Import av häst

A

Annea

Vilka regler gäller när man importerar hästar (islandshäst) från Danmark. Ska det t.ex. finnas vaccinationsintyg och veterinärbesiktning :confused:

/Annea
 
Vad gäller vaccination vet jag inte, ang vetrinära intyg så är det upp till köparen att ordna.
 
ett vetintyg som max får vara 48 timmar tror jag.Men inget "vanligt" utan ett sånt där utfärdat av en speciell veterinär ang, smittspridning och liknande, ( alltså inte det vetintyget som man som köpare vill ha för att häloskolal hästen)
 
Friskhetsintyg som inte är äldre än 48 timmar när ni kör av båten. Sen behövs ett pass för hästen oxå. Jag har det gamla vinröda till min hsät.
Sen att de kanske inte kollar något så man kan ju chansa!

Jag tog hem en häst från Bornholm i december förra året (det är ju oxå Danmark)
 
Transportbolaget bor ordna allt det for dej, men det ska finnas ett intyg fran en veterinar som sager att hasten ar tillrackligt frisk for att transporteras och inte visar nagra tacken pa sjukdom.

Det behovs inget pass osv, inte enligt lagen. Vaccinationer behovs inte heller, da hasttransporter ar tullfria inom EU.
 
Friskhetsintyg som inte är äldre än 48 timmar när ni kör av båten. Sen behövs ett pass för hästen oxå. Jag har det gamla vinröda till min hsät.
Sen att de kanske inte kollar något så man kan ju chansa!

Jag tog hem en häst från Bornholm i december förra året (det är ju oxå Danmark)

Nej det stämmer inte, Intyget får inte vara äldre än 48 timmar när man påbörjar resan , vid lastning alltså - har senaste året tagit hem 3 hästar från DK och hämtat dem själv. Har dessutom för mig att intyget gäller i hela 10 dagar. Inte specifikt för DK utan reglerna gäller inom hela EU.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
846
Hästmänniskan Hej! Jag ska eventuellt börja rida en häst som är vääldigt hög, typ vid 1.90, själv är jag 154. Hästen i fråga är väldigt snäll från...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: cf234k
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Ska köpa en häst som finns i närheten av Lund / Landskrona. Jag är inte ifrån dom trakterna och ska då hitta nån bra vetrinär /...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Spyro192
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp