittade då trådar som beskrev exakt samma problem som jag har... Testade tipsen de fick, men inget hjälpte. Men ska kanske ta ch skapa en egen tråd också!

Lily_Sthlm: Tack för alla tips! :laugh: När jag återställde SMU gjorde jag enligt beskrivningen, gjorde det flera gånger till och med. Men det har som sagt inte hjälpt. Processorhastigheten är på automatic, tar jag på reduced blir datorn tyst men seeeeg och har jag på highest låter det bara mer. :crazy:

Dammsög nyss och det låter lika mycket, fast inte lika "vissligt" som förut. :D Återställde PRAM/NVRAM och märker ingen skillnad... Första två minuterna var det knäpptyst men sen drog det igång igen... :cool:

Tror jag kommer installera om eller byta tillbaks till gamla operativsystemet faktiskt. Får huvudvärk av att sitta här ju. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp